אופטימיות בקרב הקבלנים: "הפעילות העסקית תגדל השנה"

כך עולה מסקר שנערך בקרב 350 חברי ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים ■ 60% מהנשאלים ענו כי הם סבורים שפעילותם העסקית תגדל בשנה הקרובה לעומת השנה שעברה

למרות טענות הקבלנים על קשיי המימון והמצב הנוכחי בענף, סקר שנערך בקרב 350 חברי ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים מעלה אופטימיות לגבי הפעילות העסקית בשנה הקרובה כאשר 60% מהנשאלים ענו כי הם סבורים שפעילותם העסקית תגדל בשנה הקרובה לעומת השנה שעברה.

עוד עולה מהסקר כי 70% מהקבלנים סבורים כי על הממשלה לפעול למען בניית פרויקטים של דיור בר השגה ודירות להשכרה, זאת בעקבות המחאה החברתית של הקיץ האחרון. באותו ההקשר, 21% מהקבלנים סבורים כי יש לפעול למען הפרטת קרקעות והצפה של המדינה בבנייה, ו-9% חושבים כי הממשלה צריכה לפעול למען פישוט וקיצור הליכי התכנון והבנייה.

"הבעיה המרכזית בענף - היעדר כוח אדם"

הקבלנים נשאלו גם מהי הבעיה העיקרית שעמה מתמודד כיום ענף הבנייה. 39% מהקבלנים ענו כי הבעיה העיקרית היום בענף היא היעדר כוח אדם מספק לבנייה, 26% דווקא סבורים שמדובר בקושי במימון פרויקטים, 26% נוספים מפנים אצבע מאשימה אל התמשכות ההליכים בוועדות התכנון, ו-9% מאמינים כי הבעיה העיקרית איתה הם מתמודדים היום היא חוסר הוודאות הכלכלית.

יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל-אביב-יפו-בת ים, אבנר לוי, אמר בתגובה לממצאי המשאל כי: "תוצאות המשאל חושפות כי בקרב אלו המשתייכים לדרג הביצועי בתחום הבנייה אין אחדות דעים באשר לבעיות העיקריות עמן מתמודד ענף הבנייה. הפיצול בין הנשאלים מעיד שכנראה שכולם צודקים, כל אחד מהזווית שלו, וככל הנראה כל הבעיות שעליהן הצביעו הנשאלים מצריכות פתרון. מצד שני קיים קונסנזוס מוחלט באשר לצורך במתן מענה של בנייה להשכרה ודיור בר השגה, על מנת שמראות הקיץ האחרון לא יחזרו על עצמם".

לוי התייחס לנושא הבנייה להשכרה והציע שני פתרונות עיקריים: "הדבר הראשון הוא שיווק קרקע מצד המדינה לבנייה להשכרה באזורי ביקוש, והדבר השני שיפור תנאי המיסוי ליזמים הבונים בנייה להשכרה. שני אלה יכולים להביא את הנושא לידי אטרקטיביות ולתשואה מתאימה על מנת לעודד יזמים לבנות בנייה להשכרה".