אסתר לבנון על המשבר בבורסה בת"א: לא אתפטר

לבנון, מנכ"לית הבורסה בת"א: "לא מסכימה עם הביקורת - היעד שלנו הוא לא לדאוג לבעלי מניות" ■ שר האוצר יובל שטייניץ: "מתחוללת מהומה כלכלית, מלחמת עולם על הכלכלה העולמית וגם הלאומית של ישראל - עדיין לא הגענו לחוף מבטחים"

בית-ספר למינהל עסקים באוניברסיטת בר-אילן מקיים הערב (ג') כנס בנושא "עסקים על מים סוערים - 2012 לאן?". בכנס משתתפים בין השאר שר האוצר יובל שטייניץ, מנכ"לית הבורסה אסתר לבנון, וקובי פלר מנהל השקעות ראשי ב-UBS.

מנכ"לית הבורסה בתל-אביב, אסתר לבנון, שנמצאת לאחרונה בעין הסערה בעקבות המשבר בבורסה, כפי שפורסם בתחקיר מקיף ב"גלובס", מדברת בכנס על ירידת המחזורים בבורסה והדרכים לטפל בנושא. נגד לבנון יש גם עצומה ברשת שקוראת לפיטוריה בגלל האחריות שלה בדעיכת הבורסה, לא ברור אם היא תתייחס לנושא בכנס.

"התחלתי לקיים פגישות עם גופים שמשקיעים בבורסה בת"א כדי לשמוע מהם רעיונות מה יש לעשות באשר לירידת המחזורים בבורסה בת"א. אומרים שאם רק אתפטר - הבעיה תיגמר. אני עוד לא השתכנעתי בטענה הזו", לדברי לבנון.

"בשבועות האחרונים כולם אומרים לי מה לא בסדר בשוק הישראלי. לדעתי אנחנו פועלים נכון. בתור בורסה שלא הופרטה ואין לה מטרת רווח (ואין לנו תוכנית כזו בקרוב), אנחנו סופגים ביקורת על אי-יעילות כביכול, אני לא מסכימה עם הגישה הזו. היעד שלנו הוא לא לדאוג לבעלי המניות, היעד שלנו הוא לקדם את שוק ההון בו אנחנו פועלים. אם עזרנו וקידמנו את שוק ההון הישראלי עמדנו ביעד שלנו", אמרה.

"אין כפתור שאפשר ללחוץ עליו והמשבר ייגמר"

"לפעמים צריך לעשות את מה שטוב למדינה, ותפקידה של הבורסה הוא לשרת את המדינה", אמרה לבנון. "הכלכלה הישראלית ובעקבותה הבורסה היו הראשונים לצאת מהמשבר העולמי. בגלל זה, המדדים בבורסה טסו למעלה בהשוואה עולמית, אבל אז התחילה הידרדרות. ירידה במחזורים ובמדדים היו מאוד דומים למה שהתרחש באירופה. נפח המסחר ירד ב-2011 ב-50%, אבל לא היינו מוטרדים כי זה היה חלק ממגמה שהוכתבה לנו ע"י השוק באירופה.

"נכון לסוף 2011 וביחס לשיא המשבר ב-2008, ת"א צמחה מהר, אח"כ התחילה לרדת ובסוף הגיעה למה שהיה ב-2011, אבל בסוף השנה הם הגיעו לרמה שהיו בתחילת התקופה הזו. מאז ינואר השנה המחזורים התחילו לרדת לרמה שהיו ב-2005 ואף אחד מאיתנו לא בנוי לחזור אחורה ולכן מצבנו לא נעשה יותר טוב", אמרה לבנון.

לדברי לבנון. "אין כפתור שאפשר ללחוץ עליו והמשבר ייגמר. השוק הישראלי עובר בשנים האחרונות תהפוכות - הכלכלה מצוינת אבל מצב החברות פחות טוב. רפורמות זה דבר חשוב, אבל אסור לעשות את הכל בבת אחת. עלינו לזכור את המצב באירופה, את המצב בשאר שוקי העולם ואת הנהירה לשווקים מתפתחים. צריך לעצור רגע ולהסתכל על החולה שנקרא השוק הישראלי ולשאול אם כל התרופות המוצעות לא יעשו אותו יותר חולה".

"מבחינת המשקיעים הזרים שהחלו להדיר רגלם מהבורסה בת"א בשנה האחרונה, אבל המצב ישתנה ואנחנו נראה נהירה בחזרה. ולכן יש דילמה - האם להסכים עם העובדה שיש מחזוריות בבורסה ולהגיד 'בסדר זה יעבור', אבל מצד שני אם לא נעשה שום דבר נגלה שהעולם השתנה ואנחנו נשארנו מאחור", דברי מנכ"לית הבורסה.

"זה קריטי לשוק ההון לפתור את בעיית הנזילות. עלינו להישאר אופטימיים, אני פתוחה לכל רעיון שיכול לסייע לבורסה בת"א, אבל אני רוצה להדגיש שאין פתרון קסם אחד", סיכמה לבנון.

שטייניץ: עדיין לא הגענו לחוף מבטחים

שר האוצר יובל שטייניץ, דיבר בכנס על אתגרי המשק הישראלי בשנת 2012: "המצב שלנו סביר ביחס לעולם, אבל יש הרבה איומים שאנחנו צריכים להתמודד איתם. מזה 3 שנים מתחוללת מהומה כלכלית, ממש מלחמת עולם על הכלכלה העולמית והלאומית של כל מדינה ומדינה ביחס למשבר הגלובלי. מהומה עולמית ברמה כזו שמאיימת על הסדר של כל הכלכלות וכן של ישראל, לא היתה לנו כאן מאז קום המדינה", אמר השר.

"יש שונות במצבה של ישראל בהשוואה לשאר מדינות העולם המפותח. אנחנו המדינה היחידה במערב שרמת האבטלה בה כיום היא יותר נמוכה ממה שהיתה בתחילת המשבר העולמי. דירוג האשראי של ישראל הועלה, הצמיחה בה טובה, ורמת ההשקעות בכלכלה הריאלית בישראל ב-2011 גבוהה ב-35% ממה שהיתה ב-2009, ב-33% יותר מ-2008. קצב ההתפתחות של הכלכלה הישראלית קפץ, ולשמור על זה בעתיד יהיה לא פשוט", לדבריו.

במבט קדימה, שטייניץ אמר כי "אני מודאג מכמה סיבות. ראשית יש לי פחד גבהים, כי יהיה קשה לשמור על רמת השקעה גבוהה במשק בעתיד וזה חיוני לשמור על רמה כזו כדי לשמור על צמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה. אני מודאג גם מהאיומים שישנם על ההישגים הכלכליים שלנו שנובעים מכמה גורמים בעיקר פנימיים.

"ראשית, הדיבורים על תקיפה באיראן והקמפיינים של ההפחדות שליוו אותנו במשך כמה שבועות. הצל השני הוא סוג מסוים של מחנק אשראי שמתפתח במשק וסימנים ראשונים של בעיות בתחום זה", לדברי השר.

פרמטר נוסף ששטייניץ העלה כאיום על כלכלת ישראל, הוא פגיעה במורל של קהילת המגזר העסקי, משקיעים ויזמים. "החשש מלעשות עסקים בישראל והחשש מעליהום וביקורת אוטומטית על איש עסקים או חברה מצליחה, מביא להססנות בהשקעה בישראל וזה עלול להשפיע ולפגוע בצמיחה ובהתפתחות של המשק הישראלי".

"עד היום הספינה של הכלכלה הישראלית לא טבעה במים הסוערים והתורן לא ניזוק בצורה משמעותית, אבל עדיין לא הגענו לחוף מבטחים. הסערה העולמית עדיין נמשכת ואנחנו עדיין מנווטים את הספינה במים האלה. אחד האתגרים המרכזיים שלנו בתקופה הקרובה היא ההגנה על ביטחון ישראל וכלכלת ישראל ונמשיך לפעול כדי להשיג את המטרות האלה ולהגיע לחוף מבטחים", סיכם שטייניץ.

קובי פלר, מנהל השקעות ראשי ב-UBS, אמר בכנס כי השוק האמריקני הוא זה שמוביל בהשפעה על כלכלת העולם כולה. "בתי ההשקעות הגדולים הורידו ציפיות מכלכלת ארה"ב ל-2012 וזה דבר טוב לאור האכזבה שנחלנו ב-2011. מי שיצליח להעריך נכונה את הנתונים בפועל מול הציפיות - יוכל להעריך נכונה את הצמיחה בכל העולם. אני ממליץ למשקיעים להתנהל בזהירות בתקופה הקרובה", לדבריו.