שבב זהב: אלי פרוכטר, מנכ"ל איזיצ'יפ, צבר 132 מיליון שקל

איזיצ'יפ, המפתחת שבבים לנתבים של רשתות תקשורת, נסקה באחרונה לשווי שיא של 1.2 מיליארד דולר, והפכה את מייסד החברה למיליונר כבד

"זה לקח לנו שבע שנים מחורבנות של עבודה אינסופית, מתח, הקרבת המשפחה והחיים הפרטיים", אמר בשבוע שעבר זוהר לבקוביץ', מייסד ועד לאחרונה מנכ"ל הסטארט אפ הישראלי Amobee, לאחר שזה נמכר לסינגפור טלקום תמורת 321 מיליון דולר - מכירה שתניב לכיסו הפרטי 22 מיליון דולר.

לבקוביץ' כנראה עבד קשה כדי להפוך לעוד מיליונר הייטק, אך שבע שנים, מחורבנות ככל שיהיו, זה לא ממש הרבה זמן. יש מיליונרים שהופכים לכאלו אחרי זמן כפול ואפילו משולש, ולא תתפסו אותם מקטרים על "עבודה אינסופית", ועל "הרבה טיסות".

אלי פרוכטר, מנכ"ל איזיצ'יפ , הוא כנראה אחד מהם. פרוכטר (56), שהקים את איזיצ'יפ לפני 22 שנה (החברה נקראה בעברה "לנאופטיקס"), צבר רק עכשיו הון כמעט כפול מזה של לבקוביץ' אך זה לקח לו פרק זמן ארוך פי שלושה, וקשה לנו להאמין כי יתייחס לשני העשורים האחרונים בחייו כ"מחורבנים".

והנה המספרים שמוכיחים זאת. איזיצ'יפ, המפתחת שבבים לנתבים של רשתות תקשורת, נסקה ביום שישי האחרון (ובחסות העידוד ששאבו שוקי ההון מהסדר החוב של יוון) למחיר שיא של כל הזמנים - 42.87 דולר - המשקף לחברה שווי של 1.2 מיליארד דולר, וכך מכניס אותה למועדון המיליארד של החברות הישראליות שנסחרות בשוק ההון האמריקני (ראו טבלה).

אופציות "בתוך הכסף"

נסיקה זו לא נעלמה מעיניו של פרוכטר, ומבדיקת "גלובס" עולה כי מתחילת השנה מימש פרוכטר מניות איזיצ'יפ תמורת 8 מיליון דולר - פי שלושה עד ארבעה מהמימושים שביצע בשנים עברו (ראו טבלה). בשנתיים האחרונות מימש פרוכטר מניות תמורת סכום כולל של 13.3 מיליון דולר, ונותר - נכון לרגע זה - עם מניות בשווי של 21.6 מיליון דולר.

כך, ובשקלול מימושים פעוטים שביצע פרוכטר לפני 5-6 שנים, צבר מנכ"ל איזיצ'יפ הון בשווי כולל של 35 מיליון דולר לפחות, 132 מיליון שקל, וכך הפך באופן רשמי למיליונר הייטק. פרוכטר מכהן כמנכ"ל החברה מיום הקמתה מחדש כ"איזיצ'יפ" לפני 13 שנה, והמניות שנותרו בידיו (חלקן הן אופציות למניות) מהוות 1.9% מההון של החברה.

פרוכטר אינו היחיד שמימש השנה מניות של איזיצ'יפ. דרור ישראל (42), סמנכ"ל הכספים, מימש מניות תמורת 1.1 מיליון דולר, אשתקד עמד סך מימושיו על 1.4 מיליון דולר, ואילו בשנת 2010 מדובר היה ב-1.2 מיליון דולר. כך, מימש ישראל בשנתיים האחרונות מניות תמורת 3.7 מיליון דולר - 14 מיליון שקל בקירוב.

סביר מאוד להניח שחלק מהמניות שמומשו על ידי פרוכטר וישראל היו במקור אופציות שהומרו למניות. לפי המסמך השנתי האחרון של איזיצ'יפ (בגין שנת 2010), מדובר באופציות שניתנו לפי מחירי מימוש שבדיעבד הכניסו אותן עמוק "לתוך הכסף". נכון לסוף 2010 החזיקו עובדי החברה 2.4 מיליון אופציות לפי מחיר מימוש ממוצע של 12.32 דולר בלבד - כרבע ממחיר המניה הנוכחי.

איזיצ'יפ, אגב, נסחרת כרגע לפי מכפיל רווח מוערך (שנה קדימה) של 33 - מכפיל יותר ממכובד, שבצד מימושי בעלי העניין בחברה, עלול לאותת על נסיגה במחיר המניה, לפחות באופן זמני.

פרוכטר
 פרוכטר