שאמה על מחיר הדלק: "הממשלה הייתה רגישה במיסוי"

(עדכון) - ועדת הכספים, בראשותו של ח"כ כרמל שאמה-הכהן, מקיימת דיון בכותרת "מדיניות הממשלה להקלה ביוקר מחירי הדלקים" ■ מחיר הבנזין לחודש מארס עומד על 7.74 שקלים לליטר

מחירי הדלק המאמירים מוסיפים לעמוד בראש סדר היום של הפוליטיקאים, כאשר היום (ב') צפוייה לקיים ועדת הכלכלה, בראשותו של ח"כ כרמל שאמה-הכהן, דיון בנושא. הדיון מתקיים תחת הנושא "מדיניות הממשלה להקלה ביוקר מחירי הדלקים".

"ישראל הייתה רגישה בהקלה במיסוי כלפי האזרחים", פתח את דבריו שאמה-הכהן. "מבדיקה שערכתי בשבוע האחרון דלק סילוני, בניגוד לעולם, לא ממוסה. יש לעשות כל מאמץ כדי להקל את מחיר הדלק ולמצוא רעיונות יצירתיים, לדוגמא על דלק סילוני למטוסים אין מיסים - משמע הנוסעים בכבישים מסבסדים את הטסים במטוסים", דברי שאמה.

"אין סיבה שישראל תהיה יותר יקרה מהמדינות האירופאיות - לא ברמת המיסוי על הבלו ולא ברמת המיסוי הסופי", הוסיף.

שאמה הוסיף כי "צריך לשקול העלאת מיסוי על סיגריות - שזה מוצר מזיק, בכדי להקל על מחירי הדלקים". לדבריו, "תמיד אפשר לקזז או להקל במס הדלקים על ידי העלאת מס הרכישה של כלי רכב יקרים או אגרת הרישוי".

המחקר החדש של מחלקת המחקר והמידע של הכנסת שעודכן לבקשת שאמה-הכהן לקראת הדיון, מוכיח כי בהשוואה ל-eu15, מועדון 15 הכלכלות המובילות באירופה ובהתאמה לכח הקניה של אזרחי כל מדינה, ישנם שלוש מגמות מרכזיות במחיר הדלק בישראל.

העובדה הראשונה, הינה כי מדינת ישראל היא המדינה היחידה שהורידה את רמת מיסוי הדלק מאז ינואר 2011; שנית, מחיר ליטר דלק גבוה ב-30 אג' מהמחיר הממוצע באותן מדינות. כל זאת למרות שממשלת ישראל היתה היחידה שטיפלה והפחיתה הן את המיסוי והן את מרווח השיווק של החברות מאז ינואר 2011.

ושלישית, מס הבלו בישראל עדיין גבוה בעשר אגורות מממוצע מס הבלו באותן מדינות. "המחקר מוכיח שישראל יקרה לנהיגה הרגישות שמגלה הממשלה כלפי הנהג הישראלי והנחישות שגילתה לקיצוץ הרווחים המופרזים של חברות הדלק. הממשלה חייבת לאזרחיה מאמץ נוסף ולהשוות את רמת מיסוי הדלק לרמה הממוצעת במדינות הדומות לנו", דברי שאמה.

מחיר סופי לבנזין ולסולר במונחי כוח קנייה
 מחיר סופי לבנזין ולסולר במונחי כוח קנייה

בשבוע שעבר החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו להפחית את המס על הבנזין ב-10 אגורות. משמעות ההחלטה היא שליטר בנזין 95 אוקטן יעלה 7.74 שקלים (בתדלוק עצמי). זו הפעם השלישית השנה שנתניהו מתערב בהעלאת מחירי הדלק.

כך, מחיר הבנזין לחודש מארס שהיה אמור להגיע לשיא חדש של כל הזמנים - 7.84 שקלים לליטר - יירד ל-7.74 שקלים. מחיר הבנזין במשאבות לשירות מלא יעמוד על 7.95 שקלים לליטר, ולא יחצה את רף ה-8 שקלים.

מחירי הדלק בישראל הם מהגבוהים ביבשת אירופה

בנוסף, בחודשיים הקרובים צפוי משרד האוצר לגבש הצעות במטרה למצוא מקורות מימון לטיפול בנושא מחיר הדלק.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, הגיב על הצעד ואמר כי "נתניהו שוב נטל אחריות תוך שהוא מוכיח רגישות ומאכזב את האופוזיציה. מסתבר שהרגליים האחוריות של האוצר לא מספיק חזקות לעמוד בפני לחץ פרלמנטרי, ציבורי ותקשורתי משולב. ההחלטה היא בכיוון הנכון בטווח המיידי אך עדיין נדרש פתרון עמוק יותר ובכוונתי להמשיך להוביל את הנושא".