שמעון פרס ל"פירמה": "היום כנשיא אני הכי פופולרי בארץ"

אחרי שחנך את דף הפייסבוק שלו יחד עם מארק צוקרברג, מדבר הנשיא בן ה-89 בראיון ייחודי ל"פירמה" ■ "עדיף פייסבוק מעיתונים שמושפעים מכסף ומפלגות" ■ "הדור הצעיר אומר היום להורים: 'מה הורשתם לנו? עולם פצוע ממלחמות?'"

"60 שנה באדמיניסטרציה הממשלתית, מתוכן 48 שנים כחבר כנסת", מספר המותג מספר 1 של ישראל, הנשיא שמעון פרס, בריאיון מיוחד ל"פירמה", "וכשהגעתי להיות ראש ממשלה, כמעט אף פעם לא שמעתי את המילה כן. הייתי במלחמה מתמשכת על הקואליציה, רק לוחם ולוחם ולוחם, והייתי האדם הקונטרוברסלי ביותר בישראל; היום, כנשיא, אין לי אדמיניסטרציה, יש לי צוות קטן ונהדר, ואני האדם הכי פופולרי בארץ".

ובכל זאת, הוא מחייך, "האמת? אני לא יודע מה סיפק אותי יותר. חלק מהקונטרוברסליות נבע מזה שהלכתי יותר מדי קדימה. ואני לא יודע אם זה רע כל-כך".

בעת ביקורות של פרס בסיליקון ואלי והשקת דף הפייסבוק שלו, טוען הנשיא כי "פייסבוק כבר עשה מהפכה במזרח התיכון בזה שהיום קשה מאוד להיות דיקטטור בשכונה הזאת. דיקטטור לא יכול להתקיים בלי עיוורון, וכשיש מכשיר כזה אתה נפטר מהעיוורון".

- ומה עם המדיה הישנה? כשכל ילד בתחריר יכול לצייץ, אתה מאמין שהמדינה צריכה לתמוך בעיתונות הקיימת, הממוסדת?

"זה תלוי בעיתונות ולא בממשלה. כמה העיתונות רצינית, כמה היא אמינה, כמה היא מכובדת. לא מספיק שיש מכונת דפוס וכותרות. עיתונאי שאיננו משקיע, חבל לקרוא אותו. לכולנו יש זמן מוגבל", אומר פרס בחיוך ומוסיף בקריצה: "יש עיתונאים שכשאני מסתכל על החתימה אני יודע כבר מה יהיה כתוב במאמר. זה לא מעניין. יש עיתונאים שחוקרים ולומדים, ומעניין אותי לשמוע מה יש להם לומר. התחרות היא בעיתונות שאינה מושתתת על דפוס, אלא העיתונות הדיגיטלית. אבל זה לא שייך לשלטון. יש שיטות כתיבה וקריאה שהשתנו לעומת העבר, והתקשורת היא שצריכה להתאים את עצמה".

- כאדם ששנים מדבר על מגע בלתי אמצעי עם אנשים - אינך פוחד שהתקשורת על קיר באתר אינטרנט תיצור ריחוק ותדחה את הצורך בדיאלוג ישיר אמתי ומוחשי?

"להפך. בעיניי זה עדיף. את האמת אי-אפשר לקנות ולמכור, אתה יודע. עיתונים - יש כאלה שמושפעים מכספים ומושפעים ממפלגות. עדיפה לי האמת העירומה, האדם הפשוט. פייסבוק מחק מחיצות וגבולות, ודעות קדומות. היום הדור הצעיר אומר להורים: 'תודה רבה לכם שהולדתם אותנו, אבל תפסיקו לנדנד לנו על הנשמה עם המורשת שלכם. מה הורשתם לנו? עולם פצוע ממלחמות? עולם שסוע מדעות קדומות? גזענות? אנחנו רוצים עולם משלנו'. זה הדור שלא זקוק שיצנזרו אותו, יגבילו אותו ויסרסו אותו".

פרס התייחס גם לכספים שיגיעו לידי קופת המדינה מתגליות הגז והנפט וטען כי כל הכסף צריך ללכת לחינוך: "יש החלטה להשקיע חלק מהכספים האלה בהשקעות חוץ. אני חושב שזו שגיאה. ההשקעה הטובה ביותר היא רק בחינוך. אין בנק יותר אמין מהשקעה בילדים שלך. כל הכספים האלה מהקידוחים צריכים ללכת רק לחינוך ולמדע: יותר מורים, יותר שכר למורים, יותר כיתות. זה היסוד. במקום לחפש נפט צריך לחפש בתוך המוח שלנו. זה המשאב האמיתי שלנו".

*** הראיון המלא - במגזין "פירמה" שיחולק מחר (ג') למנויי "גלובס".