ריבלין: התקשורת מנסה לרדד את תדמיתם של חברי הכנסת

יו"ר הכנסת על תחקיר הלוביסטים של "עובדה": "יש מוטיבציה תקשורתית שיטתית ועקשנית לרדד את תדמיתם של חברי הכנסת ושל מקצוע הפרלמנטריזם בכלל"

"האם ניתן לנתק את מעמדה של הכנסת מחוסר הסבלנות והיחס האדיש שהיא הפגינה כלפי ערוץ 10? והאם 'חוק קשת' מנותק לחלוטין מכנסת מוחלשת, שמנסה אולי להחניף לחזקים ולהיות חזקה על החלשים, שהם במקרה זה רשת וערוץ 10?" - כך אמר יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, בכנס של אגודת העיתונאים בתל-אביב ועמותת "ישראלים להצלת הדמוקרטיה", שנערך היום (א') תחת הכותרת "הכנסת, הציבור והמראה התקשורתית".

במהלך הכנס - שעסק ביחסי הגומלין בין הכנסת לבין התקשורת ולאופן שבו הציבור לומד על התנהלות חברי הכנסת מהסיקור העיתונאי - הזהיר יו"ר הכנסת ריבלין כי "ניסיון העבר ממדינות אחרות מוכיח כי רגולטור שחש שמעמדו יורד, שהוא מותקף על-ידי התקשורת, הוא מתקיף בחזרה".

ריבלין הזכיר כי בשנות ה-90 באירופה התופעה הוגדרה על-ידי מחברי הדוח על חופש העיתונות כ"מגיפת החקיקה נגד התקשורת".

לדברי ריבלין, יהיה זה תמים לחשוב כי אין קשר בין מעמדה הנוכחי של הכנסת בציבור לבין התיקון לחוק לשון הרע, שעבר בכנסת בקריאה ראשונה באחרונה, ניסיונות ההצלה של ערוץ 10 ו"חוק קשת", כהגדרתו, שנועד לאפשר לקשת להמשיך ולהחזיק בחברת חדשות 2 גם אם תחזיק ברישיון ותעבור לשדר מאפיק אחר.

"יהיה זה תמים מצדנו לחשוב שאין קשר בין מעמדה הציבורי הירוד של הכנסת לבין הצעות החוק הללו. אמרתי כבר אז שלא מדובר באסון לתקשורת אלא באסון לדמוקרטיה", אמר ריבלין.

עוד התייחס ריבלין לכתבת התחקיר של "עובדה" שעסקה בלוביסטים בכנסת. בעוד שריבלין פתח את דבריו בכך שמדובר בכתבה חשובה שתביא לשינויים בהתנהלות הכנסת בכל הקשור ללוביסטים, המשיך יו"ר הכנסת במתקפה כלפי התקשורת שמציגה את החברי הכנסת כרדודים, טיפשים ושטחיים.

"התקשורת היא כלב השמירה הנובח - ובצדק - של הדמוקרטיה", אמר ריבלין, שהוסיף מיד כי התחקיר ב"עובדה" "מהווה ראי לתפיסתה של התקשורת, ומתוקף כך גם של הציבור, את הכנסת ואת חברי הכנסת".

לטענת ריבלין, "התקשורת הזו במיטבה לא הייתה נקייה ממה שנראה כמוטיבציה תקשורתית שיטתית ועקשנית לרדד את תדמיתם של חברי הכנסת ושל מקצוע הפרלמנטריזם בכלל... הכנסת ניזוקה מהסגנון ומאי-אלה הנחות עבודה המלוות את התחקיר ושאינן בהכרח משתמעות ממנו. הכנסת ניזוקה מכך שחבריה הוצגו כבובות על חוט, נעדרות שיקול-דעת, שבמקרה הטוב אינם יודעים לנסח הצעות חוק ובמקרה הרע כלל אינם יודעים קרוא וכתוב".

ריבלין המשיך ותקף בעדינות את אילנה דיין, בהתייחסו לשאלות שהוא נשאל על-ידיה במסגרת התחקיר. "עם סיום הכתבה, אילנה, שאלת אותי כך", אמר, "'מה שראית עכשיו זה בעיקר מביך? זה בעיקר מושחת? תבחר אתה את המילים?'. תשובתי הייתה ברורה. טענתי שככל הנראה זה יותר מושחת ממביך. מין שחיתות מביכה".

ריבלין פנה לאילנה דיין שנכחה בקהל ואמר "פנית אליי שנית ושאלת, ואני מצטט: 'השאלה היא אם הבעיה היא הלוביסטים, או הבעיה היא שחברי הכנסת הם עצלנים, נרפים, מתמסרים?'... אבל מה שאני עדיין מתקשה להבין הוא מדוע נבחרו דווקא המילים הללו: 'עצלנים, נרפים, מתמסרים'... צר לי לומר שההתעקשות הזאת לצייר את חברי הכנסת כחבורה של חכמי חלם כ '120 בטלנים' או גלמים, כפי שהגדיל מישהו מעיתון מכובד לעשות, איננו נאמן למציאות וממילא גם אינו משרת את תפקידה של התקשורת - השמירה על הדמוקרטיה".

"בדמוקרטיה של העם, מה שהולך הם מסרים קליטים וקצרים, ומה שצהוב יוצר עניין, ועבור התקשורת מה שהולך בעם שווה הרבה כסף", אמר ריבלין ושאל את הנוכחים: "האם כלב השמירה הזה לא צריך להגן על הדמוקרטיה גם מפני הפופוליזם?"

"כאשר הכלב הזה, שהוא גם מעצב תודעה ציבורית, בוחר לנבוח ללא הרף, על כוסות מים ועל מטהרי אוויר - הרי שהוא דן את כולנו לחיים של גימיקים ותעלולים; הוא דן את החברה הישראלית לדיון ציבורי שטוח ורדוד", המשיך ותקף ריבלין את התקשורת.

לדברי ריבלין, "הפתרון לחברה דמוקרטית יותר, תקשורת טובה יותר וכנסת טובה יותר טמון בכך שהעיתונות לא תפקיר את סיקור העומק של הכנסת, שכן מצב זה משאיר את זירת פעולה מופקרת. מופקרת למי? למשל ללוביסטים. אך מי הם הלוביסטים? הלוביסטים הם אנשים שמוכנים להשקיע זמן וכסף כדי להבין איך עובדת הכנסת, ואיך ניתן להשפיע על עבודתה. כוחם הגדול של הלוביסטים טמון בדיוק במקומות שהתקשורת הפסיקה לסקר אותם. בחדרי הוועדות, בפרטי הצעות החוק, בסעיפים ובתתי-סעיפים. עבודתם נעשית בזירה הפרלמנטרית שמופקרת תקשורתית. שם כוחם גדול".

חפץ: "יש עשבים שוטים גם בתקשורת"

בהתייחס לביקורת שעלתה על אופן הסיקור של התקשורת את הכנסת, אמר בכנס ניר חפץ, עורך "מעריב" ויועץ התקשורת לשעבר של נתניהו: "יש עשבים שוטים גם בתקשורת. חלק גדול מהביקורת על התקשרות מקובל עליי. גם לגבי העמידה על צהוב, גם בנושאים מסוימים של רדידות בתקשורת".

יחד עם זאת, הוסיף חפץ, "נדמה לי שהמראה שהתקשורת מציגה איננה עקומה. יכול להיות שיש בה סדקים, אבל התמונה שמציגה התקשורת על הכנסת היא בבואה של הכנסת".

"נדמה לי שעם השנים יש יותר ויותר חברי כנסת שלא מביאים איתם לתפקיד מטען אינטלקטואלי ויותר ויותר כאלה שלא רואים בתפקיד שליחות", המשיך חפץ.

לדבריו, מהיכרות אישית עם כל הכתבים הפרלנמנטריים, אלה "יודעים בדיוק מתי חקיקה היא פופוליסטית, מתי עומדת מאחוריה עבודה רצינית, ומתי עומדת מאחוריה חקיקה פופלטיסטית. ואלה מביאים לציבות את התמונה הלא כל -ך אופטימית שמתגלה בכנסת".

לבסוף אמר חפץ כי הפתרון לא יכול להיות בקשה מהתקשורת לסקר אחרת את התנהלות הכנסת, אלא טיפול עמוק יותר. "הטיפול חייב להיות טיפול ניתוחי בחינוך ובחקיקה".

יחד עם זאת, חפץ הוסיף כי התקשורת הישראלית דווקא זוכה להערכה בכל העולם, בעקבות הטיפול העמוק שלה בנושאים מורכבים במו הסוגייה האיראנית, המחאה החברתית ועוד.