אילו הצגות ישתתפו השנה בפסטיבל התיאטרונטו?

פסטיבל התיאטרונטו להצגות יחיד יתקיים בין ה-9 ל-11 באפריל במתחם יפו העתיקה ■ יהיה ניסיון ראשון לשלב ערב מחול בתוכנית האמנותית

שמונה הצגות תחרות בבכורה עולמית, לצד מופעים אורחים בהם הצגות ילדים, וכן ניסיון ראשון לשלב ערב מחול בתוכנית האמנותית. זהו היצע פסטיבל התיאטרונטו להצגות יחיד שיתקיים זו השנה ה- 22 בחול המועד פסח, בין ה-9 ל-11 באפריל, במתחם יפו העתיקה. תוכנית המופעים נחשפה הבוקר (ב') במסיבת עיתונאים שקיים יוזם ומפיק התיאטרונטו יעקב אגמון בתיאטרון הערבי עברי ביפו, שישמש אחד מאולמות המופעים לאירוע.

הצגות התחרות שיתמודדו השנה על פרס ההצגה המצטיינת הן "שום גמדים לא יבואו", עיבוד של רויטל איתן (שגם ביימה) לספרה של שרה שילה, בביצוע השחקנית שנטל כהן. ענת זמשטייגמן משחקת ב"עכשיו שוב מאי", מאת ליאת פישמן ובבימויה. יוסף סיקוראל כתב ומשחק ועופר הלוי מביים את "שפוי". לני שפיר כתבה, ביימה ומשחקת ב"בריליאנט". נועם רובינשטיין כתב ומשחק ויובל לירון מביים את "iDoll". משה פרסטר כתב והדס קרידלמן ביימה את "בגדי חורף אבא" בביצועה של הילה מצקר לוי. יוסוף אבו ורדה משחק ב"הקוף של קפקא", אותו כתב ומביים קולין טיבן על פי הסיפור "דו"ח לאקדמיה" מאת פרנץ קפקא, וחגית בן-עמי רדלר משחקת בעיבוד של עידן שוורץ (שגם מביים) לסיפור "הטובה באמהות" מאת סימון דה בובאר. מבחר מהצגות התחרות של התיאטרונטו מיועדות לעלות בסוף מאי ובתחילת יוני גם כהצגות אורחות על במות תיאטרון חיפה ואנסמבל תיאטרון הרצלייה.

"כמדי שנה, גם הפעם לא נקבע קונספט אמנותי. המטרה לבחור, בפשטות, את הטובות ביותר מתוך עשרות יצירות שהובאו לשיפוט הוועדה האמנותית שגם היא מתחלפת מדי שנה", מסביר אגמון, "כאשר יזמתי את התיאטרונטו חשבתי, ואני עדיין מאמין כך, שעצם הנוכחות של שחקן בודד המצליח לרתק קהל במשך למעלה משעה הוא קונספט חזק דיו".

- מלבד יוסוף בו ורדה הוותיק, רוב המשתתפים השנה בהצגות התחרות אלמונים.

"נכון, ואני זוכר שבאחד הפסטיבלים הראשונים נחשף שחקן צעיר בשם רמי הויברגר. אני לא מצהיר שזה יקרה גם הפעם, אבל אני רואה ברשימת המופעים הוכחה נוספת שהרייטינג לא קבוע בתיאטרונטו. בחרנו את הטובים ביותר, ואני משוכנע שקהל יסכים עם הבחירות שלנו מה גם שהם יופיעו השנה בפני קהל גדול מאשר בעבר. בין השאר בזכות שני אולמות נוספים שיועמדו לרשותנו בתיאטרון הסמטה וכמובן ההופעות שכבר נקבעו בחיפה ובהרצלייה".

ערב מיוחד בפסטיבל יהיה ה"מחולנטו", שיתוף פעולה בין רקדנים וכוריאוגרפים שיעלו בבכורה עולמית יצירות מחול קצרות לרקדנים בודדים. היצירות הן "בעצב" (כוריאוגרפיה של מתי וירון יצחקי בביצועה של תמי יצחקי), "איזדורה" (כוריאוגרפיה של נמרוד פריד בביצוע סולניות להקת המחול שלו), Biogenesis"" (כוריאוגרפיה וביצוע של תמר בורר), "Amargo" (כוריאוגרפיה וביצוע של נטע קורטז שיזף) ו "Leptop, Zebra" (כוריאוגרפיה של שלומי פריג' בהשתתפות מבצעים שונים).

"אני מודה שזה היה רעיון שלי", אומר אגמון, "למה מחול? הגבולות בין תנועה ותיאטרון הולכים ומצטמצמים בשנים האחרונות, ורוב הקהל כבר הפנים שמחול הוא בסך הכול דרך נוספת לגולל סיפור על במה כמו מונולוג בהצגה. זה ניסיון ראשון, וכולנו מקווים שלא האחרון. בכל מקרה, אני סקרן לראות איך יגיבו למיזם הזה".

כמו כן תועלה מחדש במסגרת תיאטרונטו 2012 ההצגה "שלפשטונדה", בביצועה של דניאלה מיכאלי, שזכתה בפסטיבל בשנת 1991 בבימויו של יורם פאלק. תיאטרון החדר יעלה את הצגת היחיד "היטלר" בביצוע אמיר אוריין, ושש הצגות הילדים שיתארחו בפסטיבל יהיו "פיראט באמבט", "מלכת המרציפן", "בת המלכה והירח", "פרפרים בבטן", "הנסיכה ושמלת הקסמים" ו"פיצ'פקס".

-מדי שנה אתה טוען שהתיאטרונטו אינו מיזם כלכלי, ובמקרה הטוב תכסו את ההוצאות. יש סיכוי שהשנה המצב ישתנה?

"אני מקווה לכך ופוחד מזה בו זמנית. 22 שנה אני מפיק את האירוע מונע מסיפוק ואהבת הדבר נטו. אני כמעט נוטה לחשוב שרווחים יקלקלו את זה".

מכירת הכרטיסים למופעי תיאטרונטו 2012 תחל השבוע, כאשר כרטיס במכירה מוקדמת באמצעות אתר האירוע (www.run-art.co.il) יעלה 35 שקלים, ומחיר מלא בקופות יעמוד על 50 שקלים.