החשיפה לחו"ל כדאית: אלטשולר-שחם מוביל דירוג קופ"ג

בית ההשקעות משקיע כ-40% מנכסי הקופ"ג בחו"ל, ונהנה מהתשואה העודפת על פני השוק המקומי ■ הענף רשם בפברואר תשואה ממוצעת של 0.5%

למרות ירידות השערים בשוק המניות המקומי בחודש פברואר, ובזכות עליות השערים בבורסות בחו"ל, ענף הגמל הצליח לרשום בחודש זה תשואה חיובית של כ-0.5%. התשואה המצטברת מתחילת השנה בקופות הגמל עומדת על קרוב ל-3%, ובכך החזיר הענף את כל ההפסדים שנגרמו לחוסכים ב-2011 - שנה שבמהלכה אלו ספגו תשואות שליליות של כ-3%.

בדירוג מנהלי קופות הגמל אין הרבה חדש. לאור ביצועי החסר של השוק המקומי אל מול שוקי העולם, ממשיכות לבלוט קופות הגמל בעלות חשיפה גבוהה לחו"ל. מנגד, את הביצועים הגרועים ביותר השיגו הקופות שלא חזו את המגמות, והחשיפה שלהן למניות בארץ הייתה גבוהה, ולמניות בחו"ל - נמוכה.

דוגמאות בולטות לשני סוגי מנהלים כאלה הם אלטשולר-שחם בצד אחד, וכלל ביטוח מן הצד השני. בית ההשקעות אלטשולר-שחם, שבשליטת ובניהול גילעד אלטשולר ורן שחם, ממשיך להוביל את טבלת התשואות; הקופה הגדולה של בית ההשקעות השיגה תשואה של 6.29% בשנה החולפת. שאר הקופות של בית ההשקעות רשמו תשואות גבוהות מ-3%. קופות אלטשולר-שחם הן בעלות חשיפה של כ-40% לחו"ל באמצעות מניות ואג"ח זרות.

גם את קופות מתן של מיטב ויסודות של אקסלנס ראוי לציין לטובה. שתיהן קופות סולידיות, המשקיעות בעיקר באג"ח ממשלתיות - אפיק שהניב תשואה גבוהה ב-2011, ומתחילת השנה ממשיך במגמה החיובית.

מנגד כאמור - קופות כלל ביטוח, אשר מנוהלות בכנ"ף על-ידי רועי יקיר, נותרות בתחתית הטבלה. בשנה שעברה איחרה כלל ביטוח, שבניהול שי טלמון, להקטין את רכיב המניות בקופות שלה, ואלו ירדו מדי חודש למקום נמוך יותר ברשימה. כעת שלוש מתוך ארבע הקופות המדורגות של כלל נמצאות בסוף דירוג הקופות הגדולות, עם תשואות שליליות הנעות בין 3.7%-4.8% ב-12 החודשים האחרונים. קופה סולידית אחת של כלל, דגש איתן, ממוקמת במקום הרביעי בדירוג הקופות הגדולות, עם תשואה של 3.87% בשנה החולפת.

ההידרדרות בתוצאות הקופות בר, תמר ואיתן כללי החלה באמצע השנה שעברה, כאשר הן הגיעו למפולת בשווקים עם חשיפה גבוהה למניות. דווקא כאשר השווקים תיקנו חלק מהירידות, הקופות כבר ירדו לחשיפה של 30% ולמעשה פספסו חלק מהתיקון. נציין כי שתי קופות אחרות בדירוג השיגו תשואות נמוכות יותר - סגנון גמל בטא של פסגות, שרשמה תשואה שלילית של 4.85%; וגמל כללי ב' של אנליסט, שגם תשואתה הייתה שלילית - בגובה 8.93%. עם זאת, ביצועיה של אנליסט לשלוש שנים הם הגבוהים בטבלה - מעל 70%.

כן נציין, כי ביצועיהן של קופות כלל לשלוש שנים נמצאות בעשרת המקומות הראשונים בטבלה, כך שמי שמאמין ביכולת הניהול של יקיר וצוותו יכול לשאוב עידוד מהתוצאות ארוכות הטווח.

באשר לעתיד, לפי דוח מדיניות ההשקעות הצפויה ל-2012, נראה כי בכלל לא מתוכננים שינויים דרסטיים. לאחר שקוצץ, רכיב המניות של קופת תמר צפוי לעמוד על כ-30%, בדומה לשיעורו הנוכחי, והחשיפה המקסימלית תגיע ל-36%. רכיב המניות כולל מניות בארץ ובחו"ל. באג"ח ממשלתיות צפוי גידול ל-19%, לעומת 15.5% שהיו בסוף השנה. החשיפה למט"ח של תמר צפויה להישאר על כנה - כ-13%, ולהגיע עד 19%.

קופות גמל גדולות
 קופות גמל גדולות

קופות גמל קטנות
 קופות גמל קטנות