כהן רוצה להדיח את מנכ"ל פסגות - היו"ר מתנגד

אהוד שפירא מיהר לכנס היום את מנהלי פסגות והעביר להם מסר של "עסקים כרגיל": "בתור נציג הבעלים, אני אומר לכם שרונן טוב נשאר" ■ בשוק ההון מעריכים כי מנכ"לית קרן אייפקס ישראל עדיין רואה אפשרות לפיה יוחלף המנכ"ל

חשיפת "גלובס" אתמול לפיה בוחנת מנכ"לית אייפקס ישראל, זהבית כהן, את החלפת מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, רונן טוב, עוררה סערה בשוק ההון המקומי ובפסגות בפרט. ל"גלובס" נודע כי יו"ר בית ההשקעות, אהוד שפירא, מיהר לכנס הבוקר את מנהלי פסגות, וטוב ביניהם, ולהעביר להם מסר של "עסקים כרגיל". "בתור נציג הבעלים, אני אומר לכם שרונן טוב נשאר", הבטיח להם.

לפי הערכות בשוק, שפירא כינס את הבכירים בתיאום עם כהן, כדי להרגיע את הרוחות בבית ההשקעות. יחד עם זאת, בשוק מעריכים כי אין בשיחה זאת כדי להבטיח את הישארותו של טוב בתפקיד המנכ"ל, וכהן בהחלט רואה אפשרות של החלפתו.

פסגות ספג לא מעט טלטלות בשנים האחרונות, ועושה רושם כי הדבר האחרון שהוא צריך זה זעזוע נוסף. רצף האירועים החל עם חקירת רשות ניירות ערך בבית ההשקעות לפני כשנתיים, תוך כדי המהלך להעברת השליטה בו לידי קרן אייפקס, שהביאה בין היתר להדחתו של המנכ"ל המוערך רועי ורמוס.

בהמשך, עם העברת פסגות לידי אייפקס, הגיעה העלאת דמי ניהול שגררה פדיונות גדולים וביקורת ציבורית רבה. אחר כך היו עזיבת בכירים ואיוש כוורת המנהלים מחדש; צניחה של 40% בשווי בית ההשקעות בדוחות אייפקס (כפי שפורסם בשבוע שעבר), גל פיטורים צפוי של עשרות עובדים על רקע הרעה צפויה בתוצאות עקב הורדת דמי הניהול, וכעת - אי הוודאות בצמרת על רקע אפשרות להחלפתו של טוב, לאחר שנה בלבד בתפקיד המנכ"ל.

מקורבים לכהן העריכו היום כי בין היתר היא מאוכזבת מכך שטוב לא עמד בחזית המאבק נגד הפחתת דמי הניהול בקופות הגמל, שלאחרונה הוחלט להגבילם - החלטה שצפויה לפגוע בהכנסות פסגות (כמו במנהלי גמל אחרים בשוק ההון).

טוב ומנהליו דווקא עשו לא מעט בנושא - הם ערכו ניתוחים ותחזיות והעבירו נתונים למשרד האוצר ולחברי כנסת, פעלו מאחורי הקלעים בצינורות המוכרים להם, פרסמו מאמרים ועוד. אלא, שבסופו של דבר ההחלטה על גובה דמי הניהול פסחה על משרד האוצר, כך שלא ברור עד כמה יכול היה טוב לשנות את רוע הגזירה.

תנאים לא סבירים להצפת ערך

בשוק ההון ביקרו היום בחריפות את העובדה שכהן שוקלת להחליף את טוב שנה בלבד לאחר שנכנס לתפקידו. בשוק שררה היום הסכמה: רונן טוב לא נכשל בתפקידו; פסגות לא קרס בשנה החולפת ולא סבל מפדיונות כבדים. בית ההשקעות התנהל פחות או יותר בדומה למגמה בשוק - במקומות שהשוק סבל מפדיונות גם פסגות סבל, ובמקומות שהיו גיוסים גם הוא גייס.

אז מדוע בכל זאת מחקה קרן אייפקס 40% מהשווי של פסגות בספריה בדוחות שפרסמה לאחרונה? הסיבה לכך היא המחיר המנופח מלכתחילה שבו נרכשה השליטה בבית ההשקעות (לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל), כשלאחר מכן הוא אף שוערך כלפי מעלה לשווי של 3.7 מיליארד שקל.

זהבית כהן, טוענים גורמים בשוק, העמידה בפני טוב יעדים בלתי הגיוניים: להביא להצפת ערך בפסגות, כשמראש השווי בו הוא רשום בספרי קרן אייפקס מוגזם. במקביל, שוק ההון נכנס למשבר והרגולציה שוחקת את דמי הניהול. אף מנהל לא יכול להביא להצפת ערך בתנאים כאלה, ובטח שלא אחרי שנה.

מצד שני, טוב ידע למה הוא נכנס. סגנונה האגרסיבי של כהן היה ידוע, וכן נטייתה להיפטר ממנהלים בלי למצמץ. כך עשתה בתנובה, כשהחליפה שני מנכ"לים, וכך עשתה עם רועי ורמוס בפסגות, כאשר לצד המחמאות שהרעיפה עליו לא היססה כשהחליטה על הדחתו, ברגע שהבינה שהוא עלול להכביד על השלמת רכישת השליטה בבית ההשקעות.

עוד העריכו בשוק, כי למרות רצונה של כהן למצוא לטוב מחליף, לא יהיה פשוט למצוא אחד כזה. התדמית של כהן כמנהלת קשוחה ומעורבת, שאין לה בעיה להיפטר מהמנכ"לים שהיא עצמה ממנה, רק מתחזקת כעת. כל מי שיבוא במקום טוב, יזכור היטב מה קרה לקודמו בתפקיד.