פשיטת ענק: רשות המסים גבתה 42 מ' ש' בשווקים בירושלים

‎‎במסגרת המבצע נערכו ביקורות בשוק מחנה יהודה, השוק הסיטונאי, שוק "רמלה לוד", רחובות המסחר במאה שערים, שוק הבוכרים והשוק המרכזי בעיר העתיקה‏

רשות המסים "מתלבשת" על השווקים: פקחי הרשות בליווי שוטרים פשטו השבוע על שווקים בירושלים, בהם שוק מחנה יהודה, השוק הסיטונאי, שוק "רמלה לוד", רחובות המסחר בשכונת מאה שערים, שוק הבוכרים והשוק המרכזי בעיר העתיקה ואזורי המסחר הסמוכים. במהלך המבצע נגבה מחייבים סכום של למעלה מ-42 מיליון שקל, ונתפסו 24 כלי רכב של חייבים.

משרדי השומה במחוז ירושלים של רשות המסים יצאו השבוע למבצע ביקורת וגבייה ענק בן יומיים, במהלכו ביצעו עשרות צוותים 433 ביקורות בעסקים בשווקים ובאזורי מסחר באזורים נרחבים בבירה.

המבצע בירושלים מהווה חלק מסדרת מבצעי "מעלימים-משלמים", שעורכת רשות המסים במהלך שנת 2012 במתכונת חדשה, לפיה בכל מבצע מחוזי משתתפים המשרדים שבתחום השיפוט מכל מערכי המס באזור, מתוגברים באנשי היחידה לאכיפת הגבייה, ניהול ספרים וחוקרי מס.

‏במסגרת המבצע הובאו לחקירה תחת אזהרה במשרדי פקיד השומה חקירות כ-13 בעלי עסקים, והוזמנו לחקירה כ-10 נחקרים נוספים. זאת, לאחר שהתגלה כי אין להם כלל תיק במס הכנסה ובמע"מ, וכי הם אינם מדווחים על הכנסותיהם.

בנוסף, הוזמנו לחקירה 115 נישומים נוספים בשל עבירות סדרתיות של אי-העברת ניכויים ואי-הגשת דוחות. כתוצאה מהזימון הסירו כבר 58 מהנישומים את הליקויים, וכנגד מי שלא יגיש את הדוחות בהקדם יוגש כתב אישום מהיר.

שני גלי ביקורת במחנה יהודה

‏הביקורת בשוק מחנה יהודה נערכה בשני גלים והפתיעה את הסוחרים, שנשמו לרווחה עם סיום גל הביקורת הראשון. בביקורות נתפסו בעלי דוכנים המוכרים פירות וירקות ללא כל רישום בספרים, ולחלקם הגדול אין תיק ברשויות המס.

כך, למשל, בביקורת בעסק למכירת פירות וירקות, הודה הבעלים כי הוא מפעיל את העסק כ-3 שנים ללא דיווח לרשויות המס. סכום העלמת המס נאמד ב-300 אלף שקל.

כמו כן, נתפסו באזור השוק שני נישומים, פליטים מאריתריאה, שהודו כי ניהלו עסקים במשך מספר חודשים ללא דיווח לרשויות - האחד הפעיל מספרה, והשני עסק בטלפונים ואינטרנט.

‎‎‏40% לא רושמים תקבולים

‏לאזור מאה שערים בירושלים יצאו 15 צוותים של מבקרי מס הכנסה בליווי שוטרים ואנשי יחידת החקירות. בביקורות בשווקים בשכונה נמצא כי ב-40% מהעסקים לא רושמים תקבולים כלל.

‏במקביל, 5 צוותים של עובדי ניהול ספרים ועובדים מפקידי השומה בירושלים יצאו יחד עם יחידת הפיצוח של משרד החקלאות ומחלקת החקירות של רשות המסים לשוק הסיטונאי בירושלים. העובדים פשטו החל מהשעה 4:00 לפנות בוקר על השוק, ובשניים מהעסקים התגלה כי ספרי ההזמנות מושמדים בסוף היום. בשני עסקים נוספים התגלו חובות, והצוותים ביצעו התראה לפני עיקול אצל החייבים.

‏בעלי דוכנים ברחו

‏‎‎בביקורות בדוכנים בשוק "רמלה לוד", הסמוך לתחנת הרכבת במלחה בירושלים, נמצאו מספר נישומים שעובדים ללא דיווח וללא תיקים ברשויות המס. עם תחילת הביקורת, אחדים מבעלי הדוכנים ברחו ונטשו את הסחורה ללא פיקוח.

בנוסף, כ-10 צוותי ניהול ספרים נוספים פשטו על השוק בעיר העתיקה, וכן באזורים הסמוכים במזרח ירושלים. בביקורות באזור בית-חנינה נמצאו שני מגרשי מכוניות, שבאחד מהם לא נרשמו תקבולים ולא נוהל ספר סחר רכב כנדרש, ואילו במגרש השני לא היו ספרים כלל. שני הנישומים נלקחו לחקירה.

לדברי רו"ח אבי בכר, פקיד שומה ירושלים 1, שמונה לעמוד בראש המבצע המחוזי, "המשרדים בירושלים ימשיכו לפעול בכל אזורי העיר, כולל באזורים הנחשבים קשים יותר לגישה".

להערכתו, ההד הנרחב שעוררה הפעילות ייתן את אותותיו ויביא להגברת הצייתנות להוראות חוקי המס. ‏‎‎‏