בנק ישראל מעריך: מחירי הדירות יעלו השנה באופן מתון

את הדברים אמר ראש חטיבת המחקר בבנק ישראל בפסגת הנדל"ן של "גלובס" ■ אלי יונס: "אין שום בנק שנמצא במגבלת האשראי שלו"

נתן זוסמן, ראש חטיבת המחקר בבנק ישראל, העריך היום (ב') בפסגת הנדל"ן של "גלובס" כי מחירי הדירות יעלו השנה באופן מתון, כלומר לא תהיה ירידה במחירי הדירות.

"שוק הדיור מגיב באיטיות מבחינת התאמת ההיצע לביקוש", אמר זוסמן. "לוקח זמן לבנות דירה ולכן צריך להבין לכן שהתפתחות המחירים גם כן מגיבה באיטיות. כשמחיר הדירות עולה תהיה נכונות של הקבלנים להגדיל את ההיצע ולבנות יותר. אם תהיה אכן התמתנות בעליית המחירים, הציפיות של הקבלנים לא יתממשו והם לא ייבנו הרבה דירות ושוב ניכנס לבעיה".

זוסמן התייחס לסוגיית האשראי ואמר: "ענף הבנייה בישראל מתאפיין בכך שחלק ניכר מהדירות נמכרות על הנייר. זה מאפשר לקבלן לקבל אשראי מהקונה ולא מהבנק. לקבלן זה יותר זול והוא מעדיף את השיטה הזו - זה מסלול עוקף של בעיית האשראי של הבנקים. לאחר מכן הקבלן ניגש לבנק, שרואה באשראי כזה כמסוכן. הפתרון למצוקה כזו היא התאמה של הציפיות לרמת המחירים ולרמת הביקושים, והמפתח הוא ההכרה של הקבלנים שהמחירים של הדירות לא יעלו כמו שעלו בשנים האחרונות. אם יגדל ההיצע בגלל תוכניות הממשלה, מן הסתם הציפיות ישתנו בהתאם ואז תידרש התאמה נוספת".

יונס: אין מחנק אשראי

אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, אמר בוועידה שהבנקים בישראל ממשיכים לתת אשראי לקבלנים ושאין שום בנק שהגיע למגבלת האשראי שלו - חרף טענות הקבלנים על מחנק אשראי במשק. עם זאת, הוא הודה כי עלות האשראי התייקרה.

"כל הבנקים ממשיכים לתת אשראי, אין שום בנק שנמצא במגבלת האשראי שלו (20% מהתיק - י.נ)", אמר יונס. "יש פחות מכירות דירות מאשר ב'הייפ' מהשנה שעברה, וכן - המוכנות לקחת סיכונים יותר קטנה".

טענות הקבלנים על מחנק אשראי צצו לאחר הוראת בנק ישראל לבנקים להגדיל את הלימות ההון שלהם בהדרגה בשנים הקרובות. עם זאת, יונס הבהיר כאמור שהבנקים ממשיכים לתת אשראי, אם כי באופן סלקטיבי וזהיר יותר מבעבר, בין היתר נוכח המשבר הכלכלי העולמי שמאיים לפקוד את ישראל.

יונס אמר כי מצוקת האשראי של הקבלנים נובעת במידה מסוימת מהקטנת אשראי מהגופים המוסדיים, בשל הסדרי החוב והגברת הרגולציה.

"צודקים כל הרגולטורים, אבל אם הם היו צועדים צעד אחורה, הבנקים היו יכולים לבנות מערכת שתשמור על האיזון של צמיחה במשק תוך עמידה בסטנדרטים בינלאומיים", סיכם יונס.