רדויז'ן תימכר לאוויה במחיר של 230-240 מיליון דולר

חברת ציוד התקשורת מתקשה לצאת מהסחרור אליו נכנסה לאחר שסיסקו רכשה את מתחרתה ב-2009 ■ משלשום נסקה מנייתה בוול סטריט בכ-35%

עסקת המכירה של חברת רדויז'ן הישראלית לידי אוויה (Avaya) האמריקנית, אותה חשף "גלובס" בחודש דצמבר, נסגרה, ועל פי ההערכות תפרסם רדויז'ן בימים הקרובים הודעה על מכירתה. ביומיים האחרונים נסקה מניית רדויז'ן בוול-סטריט בכ-35%, למחיר של 9.97 דולר, המשקף לחברה שווי של 183 מיליון דולר. על פי הערכות, מחיר הרכישה יעמוד על 230-240 מיליון דולר.

נזכיר, כי בתחילת 2012 היו בקופתה של רדויז'ן כ-90 מיליון דולר, כך שהמכירה משקפת שווי של 145 מיליון דולר לפעילותה של החברה. על רקע העלייה החדה במניית החברה ופרסומים בתקשורת בימים האחרונים, פנתה הנהלת הבורסה לחברה לקבלת הבהרות, ורדויז'ן הוציאה הבוקר הודעה קצרה לבורסה בה נכתב כי "אין לחברה מה לדווח".

רדויז'ן, שבשליטת האחים זהר (26.3%) ויהודה (6.3%) זיסאפל, מייצרת ציוד תקשורת לשוק שיחות הוועידה, ומעסיקה כ-400 עובדים, קצת יותר ממחציתם בישראל. מאז רכשה סיסקו את מתחרתה של רדויז'ן, חברת טאנדברג הנורבגית באוקטובר 2009, נכנסה רדויז'ן לסחרור ממנו היא מתקשה לצאת, ואת שנת 2011 סיימה עם ירידה של 18.1% בהכנסות ל-78 מיליון דולר, תוך שההפסד כמעט והוכפל פי 7, לרמה של 23.4 מיליון דולר. ההפסד הגבוה לווה גם בשריפת מזומנים גבוהה, וכך קטנו המזומנים בקופתה של רדויז'ן בשנה החולפת בלא פחות מ-25.8 מיליון דולר.

ומצבה העגום של החברה, בניהולו של בועז רביב, לא נראה כעומד להשתפר: ברבעון הראשון של 2012 צופה רדויז'ן ירידה של 18.3% במכירותיה ביחס לרבעון המקביל ב-2011, לרמה של 17 מיליון דולר, ואילו ההפסד יותר מיוכפל ויגיע ל-7.6 מיליון דולר.

השינוי העסקי לא הצליח

הודעתה של סיסקו על רכישת טאנדברג היוותה מהלומה קשה עבור רדויז'ן, מאחר שסיסקו הייתה באופן מסורתי הלקוחה הגדולה ביותר שלה, ואחראית ל-40% ממכירותיה.

במטרה להתגבר על הירידה המהותית בהכנסות מסיסקו, קיבלו ברדויז'ן החלטה אסטרטגית להיכנס לתחום ציוד הקצה של שוק שיחות הוועידה בווידיאו, שבו לא הייתה החברה פעילה עד אז, באמצעות רכישת חברת Aethra שהושלמה בראשית 2010. במחצית השנייה של אותה שנה החלה פעילות זו לתרום להכנסות רדויז'ן, שעברה עקב כך לרווח.

באותה עת, התנהלו מגעים למכירתה של החברה ל-HP, אולם על רקע השיפור לא מיהרו האחים זיסאפל להתפשר על המחיר ולמכור. בהמשך 2011, כאשר ההכנסות מסיסקו התייצבו על רמה נמוכה, התברר מצבה האמיתי של רדויז'ן: לא רק שהחברה אינה מצליחה לרשום צמיחה ורווחיות בשורה התחתונה, אלא שהיא אינה מסוגלת גם לחזות בצורה סבירה את מכירותיה. הדבר בא לידי ביטוי בשלוש אזהרות הכנסות ורווח רצופות, שלאחריהן הגיעה גם העלאת תחזית ברבעון האחרון של 2011.

במצב הנוכחי בו החברה לא מצליחה לייצב את מכירותיה על רמה גבוהה שתאפשר לה להיות רווחית, וכשהראות קדימה כמעט ולא קיימת, נראה כי הזיסאפלים נשברו והסכימו להתפשר על המחיר בו ימכרו את רדויז'ן.