שופרסל: צניחה ברווח התפעולי; הבכירים השתכרו 19 מיליון שקל

המחאה, התחרות וההאטה שהיכו בתוצאות הרשת גרמו לה לאבד שליש משוויה בשנה האחרונה ■ S&P-מעלות הורידה את תחזית הדירוג של שופרסל מ"יציבה" ל"שלילית" ■ היו"ר ביסקר: "החברה מבצעת התייעלות עמוקה בכל האגפים"

המחאה החברתית שהתמקדה בחברות המזון, ההאטה במשק, התחרות הגוברת מול רשתות הדיסקאונט, והחלפת ההנהלה הבכירה - כל אלה באו לידי ביטוי בשחיקה משמעותית בשיעורי הרווח של שופרסל בשנה החולפת, ובעיקר במחצית השנייה של 2011. בסיכום שנתי צנחה הרווחיות התפעולית של רשת המזון מ-4.6% מהמחזור ב-2010 ל-3.6%, כשברבעון הרביעי הירידה דרמטית יותר: 2.8% מהמחזור לעומת 4.9% ברבעון המקביל ב-2010. עלות שכר 5 בכירי החברה הסתכמה ב-19 מיליון שקל אשתקד.

בדומה לרבעון השלישי של 2011, המשך מגמת הורדת המחירים והעמקת המבצעים שמקדמת רשת הקמעונאות מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר בניסיון להתמודד עם המחאה הצרכנית - יחד עם עלייה בהוצאות בשל שינוי בתנאי המאקרו - היכו גם בתוצאות הרבעון האחרון.

לצד הפגיעה בתוצאות התפעוליות, נהנתה שופרסל ברבעון הרביעי מעליית ערך חשבונאית של כ-35 מיליון שקל בשלושה מנכסיה, מירידה בהוצאות המימון בזכות ירידת המדד, ובעיקר מהכנסות מסים של 16 מיליון שקל, לעומת הוצאות מס של 29 מיליון שקל. כל אלה הובילו אותה לשיפור של 20% ברווח הנקי הרבעוני שעמד על 107 מיליון שקל. בסיכום שנתי צנח הרווח הנקי ב-17.5% ל-276 מיליון שקל.

בשנה החולפת הגדילה שופרסל את מספר הסניפים שהיא מפעילה ב-19, ל-267, והיקף השטחים שלה צמח ב-3.1% ל-558 אלף מ"ר. המכירות למ"ר נותרו בעינן על 21.4 אלף שקל והמכירות בחנויות זהות עלו ב-0.2%.

כל אלה סייעו לשופרסל להציג שיפור של 4.2% בהכנסותיה השנתיות, שהגיעו ל-11.6 מיליארד שקל. ולמרות זאת, כאמור, המחאה החברתית ועלייה של 7% בהוצאות, הובילו לכך ששיעור הרווח הגולמי השנתי שלה ירד ל-26.6% מהמחזור לעומת 27.1% ב-2010. בתקופת הרבעון הרביעי לבדו, למרות הצמיחה בשטחי המסחר, הכנסות הרשת נותרו ללא שינוי, והגיעו ל-2.8 מיליארד שקל.

על רקע מצב הרשת, מונה לאחרונה איציק אברכהן לתפקיד המנכ"ל, במקום אפי רוזנהויז, המנכ"ל והנשיא לשעבר, וריצ'י הנטר, ששימש כמנהל עסקים ראשי. השניים הודיעו על סיום תפקידם בסוף השנה העברה. אברכהן מסר היום כי תוצאות הרבעון השלישי והרביעי של 2011 היו נמוכות מהממוצע של השנים האחרונות, "תוצאה של ההשפעות המאקרו כלכליות, ההתייקרויות במשק ועליית שכר המינימום".

גם תחילת 2012 לא נראית ורודה ובשופרסל מציינים כי בטווח הקצר ההרעה עלולה להימשך, וכי "החברה פועלת לביצוע התאמות בפעילות על מנת להתמודד עם המצב המשתנה במשק", כשבין היתר היא "נוקטת אמצעי התייעלות על מנת לצמצם את הוצאות השכר ולהקטין את היקף שעות העבודה". כן ציינו כי "בכוונת החברה לבחון ולפעול ביצוע צמצום והתאמות במצבת כוח האדם במטה החברה. בנוסף בכוונת החברה לצמצם את היקף קליטת העובדים בשנת 2012".

רפי ביסקר, יו"ר שופרסל, מסר כי "החברה בצעה שינוי ארגוני וניהולי ומבצעת התייעלות עמוקה בכל האגפים. אני מאמין כי פעילות זו יחד עם המשך פיתוח מנועי הצמיחה ופתיחת סניפים חדשים יביאו לשיפור הדרגתי ברווחיות ויחזירו את שופרסל למסלול צמיחה ומובילות".

הרשת הכריזה היום על חלוקת דיבידנד של 120 מיליון שקל, לאחר שב-2011 חילקה כ-360 מיליון שקל ו-470 מיליון שקל נוספים ב-2010. מניית שופרסל מבטאת את ההרעה במצב עסקיה, עם צניחה של 34% בשנה החולפת, והיא משקפת כעת שווי חברה של 2.8 מיליארד שקל.

הצניחה בשווי המניה עלולה להוביל בקרוב את בעלת השליטה בה, דסק"ש מקבוצת אי.די.בי, לרשום הפחתת שווי עצומה של כ-800 מיליון שקל בדוחותיה הכספיים ל-2011 בגין מניות שופרסל בהן היא מחזיקה. זאת, בשל הפער בין שווין הנוכחי לבין השווי לפיו הן רשומות בספרים. בעקבות פרסום הדוחות הורידה היום חברת S&P מעלות את תחזית הדירוג של שופרסל מ"יציבה" ל"שלילית", והותירה אותו על "AA מינוס". במעלות ציינו כי "התחזית השלילית משקפת את הערכתנו שתיתכן שחיקה נוספת ביחסים הפיננסיים של החברה מעבר ליחסים ההולמים את הדירוג על רקע לחצים רגולטוריים גוברים ושוק תחרותי מאוד".

גם האנליסטים מודאגים. בפסגות ציינו היום כי שופרסל הציגה "דוח חלש נוסף המעיד על המשך אובדן נתחי שוק ושחיקה בשולי הרווח התפעולי. אנו צופים כי המומנטום העסקי השלילי יימשך בטווח הקצר".

בלאומי שוקי הון ציינו כי "כל מי שחיפש סימנים מעודדים בדוחות, ללא ספק התאכזב. קיימים חששות רבים ובהם: המשך הלחץ התחרותי, חידוש המחאה החברתית, החמרה בסביבה הרגולטורית, ההנהלה החדשה והקשיים הפיננסיים העומדים בפני בעל השליטה".

שופר
 שופר