הלחץ עבד: התינוק של במבה לא ישמש כקמע באולימפיאדה

מובילי חרם הקוטג' מחו בפני הוועד האולימפי על כך ש"סמל העושק נבחר לייצג את ישראל באולימפיאדה" ■ אסם: נשאיר בידי הוועד כתרומה את סכום החסות

לאחר הסערה שהתעוררה היום (ג') סביב החלטת הוועד האולימפי להשתמש ב"תינוק של במבה" כקמע של המשחקים האולימפיים, מסתבר כי הלחץ עבד - והוועד האולימפי חזר בו.

בהודעה שהעבירו הערב אסם והוועד האולימפי במשותף, נמסר כי "‎‎לפני כחודש פנה הוועד האולימפי בישראל לאסם ברעיון למיזם שיווקי, לפיו התינוק של במבה יהפוך להיות הקמע של משלחת ישראל למשחקים האולימפיים בלונדון 2012. אסם נעתרה מתוך רצון לתמוך בספורט הישראלי ולקחת חלק בחוויה האולימפית והעניקה את 'התינוק' בתום-לב.

"לאחר שהקשיבו לתגובות הציבור החליטו אסם והוועד האולימפי במשותף לוותר על כל המחויבויות הנובעות מההסכם ביניהם. עם זאת, כדי לשמור על רוח ספורטיבית ולסייע למשלחת, החליטה אסם להשאיר בידי הוועד האולימפי, כתרומה, את הסכום שעליו הוסכם במטרה לקדם את הספורט האולימפי בישראל. אסם מאחלת לספורטאים במשלחת האולימפית הצלחה ומצדיעה להישגיהם".

פעילי מחאת הקוטג' מסרו בתגובה: "אנו שמחים על ההחלטה, אך יחד עם זאת, מדינת ישראל צריכה לדאוג בחקיקה לכך שגם בעתיד חברות מסחריות לא יגנבו מאיתנו סמלים לאומיים השייכים לחברה כולה. שלא נקום מחר ונראה אנדרטאות וכדומה בחסות גופים מסחריים".

מתנועת "ישראל יקרה לנו" נמסר בתגובה: "'ישראל יקרה לנו' מברכת על החלטת אסם, אך כפי שהזהרנו הבוקר: שום 'תרומה' מצד חברה מסחרית (ובפרט חברות השייכות ל'קרטל המזון' העושק את אזרחי ישראל במחירי מזון מוגזמים) לא נעשית 'לשם שמיים'. ראוי שרוח תחרויותיות בספורט הישראלי תחלחל גם אל התחום הקמעונאי, הסובל כיום מעודף ריכוזיות והעדר תחרותיות. הצרכן הישראלי זכאי לבחור בין מוצרים שונים בלי שחברות בעלות 'כושר שיווקי' ישלטו בתחום המזון או ישתלטו על סמלים לאומיים. לוועד האולימפי אנו חוזרים וקוראים: אם יש בליבכם דאגה לבריאותם של התינוקות בישראל, פנו גם אתם אל חברת אסם בדרישה ברורה: להוזיל את מחיר תחליף החלב מטרנה למחירים המקובלים בעולם".

נציין כי הודעת אסם והוועד האולימפי הגיעה לאחר שמוקדם יותר היום שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, הודיעה כי "משרד התרבות והספורט אמנם מנוע מלהתערב בניהול ובבחירות שעושה הוועד האולימפי, אבל הסערה הציבורית שקמה מלמדת כי דעת הקהל אינה נוחה מהבחירה במותג מסחרי כקמע של המשלחת הישראלית. לאור זאת, מציעה השרה לימור לבנת לראשי הוועד האולימפי להיות קשובים לדעת הקהל ולשקול מחדש את בחירתם".

"סמל העושק"

הבוקר, רגע אחרי בחירת התינוק של במבה כסמל שילווה את המשלחת הישראלית לאולימפיאדה, יצאו מובילי חרם הקוטג' ותנועת "ישראל יקרה לנו" נגד החלטת הוועד האולימפי.

במכתב ששיגרו הבוקר מובילי חרם הקוטג' ליו"ר הוועד האולימפי נכתב: "האם אין זו חרפה שסמל עושק כ'תינוק של אסם' יהווה קמע ייצוגי להישגי הספורט הישראלי בלונדון? הציניות והחמדנות שלכם גרמה לרמיסת הכבוד העצמי של אזרחי ישראל ולפגיעה בספורטאי ישראל".

על-פי הערכות, היקף החסות של אסם במהלך עומדת על כ-150 אלף שקל.

יו"ר אסם, דן פרופר, אומר היום בצהריים ל"גלובס": "קיבלנו פנייה, והיות שבמבה הוא סמל והיה תמיד סמל שמאפיין את הישראלי, אהוב על הישראלי - אנחנו נעתרנו לזה".

- שילמתם על כך כסף?

"נכון, אבל הפנייה לא באה מאתנו".

- מה תגובתך לדרישת תנועות המחאה מהוועד האולימפי?

"אני לא נכנס לזה".

"חוצפה כפולה"

פעילי חרם הקוטג' פנו גם לספורטאים המשתתפים בתחרות וביקשו מהם להודיע על סירוב להשתתף בנבחרת האולימפית, "כל עוד הקמע והסמל שלה הוא כה פוגעני לרבים מתושבי ישראל".

‏‏"ברצוננו לחזק את ידיכם, ספורטאי ישראל, ולמחות על הכוונה להשתמש בעבודתכם הקשה ובהישגיכם האישיים לצורך מסע פרסום ושיווק של במבה אסם", כתבו הפעילים.‏

‏עוד נכתב בפנייה ליו"ר הוועד האולימפי: "אתה אומר כי 'במשך שנים מהווה דמות התינוק של במבה דמות אהודה, שהפכה לחלק מהחיים של כל הורה וילד בישראל'. אנו תוהים האם זו אהדת הילדים לחטיף כלשהו - או שמא אהדתכם לכמה עשרות אלפי שקלים מחברת אסם היא זו שהביאה אתכם להחלטה הזויה ומבישה זו.

"אסם היא זו שבעזרת 'התינוק' המדובר מוכרת לאזרחי ישראל במבה במחיר הזוי של כ-66 שקל לק"ג. החוצפה הכפולה היא שתושבי לונדון (העיר שבה האולימפיאדה מתארחת) קונים את אותה במבה במחיר נמוך יותר בעשרות אחוזים, כפי שנחשף בעבר".‏

גם יוזמות מכתב האימהות לשטראוס, מתנועת "ישראל יקרה לנו", פנו היום לוועד האולימפי בדרישה דומה. "אם יש בליבכם דאגה לבריאותם של התינוקות בישראל, אנו מציעים כי במקום לסייע לחברה מסחרית להעביר מסרים לילדי ישראל דרך סמלים חביבים, תפנו גם אתם אל חברת אסם בדרישה ברורה: להוזיל את מחיר תחליף החלב והמטרנה למחירים המקובלים בעולם", כתבו האמהות, ואף איימו כי אם ההחלטה לא תשונה - תשקול התנועה פנייה לערכאות ולציבור כולו כדי להביא לשינוי ההחלטה.‏ ‏

אפרים זינגר, מנכ"ל הוועד האולימפי בישראל, הסביר מוקדם יותר היום בדבריו לתקשורת כי "מטרת הוועד היא לגייס חסויות מהסקטור המסחרי על מנת לא להיות תלויים בכספי המדינה שאינם מגיעים בזמן".

מהוועד האולימפי נמסר בתגובה לטענות: "אנחנו מצטרפים למחאה החברתית, שם הטענה העיקרית היא שהכספים נכנסים לבעלי החברות. במקרה שלנו חברת אסם מעבירה חלק מרווחיה לטובת הקהילה, כספים שיסייעו לנו בהכנות האולימפיות".