תערוכת העיצוב: מוצרי הצריכה שכבשו את לב הלקוחות

14 אלף מוצרים הוצגו בתערוכת העיצוב היוקרתית "הנקודה האדומה" ■ בין הזוכים: שעון סביבתי, אופני כושר יוקרתיים ומצלמה של ניקון

ההתייחסות הצרכנית לנושא העיצוב העילי נוטה לנוע בין שני קטבים. בקוטב אחד ניצבים גרעין קשה של מכורים, שעבורם העיצוב הוא המהות ולא העטיפה. הלקוחות הללו עוקבים מקרוב אחרי הטרנדים בתחום, יודעים לזהות במוצרים את טביעת האצבע של מעצב תעשייתי כזה או אחר או של אסכולת עיצוב ומוכנים לרכוש מוצר בגלל שעיצובו כבש את ליבם, והם מוכנים להקריב לשם כך שימושיות.

בקוטב השני נמצאים אלה, שמחפשים את התכלית ועיצוב המוצר שקוף לחלוטין מבחינתם.

בין לבין נמצאים הרבה לקוחות, שמזהים ומעריכים את ההשקעה בעיצוב המוצר ברמה כזו או אחרת של מודעות, אבל לא מוכנים לשלם עבורה מחירי פרימיום. בשוק הרכב, למשל, הלקוחות הללו יעדיפו מכונית משפחתית מעוצבת לתלפיות על פני מכונית סתמית למראה, אבל רק בתנאי שהמחיר של שתיהן זהה.

באופן לא מפתיע, עולם העיצוב מכוון את עיקר מאמציו לפלח מוצרי היוקרה והפרימיום, שם נמצאים הלקוחות, שמוכנים לשלם עבורו.

בשבוע שעבר נערכה בגרמניה התחרות השנתית היוקרתית של ארגון RED DOT, שנחשבת לאחת החשובות בעולם העיצוב התעשייתי של מוצרי הצריכה. 62 מוצרים חדשים זכו בו השנה בפרס העיצוב מתוך כ-14 אלף מוצרים מ-70 מדינות, שהוגשו לתחרות.

שעון "יער גשם": משלב מאובנים בלוח השעות

נימוקי השופטים למתן פרס העיצוב כוללים לעיתים גם משתנים חיצוניים, כמו שילוב אג'נדה סביבתית כחלק מעיצוב המוצר. שיקול כזה הקנה את הפרס לשעון Rainforest Geograph של היצרן השוויצרי לואי מונה. האג'נדה הסביבתית מוטמעת במוצר בכמה שכבות. כך, למשל, שני מחווני שעון העצר בלוח הפנימי משובצים ברסיסים מעובדים של עץ דקל מאובן בן כ-70 מיליון שנה (בליווי תעודת אותנטיות כמובן). על גב השעון חרוט ציור במוטיב של יער גשם ועל מתגי ההפעלה הצדדיים, שמעוצבים במתכונת "פקק שמפנייה", חרוטה סכמה של כדור הארץ. מה שקנה ככל הנראה את השופטים היה ההתחייבות של היצרן לתרום סכום משמעותי על כל שעון כזה שיימכר לטובת הקרן להצלת יער הגשם העתיק במלזיה. השעון, שיצא לשוק בשנה שעברה, ייוצר בסדרה מוגבלת של 120 יחידות. קוטרו 45 מ"מ והוא עשוי מזהב ופלדה. מחירו הרשמי כ-18 אלף פרנק שוויצרי.

כטשר ספורט / צילום: חצ
 כטשר ספורט / צילום: חצ

מכשיר כושר אישי: ריהוט עילי עם טכנולוגיה עתידנית

העיצוב מקבל כיום משקל לא מבוטל גם בחדרי כושר ציבוריים וגם בחדרים, שמהווים כיום חלק בלתי נפרד מווילות ודירות יוקרה. לפיכך גם מוצרים תכליתיים וטכניים מאוד, כמו אופני כושר, הופכים להצהרת עיצוב ולמושא תשוקה. דוגמה טובה היא המכשיר המכונה Recline Personal של יצרנית ציוד הכושר טכנוג'ים. המוצר זכה בפרט העיצוב בזכות כמה אלמנטים, אחד מהם הוא מושב ארגונומי, שמעוצב כמו כורסת מנהלים ועוצב על ידי חברת עיצוב הרהיטים הידועה VITRA. אלמנט נוסף הוא מסך התצוגה בגודל 19 אינץ' שמשלב מערכת מולטימדיה המכונה Visdioweb, שמספק הסחת דעת אולטימטיבית למתעמל.

מלבד פיצ'רים רגילים שכלולים במערכת, כמו אפשרות צפייה בווידיאו וטלוויזיה, חיבור לאייפון ולאייפוד וכדומה, ניתן גם לגלוש לאתרי בידור, סרטים ומוזיקה ברשת או לטפס "לענן" שבו נמצאים פרטי הכושר של המתאמן כדי להשוות את יעדי ההתעמלות שלו לביצועיו בזמן אמת. כל האפשרויות מופעלות באמצעות מגע ומערכת תפריטים חכמה, עם אפשרות להוריד אפליקציות חדשות מהרשת. המכשיר מיועד לחדרי כושר ביתיים ומחירו כ-5,700 אירו באירופה.

כטשר ספורט / צילום: חצ
 כטשר ספורט / צילום: חצ

ניקון סדרה 1 - משוכללת בעיצוב רטרו

מה ששבה את ליבם של השופטים בסדרה 1 של ניקון, מצלמת הדגל הקומפקטית של החברה, היה שילוב בין עיצוב רטרו חלק ונקי שמזכיר מצלמות פילם קלאסיות לבין טכנולוגיות שנמצאות בחזית העדכנית. העיצוב ההדוק והאטום למראה של גוף הושג תודות לשימוש במגנזיום תעופתי, שגם מסייע להפחית את משקלה הכולל של המצלמה לפחות מ-300 גרם.

לטובת חובבים רציניים ומקצוענים, המצלמה מאפשרת החלפת עדשות בהתאם לאופי הצילום, והיא מאפשרת גם צילום וידיאו באיכות HD מלאה בקצב של עד 60 פריימים לשנייה. ניתן גם לצלם תמונות סטילס איכותיות תוך כדי הסרטת סרט, מבלי לקטוע את הרצף או להתפשר על איכות תמונת הסטילס.

ברשימת הביצועים ניתן למצוא גם צילום וידיאו בהילוך איטי (קצב של 1200 פריימים לשנייה), אפשרות לשליטה ידנית מלאה על מאפייני החשיפה והמיקוד, או לחילופין, שימוש בפוקוס אוטומטי מתוחכם. מערכת התפריטים מוצגת על מסך ה-3 אינץ' והיא מתחלפת אוטומטית בהתאם למצב הצילום. יש גם GPS פנימי ועוד. המחיר כולל עדשה נע סביב 900 דולר.

כטשר ספורט / צילום: חצ
 כטשר ספורט / צילום: חצ

dbg@globes.co.il