עושה שרירים: האוצר מעכב את התקציב לשדרוג עידן+

באוצר נחושים להוסיף את נושא הוספת הערוצים הנושאיים לחוק ה-DDT, וזאת לאחר שוועדת הכלכלה קבעה כי שר התקשורת יכריע בנושא רק בעוד שנתיים

משרד האוצר מתכנן להגיש הסתייגות לחוק ה-DTT, לכשיוגש לכנסת. ל"גלובס" נודע כי באוצר נחושים להוסיף את הערוצים הנושאיים לחוק על הגדלת מערך הטלוויזיה הדיגיטלית, זאת מתוך תפיסה כי סעיף זה מגלם את מהות החוק.

יש לציין כי נושא הוספת הערוצים הנושאיים נדחה על-ידי ועדת הכלכלה, שקבעה כי רק בעוד שנתיים יכריע שר התקשורת בנושא. באוצר יביאו לכנסת את ההכרעה בדבר הסעיף, ובהסתייגות יבקשו להוסיף כמה שיותר ערוצי נושא שיכללו פרסומות למערך עידן+.

כרגע, החוק עדיין תקוע בוועדת הכלכלה, לאחר שכבר היה בדרכו לקריאות האחרונות במליאה. זאת לאור הניסיון למצוא דרך לשלב בו סעיפים שיקדמו את המעבר לרישיונות עוד השנה. בהיעדר הסכמה בנושא, החוק לא עובר למליאה.

בתוך כך, לאור העיכוב הוחלט באוצר לא להעביר עוד תקציב להרחבת מערך ה-DTT עד אשר החוק לא יועבר. אם החוק לא יועבר במושב זה, אז לפחות חצי שנה המערך יכלול אך ורק את 5 הערוצים שהוא כולל היום.

הוט ו-yes חוששות

נושא הערוצים הנושאיים שנוי במחלוקת. בראש ובראשונה בשל החשש מפגיעה בעוגת הפרסום, שכן הם אמורים להתפרנס מפרסומות. דבר זה העלה חשש בקרב הרדיו האזורי, ערוצי הברודקאסט והערוצים הייעודיים. מעבר לכך, ישנו חשש מוצק בהוט וב-yes שערוצים אלה יהפכו את עידן+ לפלטפורמה שלישית לכל דבר, מה שיעורר תחרות משמעותית מולן.

כמו כן, הוחלט כי על הערוצים שאמורים להיות נישתיים, לא תהיה כלל מגבלה של בעלויות צולבות, מה שיאפשר לגופים כמו עיתונים או בעלי ערוצים אחרים ואף לפלטפורמות עצמן להעלות ערוצים על עידן+. העלאת הערוצים המדוברים גם קשורה עבותות בדרג הפוליטי, ולמעשה שרי התקשורת ושר האוצר אמורים להכריע באיזה נושא יש צורך בערוצים ייחודיים.

הסעיף המדובר נהגה על-ידי האוצר, כביכול מתוך תפיסה חברתית שהדבר יביא להורדת מחירים בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית וישרת את האוכלוסיות החלשות יותר, אולם בדיוני ועדת הכלכלה הוא נתקל בהתנגדות הדרג הפוליטי.

בסופו של דבר אישרה הוועדה כי שר התקשורת, בהתייעצות עם מועצת הכבלים והלוויין ומועצת הרשות השנייה, יהיה רשאי לקבוע רשימה של 3 נושאים לכל היותר שיש הצדקה לקיים בהם ערוץ נושאי. לאחר מכן, על-פי ההליך, המועצה לשידורי כבלים ולוויין רשאית לתת רישיון לשידור ערוץ נושאי.

הערוץ הראשון לא יעלה לפני ה-1 בינואר 2014, ואילו האחרים בהפרשים של שנה. על-פי ההסתייגות של האוצר, הם יידרשו להעלות את הערוצים הנושאיים לאלתר.