מנכ"ל רכבת ישראל: "ברכבת יש יותר משביתות ותקלות"

דן הראל, לשעבר מנכ"ל משרד התחבורה: "צריך לסגור נתיבים רגילים בת"א ולהפוך אותם לנתיבי תחבורה " ■ תומר גודוביץ' על התנהלות הרכבת: "אם צריך – שייכנסו לכלא"

אחרי נאומו של השר ישראל כץ, החל בפסגת הנדל"ן של "גלובס" פאנל תחת הכותרת "משחררים את הפקק", בהשתתפות בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל; דן הראל, לשעבר מנכ"ל משרד התחבורה; מיכאל רצון, יו"ר נת"ע; ד"ר תומר גודוביץ', מנהל משותף דרעד 38 - חברה ליזמות משותפת בין הסקטור הפרטי והציבורי; דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות; אברהם קוזניצקי, יו"ר מנרב אחזקות.

ראשית דיבר מנכ"ל הרכבת צפריר, שאמר כי "ברכבת יש יותר משביתות ותקלות. הרכבת בעיצומה של בניית 10 מסילות חדשות והשקעה רבה, אבל יש פחד תהומי משינויים ולכן אנחנו רואים את המאבקים עם הוועד. אם אני אתלהם לא יעזור לי שום דבר, מה שבטוח הוא שהמצב הנוכחי ברכבת לא יכול להימשך - צריך לשפר את התחזוקה, השירות ועוד, ולשם כך צריך להמשיך בהשקעה בתשתית ובמשאב האנושי, ובשינוי התרבות הארגונית - וזה מה שאנחנו עושים כיום".

לדברי מיכאל רצון, יו"ר נת"ע, "האפשרויות בתשתיות בישראל הן כמעט בלתי מוגבלות, רק צריך להחליט ולבצע. המבחן שלי בשנה הקרובה הוא דרמטי - אם נצליח להוציא החוצה את כל מרכזי הביצוע אנחנו נרשום הישג עצום בתחום הסעת ההמונים".

דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, אמר בפאנל כי "יש כיום פרויקטים עצומים שדורשים שעות תכנון רבות וחסרים מהנדסים ומתכננים. אם מביאים כאלה מחו"ל זה לא פתרון טוב - יש למצוא פיתרון מערכתי לטווח ארוך, זה לא פופולרי אבל זה מה שצריך וזה בידי המדינה".

לדברי דן הראל, לשעבר מנכ"ל משרד התחבורה, "תחום התחבורה במדינת ישראל נמצא בהתפתחות שלא היה כאן מעולם. הממשלה מאיצה את תחום הבנייה לאורך ולרוחב המדינה. באשר למטרופולינים, צריכה להיות תוכנית אב כללית לעבודה - מה רוצים להשיג, איך ומתי".

הראל אמר כי "צריך להעדיף תחבורה ציבורית על פני מכוניות פרטיות. צריך לסגור נתיבים רגילים בת"א ולהפוך אותם לנתיבי תחבורה ציבורית - על חשבון המכוניות הפרטיות, ואז אנשים יצביעו ברגליים - רק כך נוכל להניע את האנשים ביעילות ובמהירות".

תומר גודוביץ', מנהל משותף דרעד 38 - חברה ליזמות משותפת בין הסקטור הפרטי והציבורי: "אני מגלה ספקנות במה שאמר השר כץ ולמה שהוא קורא התחייבות לביצוע. אני מייצג היום סקטור פרטי. אני מצפה שמנהלי הרכבת ייכנסו לכלא אם צריך על רקע ההתנהלות שלהם, אני לא רואה מחויבות כלפי הביצוע".

אברהם קוזניצקי, יו"ר מנרב אחזקות, דיבר בפאנל על תכנון פרויקטים: "לב ליבו של כל פרויקט זה התכנון ובארץ לא נותנים מספיק חשיבות לעניין הזה, וחבל. עיר הבהד"ים (מעבר בסיסי צה"ל לנגב, מנרב זכתה במכרז ההקמה - י.נ) הוא הפרויקט הגדול ביותר שהיה כאן בישראל מאז ומעולם, והחלק התכנוני בו יהיה חשוב מאין כמוהו. אני מקווה שתוך 42 חודשים יהיה ניתן כבר להעביר את כל בסיסי צה"ל לנגב".

עו"ד יהודה רווה, שמשרדו מתמחה בנדל"ן ותשתיות: "בפרויקטי תשתיות גדולים במכרז ממשלתי, המדינה מטילה את לקיחת הסיכון על היזם הפרטי. אני לא מבין מאיפה יבוא הכסף לפרויקטים גדולים יותר של תשתיות תחבורה בעתיד - רק המשקיעים המוסדיים יכולים לממן פרויקטי ענק ואם יבטיחו להם שההשקעות שלהם לא יהיו מסוכנות יתר על המידה ולא יעשו להם 'תספורת', הם ישקיעו בתשתיות".