בדיקת "גלובס": פערי מחיר של עד 100% באותה רשת בערים שונות

לקוחות מגה בול בתלפיות משלמים 150 שקל יותר מלקוחות רמי לוי באשדוד ■ מגה בול יקרה מהמתחרות ■ בירושלים ובפתח-תקווה יקר עד 45% מאשר באשדוד

כבר כמה שבועות שהצרכנים באשדוד חוגגים וקוטפים את פירות התחרות העזה בין רשתות המזון. סל הקניות השבועי שלהם מסתכם במאות שקלים פחות מזה של סל זהה במקומות אחרים בארץ, במיוחד בהשוואה לתלפיות שבירושלים - כך עולה מבדיקה מקיפה שביצע עבור "גלובס" המרכז למחקרים צרכניים בהנהלת דוד עידן.

לקוח שיקנה את המוצרים שנבדקו אצל רמי לוי באשדוד ישלם 344 שקל, ואילו במגה בול בתלפיות 497 שקל - הפרש של יותר מ-150 שקל. הבדיקה מוכיחה כי התחרות היא האמצעי היעיל ביותר להפחתת מחירים.

גם תושבי פתח-תקווה משלמים הרבה יותר מאשר תושבי אשדוד. למעשה, רמת המחירים של כל החנויות במתחם באשדוד נמוכה ביחס למחירים במתחמים אחרים, ובמיוחד ביחס לפתח-תקווה, שם רמת המחירים היא הגבוהה ביותר.

המסקנה שעולה מהבדיקה, שבוצעה ב-5 מתחמי קניות - ירושלים (תלפיות), פתח-תקווה, אשדוד, חיפה (אדמירליטי) ובאר-שבע - היא שבתוך אותו מתחם קניות קיימים פערים של 30% בין הסל היקר והזול של רשתות המזון בעבור סל מוצרים זהה.

עוד עולה כי בכל מקרה מומלץ להעדיף את הקנייה ברשת רמי לוי על פני קנייה ברשת מגה בול, שהתגלתה בכל המקרים כיקרה ביותר. בכל המתחמים, הסלים הזולים ביותר נמצאו בעיקר ברשתות הפרטיות: רמי לוי, מחסני כמעט חינם, מחסני השוק ואושר עד. שופרסל דיל מוקמה ברוב המתחמים באמצע.

מסקנה אחרת היא שקיימים פערים עצומים במחירי מוצרים בסניפים השונים של אותה רשת.

"בולטת התחזקות הרשתות הפרטיות על חשבון הרשתות הגדולות - מה שבא לידי ביטוי בפתיחת סניפים חדשים והתחזקות הסניפים הקיימים. מי שמרוויח הוא הצרכן - במקום ששתי רשתות שמחזיקות יותר משני שליש מהשוק יקבעו את רמת המחירים, הרשתות הקטנות הן שמכתיבות את המחירים ומושכות את הענף כולו מטה", מסביר עידן, המתמחה בסקירת מחירים ברשתות השיווק.

הבדיקה כללה רכישה של 28 מוצרים מקטגוריות שונות. כל המוצרים הועברו לתרומה למשפחות נזקקות.

יצוין כי מבצעי פסח טרם החלו, ויש להניח כי בתקופה הקרובה תתחמם התחרות אף יותר, והמחירים ישתנו בתדירות גבוהה.

היקר באשדוד הוא הזול בפתח-תקווה

"הסיבה לכך שמתחם אשדוד הוא הזול ביותר היא כניסת סניפי אושר עד ורמי לוי לאזור", מסביר עידן, "בשנה שעברה הייתה תחרות עזה במתחמי איילון ואדמירליטי בחיפה. המתחם הבא שבו תתעורר תחרות עזה הוא בבאר-שבע, שם נפתח לאחרונה סניף של אושר עד ולקראת פתיחת הסניף של רמי לוי".

הסניף של לוי בבאר-שבע צפוי להיפתח ב-20 במארס: "אני צופה ירידה של 10%-15% ברמת המחירים של המתחרים, בדיוק כפי שקורה בכל מתחם שאליו הגעתי", אומר לוי. כיום מונה הרשת 24 סניפים מטבריה ועד באר-שבע (בקרוב), ובמהלך השנה ייפתח סניף גם בכפר-סבא.

* אשדוד: המחירים נמוכים משמעותית מביתר המתחמים: מ-344 שקל (רמי לוי) עד 454 שקל (מגה בול).

* פתח-תקווה: רמת המחירים גבוהה, כשהסל הזול מתחיל ב-450 שקל (מחסני כמעט חינם ושופרסל דיל) ומטפס עד 490 שקל (מגה בול). הסל בחצי חינם (בהוד-השרון) עלה כ-470 שקל.

* חיפה: גם כאן פערים משמעותיים בין הזול ליקר: הסל ברמי לוי עמד על 385 שקל, לעומת הסל במגה בול שעמד על 482 שקל. (פער של 25%). סל שופרסל דיל הסתכם ב-448 שקל.

* באר-שבע: המחירים הזולים נמצאו במחסני השוק, ובפער קטן אחריה בסניף אושר עד (422 ו-428 שקל בהתאמה). הסל היקר בסניף מגה בול - 490 שקל.

* ירושלים: רמי לוי ממשיך להיות הזול גם בתלפיות עם סל שהסתכם ב-405 שקל. לקוחות מגה בול ישלמו 90 שקל יותר, ולקוחות שופרסל דיל - 60 שקל יותר.

פערים של 100% בתוך אותה רשת

צרכנים שיוצאים מהנחה שהמחירים זהים בסניפים שונים של אותה רשת - טועים, משום שכולן מתאימות את עצמן לסביבה שבה הן פועלות. הפערים מגיעים ל-100% ויותר:

בין הדוגמאות לפערים במחירי מוצרים: בסניף אושר עד בבאר-שבע המחיר לנוזל ניקוי אג'קס עומד על 24 שקל, לעומת 18.75 שקל בסניף באשדוד.

הסניף באשדוד למעשה זול מהסניף הבאר-שבעי כמעט בכל המוצרים: יין מרלו (כרמל סלקטד) בסניף באר-שבע מתומחר ב-34.30 שקל, לעומת 18.95 שקל באשדוד; ומארז חטיפי שוקולד של עלית בבאר-שבע נמכר ב-23 שקל, לעומת בכ-15 שקל באשדוד.

* רמי לוי: לקוח הרשת ישלם באשדוד 60 שקל פחות מבתלפיות (פער של 16%). למה? "המחירים זהים בין הסניפים עבור 92% מהמוצרים", מסביר לוי. "8% מהמחירים משתנים בהתאם למבצעים ולמחירי המתחרים במתחם נקודתי. תמהיל המוצרים הללו משתנה בהתאם".

* מגה בול: באשדוד הסתכם הסל ב-454 שקל, לעומת כ-500 שקל בירושלים - פער של 10%. מגה בול בחרה שלא להגיב.

* שופרסל: בפער של יום אחד נמצאו פערים של מאות אחוזים במחירים במחלקת הירקות: בסניף בפתח-תקווה נמכרו 1 ק"ג בצל יבש או גזר במארז ב-4 שקל לק"ג, במתחם תלפיות המחיר עמד על 3 שקל לק"ג, במתחם חיפה המחיר היה 2 שקל - לעומת ב-0.80 שקל לק"ג גזר או בצל בסניף באשדוד. משופרסל נמסר כי "מחירי הטריות נקבעים ברמה יומית בהתאם לסביבה המשתנה".

מגה בול יקרה באופן עקבי

הרשת הזולה בכל מתחם משתנה בהתאם לתמהיל החנויות בו, ובכל מקרה, מבדיקת 5 המתחמים, בכולם הייתה זו אחת מהרשתות הקטנות. הפערים בין הרשת הזולה ליקרה אינם עקביים: מ-8% במתחם פתח-תקווה, ועד 25% - הפער בין הרשת הזולה לבין הרשת היקרה באשדוד.

מה מאפיין את הרשתות שנכללו בבדיקה?

* מגה בול - הכי יקרה ב-5 המתחמים.

* רמי לוי - הכי זול בכמה מתחמים: חיפה, אשדוד ותלפיות (ירושלים).

* כמעט חינם - הרשת הזולה במתחם פתח-תקווה.

* אושר עד - השפיעה על הוזלת המחירים באשדוד: ממוקמת שנייה במתחם אשדוד ובפער קטן כשנייה בבאר-שבע.

* יוחננוף - הרשת ממוקמת במקום טוב באמצע במחיר במתחם אשדוד.

* חצי חינם - הסניף בהוד-השרון מספק חוויית קנייה וקצת פחות יקר מגה בול.

* שופרסל דיל - הרשת נמצאת לרוב במקום טוב באמצע, ולצד מחסני כמעט חינם כזולה בפתח-תקווה.

* מחסני השוק - הרשת הזולה במתחם באר-שבע.

לקוחות מגה
 לקוחות מגה

לקוחות מגה
 לקוחות מגה

לקוחות מגה
 לקוחות מגה