מחר תצא לפועל עסקת האג"ח של יוון: אילו גופים ישתתפו?

(עדכון) כ-58% ממחזיקי החוב היווני הודיעו כי הם מוכנים להשתתף בעסקת חילופי האג"ח ■ על מנת שהעסקה תצליח, יוון צריכה לקבל את הסכמתם של 75% לפחות מהנושים ■ כ-30 בנקים וחברות ביטוח אישרו כי יששתפו בעסקה

מחר (ה') אמורה לצאת אל הפועל עסקת החלפת האג"ח היווניות, במסגרתה יקבלו הנושים אג"ח חדשות ויספגו "תספורת" נומינלית של 53.5%, מה שיסתכם ב"תספורת" ריאלית של כ-70% על החוב שהם מחזיקים, המסתכם ב-260 מיליארד אירו.

על מנת שהעסקה תצליח, יוון צריכה לקבל את הסכמתם של 75% לפחות מהנושים להשתתף. אם רף זה לא יושג, קבלת חבילת הסיוע השנייה, על סך 130 מיליארד דולר, מוטלת בספק.

ממשלת יוון, כמו גם השווקים הגלובליים, חוששת מאוד מחוסר ההצלחה של העסקה, ולכן יצאה היום באיומים כלפי בעלי האג"ח שלה - היא הודיעה כי לא תשלם בחזרה את חובותיה לבעלי איגרות החוב שלא ישתתפו בתוכנית חילופי האיגרות מחר, וחזרה וציינה כי העסקה הזו היא הטובה ביותר והיחידה שהנושים יוכלו להשיג.

אז מי ישתתף בעסקה?

כרגע, מספר גופים גדולים כבר אישרו את השתתפותם בעסקה. היום אישרו כ-30 גופים את השתתפותם, המחזיקים כ-40% מהחוב. ביניהם ניתן למצוא את סוסייטה ז'נרל, יוניקרדיט, קרדיט אגריקול, HSBC, קומרצבנק, דויטשה בנק ו-PNB פאריבס. ששת הבנקים הגדולים ביוון שוקלים בחיוב גם הם להצטרף לעסקה, כך אמר אתמול שר האוצר היווני. הגופים היווניים חשובים ביותר לעסקה, שכן הם מחזיקים כ-42 מיליארד אירו מהחוב. גם קרנות הפנסיה היווניות, המחזיקות בכ-6 מיליארד אירו מהחוב, צפויות לקחת חלק בעסקה. בסך הכל נראה כי נושים המחזיקים ביותר מ-50% מהחוב כבר אישרו את השתתפותם.

"אם העסקה תכשל, הסקטור הרשמי לא יממן את התוכנית הכלכלית של יוון והמדינה תאלץ לבנות מחדש את תוכנית החוב שלה", כך נמסר אתמול משרד האוצר היווני.

"אם יוון תכריח מחזיקי אג"ח להשתתף, תהיה ככל הנראה נפילה במדינות הפריפריה, כולל ספרד ואיטליה", אמר מארק צ'נדלר, אנליסט בכיר מניו יורק.