נשיא אלביט מערכות: "נפטר השנה 500 עובדים"

(עדכון) - החברה הפסידה 13 מיליון דולר ברבעון הרביעי בשל עצירת פרויקט המודיעין האווירי בטורקיה, שהביאה למחיקה של כ-73 מיליון דולר ■ להערכת נשיא החברה, יוסי אקרמן, ב-2012 יירשם גידול נוסף בצבר ההזמנות של אלביט מערכות

שנת 2011 הייתה מיוחדת לתעשיות הביטחוניות - לצד מדינות עם לחץ תקציבי, כמו ארה"ב ובעיקר באירופה, הרבה מדינות החליטו להגדיל את התקציב, בעיקר בדרום אמריקה ואסיה. אני מאוד גאה שבשנה הזו המכירות שלנו גדלו קצת, וגם צבר ההזמנות עלה מעט. זה מראה שגם בתקופה הזו יש אטרקטיביות למוצרים וליכולות הטכנולוגיות שלנו". כך אמר היום יוסי אקרמן, נשיא אלביט מערכות, במהלך כנס שערכה החברה בבורסה ובו הציגה את תוצאותיה לשנת 2011.

למרות הסביבה הכלכלית והגיאו-פוליטית המאתגרת, רשמה אלביט מערכות צמיחה בהכנסותיה בשנה זו, לצד ירידה ברווחיות, הנובעת בין היתר מעצירת הפרויקט לאספקת מערכות מודיעין אוויריות לטורקיה. בעקבות כך החברה נאלצה לבצע הפרשה בדוחות הרבעון הרביעי של השנה, בהיקף של 72.8 מיליון דולר, וסיימה את הרבעון עם הפסד של 13 מיליון דולר.

הכנסותיה של אלביט מערכות ברבעון הרביעי הסתכמו ב-842 מיליון דולר - עלייה של 5% לעומת הרבעון המקביל ב-2010, הנובע גם מפעילותה של חברת M7 האמריקנית שנרכשה בסוף אותה שנה. לצד העלייה בהכנסות, נרשמה ירידה במכירות מערכות אלקטרו-אופטיות.

בכל השנה רשמה אלביט מערכות צמיחה של 5.5% בהכנסותיה, לרמה של 2.81 מיליארד דולר. למרות המיתון הכלכלי בחלקים נרחבים בעולם, החברה רשמה צמיחה במכירות בכל האזורים שבהם היא פועלת, כולל אירופה וארה"ב; האחרונה היא עדיין המדינה המניבה את שיעור ההכנסות הגדול ביותר של אלביט מערכות. לדברי אקרמן, השיפור בשורת ההכנסות הגיע "בזכות הפריסה הגיאוגרפית הרחבה, הנוכחות החזקה בשוקי מפתח צומחים, וכן הודות לצעדי חיסכון והתייעלות".

במסגרת צעדי ההתייעלות בימים אלו אלביט מערכות מפטרת עובדים, בעיקר בחטיבת היבשה. "בסוף 2012 נהיה עם פחות אנשים מאשר בתחילת השנה", אומר אקרמן ל"גלובס", ומוסיף כי מדובר "בצעד מתבקש, עם המאמץ להגיע לסינרגיה אחרי רכישות ביצעה החברה". כך, אם היום עובדים באלביט מערכות כ-13 אלף עובדים, מהם כ-10,000 בישראל, אקרמן מעריך כי מספרם יקטן בסוף השנה בכ-500; זאת כתוצאה מפיטורי עובדים, עזיבה טבעית וירידה בגיוס עובדים חדשים.

האם אתה מעריך שתקציב הביטחון בישראל ייפגע בשנה הקרובה וישפיע על פעילות החברה?

"אני לא צופה ירידה בתקציב הביטחון. אומר אפילו יותר מזה - מקיצוץ בתקציב הביטחון אין חיסכון בכסף. מדברים תמיד על נושא של עצירת פרויקט המרכבה, אך לא לעשות את המרכבה עולה כמעט כמו לעשות אותה. צריך אנשים שעובדים בתעשיות הביטחוניות, ויש יצוא שמבוסס על הפיתוחים שלהן. מי שיעשה שיקול כלכלי אמיתי, שכולל את האנשים שיפוטרו, יבין שזו טעות מבחינה כלכלית לגעת בפרויקט הזה, במיוחד כשקיים צורך של הצבא".

"כל עוד ירצו בי, אהיה פה"

בשורה התחתונה אלביט מערכות הפסידה כאמור ברבעון הרביעי 13 מיליון דולר, לעומת רווח של 43.7 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2010. בכל 2011 הסתכם הרווח של אלביט מערכות ב-90.3 מיליון דולר - כמחצית מהרווח ב-2010. בנטרול הוצאות שלא במזומן וההפרשה בגין עצירת הפרויקט בטורקיה, רשמה החברה ירידה של 15 מיליון דולר ברווח הנקי לעומת 2010, לרמה של 206.6 מיליון דולר. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת גדל מעט ביחס ל-2010, והסתכם בכ-191 מיליון דולר בעקבות גידול במקדמות שהתקבלו מלקוחות.

צבר ההזמנות העתידי של אלביט מערכות הסתכם בתחילת 2012 ב-5.52 מיליארד דולר - ירידה מ-5.69 מיליארד דולר בסוך הרבעון השלישי, אך עלייה מ-5.44 מיליארד דולר בתחילת 2011. בהתייחסות לעתיד הצפוי לחברה בהיבט זה, אמר אקרמן: "אופתע אם לא תהיה צמיחה בצבר ההזמנות גם ב-2012".

אקרמן (62) מכהן בתפקיד נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות משנת 1996, ולאור גל הפרישות האחרון של מנכ"לים ותיקים מחברות מובילות במשק, ביקשנו לשאול אותו האם הוא חש מיצוי או חושב על פרישה. תשובתו של אקרמן בנושא הייתה קצרה: "כל עוד העובדים ובעלי המניות ירצו בי, אהיה פה".