הולך ופוחת

שנת סערה שטרם שככה עברה על דלק נדל"ן. בעוד תשובה מתבונן בגירעון המעמיק של החברה, ניהל המנכ"ל, ערן מיטל, קרב מאסף בניסיון לעמוד בהתחייבויותיה: מכירת נכסים בזה אחר זה כדי לעמוד בלחץ הבנקים המלווים והסדרי אג"ח מעוררי מחלוקת עם הנושים

בשנה החולפת המשיכה דלק נדל"ן, שבניהול המנכ"ל ערן מיטל, לעשות את מה שעשתה מאז פרוץ המשבר - למכור נכסים. וכפי שצמיחת החברה שבשליטת יצחק תשובה (פעם חלק מקבוצת דלק) היתה בעבר במספרים גדולים, כך גם מימושי הנכסים.

דלק נדל"ן, הפעילה בעיקר במערב אירופה ובקנדה, מכרה ב-2011 חלק משמעותי מנכסיה והביאה כתמורה 4.1 מיליארד שקל (חלקה בנכסים 3.1 מיליארד שקל). אם נלך מעט לאחור ברצף המימושים עד 2008, נמצא שהחברה מכרה נכסים בהיקף 7.9 מיליארד שקל (שחלקה בהם 6.1 מיליארד שקל). מדובר בסכומי עתק, ודאי לחברה הנסחרת בפחות מ-100 מיליון שקל (לעומת 4.6 מיליארד שקל במארס 2007).

למרות המשבר בעולם, הצליחה החברה למכור את מרבית הנכסים במחירים דומים לאלו שרשומים בספרים. אלא שמרבית התמורה הועברה לידי הבנקים, וזאת בשל המשבר שבו שרויה דלק נדל"ן, כתוצאה מהשקעות הענק הממונפות שלה בין 2006 ל-2007. זה לא לגמרי עזר. דלק נדל"ן, נכון לכתיבת שורות אלו, מנסה להגיע להסדר חוב עם נושיה, בעיקר הבלתי מובטחים - מחזיקי האג"ח, שצמח להיקף 2.15 מיליארד שקל.

מצב מחזיקי האג"ח מתדרדר

בין אם המימושים הגדולים נעשו ביוזמת דלק נדל"ן או בלחץ הבנקים - התוצאה היא שמצבם של מחזיקי האג"ח נהפך לגרוע בהרבה. מצבת הנכסים של החברה הצטמצמה משמעותית וכך גם היכולת לשרת את החובות בזמן. את הרבעון השלישי של 2011 סיימה החברה עם חובות ענק בהיקף 15 מיליארד שקל (במאזן המאוחד), והערת "עסק חי" על רקע גירעון בעומק 2.2 מיליארד שקל בהון העצמי.

בדיעבד, מוטב היה למחזיקי האג"ח לו היו חותמים על הסדר חוב עוד ב-2008. אך אז עומק המשבר לא היה מובן וכשמנכ"ל דלק נדל"ן באותם ימים, איליק רוז'נסקי, ניסה להוביל מהלך של פרישת חובות, המשקיעים התקיפו אותו בחריפות. גם תשובה חשש לשמו הטוב ומספר תוכניות להסדר הוכנסו למגרה.

יותר משלוש שנים חלפו והסדר החוב שמציעים כעת למחזיקי האג"ח גרוע בהרבה מזה שהוצע בזמנו: תמורת מחיקת מלוא חובם הם יקבלו 46% ממניות החברה ושתי סדרות אג"ח חדשות לתקופה של 16 שנה, בהיקף 1.4 מיליארד שקל. תרומתו של תשובה להסדר אינה מבוטלת וכוללת הזרמת 250 מיליון שקל במשך חמש שנים, ולאחר מכן רכישת מניות שיהיו בידי מחזיקי האג"ח תמורת 200 מיליון שקל.

בנוסף הוא יעמיד ביטחונות בהיקף 400 מיליון שקל ויוותר על חובות וערבויות דלק נדל"ן כלפיו בגובה 120 מיליון שקל. מחזיקי האג"ח יקבלו תשלום מיידי במזומן של 40 מיליון שקל יתחלק בין שלוש סדרות.

דלק
 דלק