מדוע למשקיע הישראלי כדאי לקנות מניית בזק ולא AT&T?

בזמן ששוק הטלקום המקומי עוד נמצא בחבלי לידה רגולטוריים, זה האמריקני הוא תחרותי ■ במה וריזון עדיפה על פרטנר?

שוק הטלקום האמריקני הוא שוק רווי עם שיעור חדירה גבוה מאוד. שתי החברות המובילות בו הן AT&T ו-וריזון מחזיקות ברובו של השוק הקווי עם 38.5% ו-26.2% בהתאמה. בשוק הסלולר, השתיים בצירוף ספרינט (סימול: S) וטי-מובייל שולטות בכ-90% מ-330 מיליון המשתמשים (נכון לסוף 2011).

ניתן למנות מספר מרכיבים שבהם עוקב שוק הטלקום הישראלי, שבו הרגולטור מהווה את מרכיב הסיכון העיקרי, אחר שוק הטלקום האמריקני, אשר פתוח לתחרות מלאה ובנוי במודל הכנסות מבוסס חבילות גלישה אישיות פר צרכן.

שוק הטלקום בישראל מאופיין כשוק ריכוזי, שהשחקנים בו נהנו שנים רבות ממעמד מונופוליסטי; שוק שנמצא בנקודת מעבר, הן מבחינה מבנית והן מבחינה צרכנית. לעומתו, שוק הטלקום האמריקני נחשב לשוק התחרותי בעולם, שבו שיעור הרווחיות הנמוך בשילוב עם השקעה קיימת בתשתיות מתקדמות, מגלם רמות מינוף נמוכות ופוטנציאל הכנסות עתידי גבוה יותר.

וריזון מול פרטנר

בשוק הסלולר: וריזון מצליחה לשמור על עלויות מימון נמוכות יחסית ועל יחס חוב להון של 39% בלבד, אך השילוב של השקעות קבועות ותחרות מחירים נותן אותותיו בשורת הרווח שלה, עם שיעור רווחיות תפעולית של 26.49%, שצפוי (לפי תחזיות בלומברג) לעלות השנה לשיעור של 34.35%.

לעומתה, פרטנר סובלת ממבנה עלויות גבוה, כתוצאה מאופי הבעלות הממונף, ולכן רואה שיעור חוב מההון גבוה יותר של 75%, אשר בנוי רובו ככולו על תזרימי הדיבידנד העתידיים לתשלום החוב. בית ההשקעות פסגות העריך באחרונה, כי שיעור זה צפוי לרדת ל-28.3% השנה.

כמובן שחלק גדול מן הצפי הזה כבר מגולם במחירי המניות. בעוד מניית פרטנר ירדה בשיעור של 55.04% בשנה האחרונה, עלתה מניית וריזון ב-9.02% (בשקלים).

בשקלול הפרמטרים האמורים, נראה כי בעוד שוק הסלולר בארץ מצוי בעיצומו של תהליך הכנסת מתחרים ושחיקת מחירים, בארה"ב השוק כבר מצוי מעבר לעיקול. לכן, להערכתנו, מטעמי סיכוי/סיכון, בין השתיים וריזון היא השקעה נכונה יותר בהשוואה לפרטנר, למרות היותה של האחרונה זולה יותר באופן יחסי.

בזק מול AT&T

בשוק הקווי המקומי הסיכונים העיקריים שבפניהם עומדת בזק ידועים: כניסת השוק הסיטונאי לתוקף, ותשתית האינטרנט העתידית של חברת חשמל. תחום התשתיות הוא תחום שבו השקיעה החברה משאבים רבים, ונראה כי הוא צפוי להשתלם לה מאוד בעתיד. להערכתנו, המשך פריסת ה-NGN ימשיך לאפשר לקבוצה לשפר את ההכנסה הממוצעת מלקוח, וכן נראה כי פריסת הכבל התת-ימי על-ידי בזק בינלאומי צפויה להביא לחסכון בעלויות ביחס למצב הקיים של תלות בספק קיבולת חיצוני. בטווח הקצר, להערכתנו, כל זאת צפוי לשחוק את שיעור הרווחיות התפעולית של בזק מהרמה הנוכחית של 41.19%.

מנגד, בארה"ב לא צופה השוק שינוי מהותי ברווחיות התפעולית של AT&T בשנה הקרובה. את שמרנותה הפיננסית של החברה ניתן לראות ביחס תזרים המזומנים הגבוה ושיעור החוב הנמוך מההון (37.97%). "שעמום" זה מתבטא במחירה היציב של המניה, המהווה החזקת עוגן למשקיעי דיבידנד.

עם זאת, מניית בזק ירדה בשיעור של 38.83% בשנה האחרונה מול עלייה של 9.8% של AT&T (בשקלים). לבזק מכפיל רווח תפעולי נמוך של 5.28, בהשוואה למכפיל 7.90 ב-AT&T (נכון ל-20 בפברואר השנה), ואשר נוכח שיעור החוב הסביר שלה (51.56% מהון) עשוי להיות מספיק אטרקטיבי להגדלת רווחים בעתיד.

בשורה התחתונה, בשוק הקווי בנקודה הנוכחית מהווה בזק השקעה נכונה יותר בהשוואה ל-AT&T; זאת בהנחת עבודה שרוב השינויים המבניים בשוק כבר מגולמים במחיר המניה.

טלקום
 טלקום