הערכות: קובידיאן היא הרוכשת של סופרדיימנשן ב-300 מ' ד'

(עדכון) - ‎‎חברת הניווט בתוך הריאות סופרדיימנשן במגעים מתקדמים למכירתה ל-Covidien‏, חברת המכשור הרפואי שפוצלה מתאגיד ‏Tyco‏, אשר קרן ההון סיכון שלה השקיעה בחברה בסבב הגיוס האחרון

‎‎חברת הניווט בתוך הריאות סופרדיימנשן נמצאת במגעים למכירתה לאחת מחברות המכשור הרפואי הגדולות, בעבור יותר מ-300 מיליון דולר. העסקה מתקדמת והתנאים העסקיים העיקריים כבר נקבעו, אך היא עדיין לא סגורה. המשקיעים בחברה סרבו להגיב לידיעה. את תגובת ההנהלה לא ניתן היה להשיג.

סופרדיימנשן, חברת מכשור רפואי ממומנת הון סיכון בת 16, רושמת מכירות של מספר עשרות מיליוני דולרים - מצב אידיאלי לרכישתה מנקודת המבט של תאגידי המכשור הרפואי, שכן רוב הסיכון הטכנולוגי והשיווקי כבר הוסר. סופרדיימנשן סומנה על ידי "גלובס" ב-2009 כאחת מחברות הביומד המועמדות לאקזיט.

סביר להניח שהרוכשת היא ‏Covidien‏, חברת המכשור הרפואי שפוצלה מתאגיד ‏Tyco‏, אשר קרן ההון סיכון שלה השקיעה בחברה בסבב הגיוס האחרון. עם זאת, גם בוסטון סיינטיפיק מושקעת בחברה.

סופרדיימנשן גייסה עד היום כ-120 מיליון דולר מהקרנות קובידיאן ונצ'רס, אורבימד, פיטנגו, מדיקה, אוקספורד ביוסיינס, פייזר, בוסטון סיינטיפיק, ג'מיני, קונקורד, אוורגרין וקרן ניצנים.‏

הסכום העצום שהושקע בחברה העלה בעבר סימני שאלה לגבי האפשרות להגיע לאקזיט שיצדיק את ההשקעה, אך אם העסקה אכן תיסגר בסכום האמור, מדובר בהחזר של יותר מפי 2, תגמול נאה לקרנות שליוו את החברה.

הקרנות שהגיעו אל החברה בתקופות לא קלות ותמכו בה עד הסוף הן מדיקה, פיטנגו, אורבימד ואוקספורד ביוסיינס. המשקיעים שזיהו את פוטנציאל החברה והשקיעו בה בסבבים הראשונים, אך לא במאוחרים, הם קרן ניצנים, אוורגרין, קונקורד וג'מיני.

מנכ"ל אמריקני, דרך חדשה

‎‎סופרדיימנשן עלתה על דרך המלך סביב 2007, בין היתר לאחר מינויו של המנכ"ל האמריקני דן סאליבן. בראיון ל"גלובס", בשנה שעברה אמר סאליבן כי החברה תרשום ב-2011 מכירות של כ-30 מיליון דולר, וכי תזרים המזומנים שלה חיובי.

את הצמיחה ממיליוני דולרים בודדים למכירות של עשרות מיליוני דולרים, עשתה סופרדיימנשן דווקא בשנים 2008-2012, שנות המיתון הגדול, שהשפיע באופן חריף על שוק המכשור הרפואי ובעיקר על ציוד קפיטלי (מכשירים גדולים שדורשים השקעה ראשונית משמעותית). סופרדיימנשן הייתה צריכה להילחם במגמה זו כדי להגיע למצבה הנוכחי.

המכשיר של סופרדיימנשן הוא מכשיר לניווט בתוך הריאות, שמשמש היום בעיקר לאבחון סרטן ריאות ואמור לשמש בהמשך גם לטיפול בסרטן. החברה הוקמה ב-1995 על בסיס טכנולוגיה שיושמה לראשונה בתעשיית הצעצועים. היא החליטה להמיר אותו לשימוש לניווט תוך גופי, ובחרה בשוק הניווט בעומק הריאות, משימה שאין לה כרגע פתרון אחר.

הריאות בנויות במבנה מסועף של תעלות, כך שיש בהן הרבה צינורות דקיקים. המוצר כולל חיישן שמוצב בקצה הקטטר ומתקשר עם שלושה מגנטים שמוצבים על חזהו של המטופל ולוח מגנטי שעליו הוא שוכב. כך נוצרת מעין מערכת ‏GPS‏ שקולטת את מיקום החיישן.

בעזרת המוצר ניתן לנווט במדויק למקום שחשוד כגידול, לקחת ממנו ביופסיה וגם לסמן אותו, כך שניתן יהיה למקד את ההקרנות בגידול ולהפחית את הנזק לרקמה הבריאה. ב-2011 קיבלה החברה שיפוי ביטוחי מלא עבור המוצר.

תחום הניווט התוך גופי תרם לישראל כבר שני אקיזטים גדולים קודמים, מדיגייד (300 מיליון דולר) וביוסנס (400 מיליון דולר). שלוש החברות, כולל סופרדיימנשן, הוקמו בחיפה, שתיים מהן (סופרדיימנשן ומדיגייד) על-ידי מהנדסים מאלביט. נכון לסוף 2011, סופרדיימנשן מעסיקה כ-210 איש, מהם 23 במרכז פיתוח בישראל.

‎‎רעיונות שדומים לקינקט

‎‎פיני גלבוע, היזם שעומד מאחורי סופרדיימנשן, רצה בכלל לפתח צעצועים. "החברה התחילה אצלי בבית", אמר היום גלבוע ל"גלובס", "לאחר 20 שנה באלביט, ביקשתי להפוך לעצמאי וחיפשתי רעיון להקים סביבו חברה. באלביט עסקתי בתחום הניווט התלת ממדי, ומכיוון שנולדו לי אז ילדים ושיחקתי איתם, חשבתי על רעיון שיאפשר לקשר בין ‏Action Figures‏, דמויות של לוחמים מפלסטיק, לבין המחשב, כך שהמחשב יתעד את המשחק בעולם הגשמי ויוכל גם לכוון את שחקני הפלסטיק.

‏"המוצר עבד מאוד יפה, והטכנולוגיה אפילו הייתה זולה יחסית. היו לנו רעיונות דומים לאלה שנמצאים היום בבסיס מוצרים כמו קינקט. טכנולוגיות מהסוג הזה הומצאו כבר כמה פעמים, כל פעם בגישה קצת אחרת, אך עד לאחרונה מעולם לא הגיעו לידי בשלות".

לחברת הצעצועים היה הסכם עם חברת הסברו הענקית, אך זו פרשה מן הסכם והחברה נאלצה להמציא את עצמה מחדש, כחברה רפואית לניווט בתחום הלב. כשתחום זה הפך תחרותי, המציאה את עצמה שוב כחברת ניווט בתחום הריאות. "הצלתי את החברה פעמיים", אומר היום גלבוע. הוא עזב לפני שש שנים.

גלבוע סירב להתייחס לאחזקות שלו בחברה, אך סביר להניח כי לאור הזמן שעבר והסכומים שהושקעו בחברה, הוא לא יתעשר מאוד מן העסקה. למרות זאת, הוא נשמע מרוצה. "אני מרוצה כי סופרדיימנשן תרמה למוניטין שלי, ובזכותה ניתן לי היום גיבוי לעשות דברים מאוד מעניינים", הוא אומר היום.

אקזיט נוסף באקטיוויוז?

‎‎בהמשך הדרך הקים גלבוע את ‏Activiews‏, שפיתחה מחט מונחית לביצוע ביופסיה בעומק הריאות. הניווט במוצר של אקטיוויוז לא מבוסס על ‏GPS‏ חיצוני אלא על מצלמה שמורכבת על-גבי המוצר. המצלמה מתקשרת עם מדבקה שמוצמדת לגוף. גם המוצר של אקטיוויוז יעיל לביצוע ביופסיות בגידולים בעומק הריאות ולחיסול גידולים ורקמות מיותרות, כאשר השימוש במצלמה חוסך תמונות ‏CT‏. מנכ"לה הוא יובל צוק, ממייסדי אודין.

בסוף 2011 חתמה אקטיוויוז על הסכם פיתוח משותף עם ענקית המכשור הרפואי ‏Stryker‏. הסכם הפיתוח כלל תשלום מיידי של כמה מיליוני דולרים ופוטנציאל להכנסות של עשרות מיליוני דולרים בהמשך. לאחרונה מתחמם הדיון בין החברות, סביב האפשרות להפוך את ההסכם לרכישה.

אקטיוויוז היא חברה פרטית שגייסה עד היום כ-15 מיליון דולר מהקרנות עופר הייטק,7‏HealthVentures‏ ואוורגרין. היא רושמת מכירות של מאות אלפי דולרים ונמצאת לקראת השקת המוצר שלה בארה"ב. ‏‎‎‏