ייצור ערכות המגן הופסק: שלאון פיטרה כ-90 עובדים

כיום מועסקים במפעל כ-160 עובדים, ולדברי הסמנכ"ל, "קיים חשש כבד מפיטורים נוספים של עובדים בחודש יולי הקרוב, אז יסתיים הייצור של ערכות המגן למבוגרים שאותן מערכת הביטחון הזמינה מבעוד מועד"

מפעל שלאון בקרית גת המייצר ערכות מגן פיטר בחודשיים האחרונים כ-90 מעובדיו, בעקבות עצירת הזמנות ממשרד הביטחון. כיום מועסקים במפעל כ-160 עובדים, ולדברי הסמנכ"ל, איתי בראל, "קיים חשש כבד מפיטורים נוספים של עובדים בחודש יולי הקרוב, אז יסתיים הייצור של ערכות המגן למבוגרים שאותן מערכת הביטחון הזמינה מבעוד מועד".

הרקע למשבר במפעל שלאון הוא ויכוח בין משרד האוצר לבין משרד הביטחון על האופן שבו ימומן המשך הייצור של ערכות המגן המחולקות לציבור. לפי החלטת הממשלה, משרד האוצר הקצה בעבר תקציב ייעודי להצטיידות בערכות מגן לכ-60% מהאוכלוסייה עד לשנת 2014.

פיקוד העורף ומשרד הביטחון התקשרו עם דואר ישראל, שהחל לספק את הערכות לציבור, ועל רקע הביקוש הרב הערכות נגמרו.

למרות שערכות המגן נגמרו ולחלקים נרחבים בציבור אין ערכות שיתנו לו הגנה טובה בעת הצורך, האוצר מסרב להקצות תקציב להצטיידות נוספת טרם שנת 2014, הזמן שהוגדר מראש למתן תקציב המשך לחלוקת המסכות לכ-40% מהציבור.

"איש לא אומר שלא צריך, אך אף אחד גם לא אומר מאיפה מביאים את הכסף", אמר היום (א') בשיחה עם "גלובס" סמנכ"ל שלאון, בראל. לדברי בראל, "בחודשיים האחרונים סיימנו את ייצור הממת"ק (מערכת מיגון לתינוקות ולילדים). נפח העבודה ירד, ונאלצנו להיפרד מעובדים רבים. כשהייצור ייגמר - ניאלץ לפטר עובדים נוספים. אחרי יולי יש בכלל חור שחור".

מנתוני פיקוד העורף עולה כי עד סוף 2011 הצטיידו כ-4.2 מיליון אזרחים בערכות. כיום ליותר מ-3 מיליון איש אין ערכות. "גם אם מחליטים היום להקצות את כל התקציב הדרוש כדי לצייד את מיליוני האזרחים שנחשבים חסרי ערכה, יידרשו לפחות שנתיים כדי להשלים את המשימה", אומר בראל ומוסיף כי ההיערכות "כוללת רכש של חומרי גלם וקליטת עובדים נוספים. לא מדובר בלחיצת כפתור וכל הפער נסגר".

מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, פנה היום למנכ"ל משרד רה"מ, לרמטכ"ל, לראש המועצה לביטחון לאומי ולשר הביטחון בקריאה לממן מיידית את המשך הייצור. מפרטי המכתב, שהובאו לידיעת "גלובס" עולה כי שני דורש בין 150 ל-200 מיליון שקל לשנתיים הקרובות כדי לאפשר את המשך הייצור, וכן 350 מיליון שקל להמשך ההצטיידות ב-2019-2014.