בארץ יקר? בארה"ב: יותר זול לרכוש דירה מאשר לשכור

העלייה המתמשכת במחירי השכירות בארה"ב במקביל להמשך ירידת מחירי הנכסים - מובילה להפרש משמעותי בין עלותו של רכישת בית עם משכנתא, לבין תשלום השכירות עליו

מחירי הדירות בארץ יקרים? אולי כדאי לפנות לשוק הדיור האמריקני. שם, העלייה המתמשכת במחירי השכירות (כ-0.5% בממוצע ברבעון הרביעי של שנת 2011) במקביל להמשך הירידה במחירי הבתים (כ-5.8% ברבעון החולף) - הובילה לכך שעלות ההשכרה הממוצעת של בית בארה"ב, גבוהה באופן משמעותי מעלות רכישת בית, ותשלום משכנתא עליו.

לפי ניתוח של אנליסטים בדויטשה בנק, עלות ההשכרה של בית בארה"ב גבוהה בכ-14.9% מהעלות החודשית הממוצעת של החזר משכנתא. "למעשה, רוכשי הבתים שם חוסכים יותר מהשוכרים", כותב אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי כלל פיננסים. "זאת, כחלק מההכנסה הפנויה, בשיעור הגבוה ביותר מזה לפחות שני עשורים!".

כלל פיננסים
 כלל פיננסים

בתוך כך, צפוי היום בוול סטריט להתפרסם סקר הקבלים בארה"ב, שעשוי לעמוד על רמה של 30 נקודות - רמתו הגבוהה ביותר מאז מאי 2007, ולאותת ששוק הנדל"ן בארה"ב מתייצב - כך סבור כהנוביץ'.

"בשונה מסימני ההתייצבות בעבר, שהיו בחלקם מלאכותיים ונתמכו על ידי תוכניות ממשלתיות, הפעם יש להתייצבות מאפיינים פונדמנטאליים", מסכם כהנוביץ'. "התאוששות שכזו - אם אכן תגיע - עשויה להפוך למנוע צמיחה משמעותי".

כלל פיננסים
 כלל פיננסים

שלומי ברנובסקי, מנכ"ל משותף בחברת SBC המתמחה במכירות וניהול בתים פרטיים במישיגן, הגיב לנתונים וציין: "הנתונים המוצגים כאן מוכיחים כי קיימת בשוק הנוכחי אנומליה במחירי הבתים בארה"ב שהם אינם מחירים ריאליים. בארה"ב יש מצב שבו מחיר הרכישה של הבית הוא כמחצית מעלות החומר לבניית הבית".

לדבריו, "בנקודה הנוכחית, המשקיעים בנדל"ן מחוץ לארה"ב אוספים סחורה ובצדק. רוכשים של בתים פרטיים באזורים מוטי תעסוקה צפויים ליהנות בטווח הקרוב מתשואה גבוהה בסביבה בטוחה יחסית. בטווח הארוך, מחירי הנדל"ן צפויים להיות גבוהים, משמעותית בשיעור של מאות אחוזים לעומת המחיר כיום, במיוחד לאור הירידה הדרסטית בהתחלות הבניה בארה"ב מאז המשבר".