"דחיית חילוץ יוון - עדות לריקבון מוראלי בקרב המנהיגים"

קארל וינברג, מנהל ההשקעות מ-High Frequency Economics, סבור: "למה לא פרסו מחדש את חובות יוון לפני שנתיים? כי זה פשוט היה לא נוח לבנקים"

דחיית עסקת חילופי האג"ח היווניות במשך מספר רב של חודשים הינה עדות ל"ריקבון המוראלי" בקרב מנהיגי האיחוד האירופי - כך סבור מנהל ההשקעות קארל וינברג מ-High Frequency Economics.

לדעתו של וינברג, מובילי המדיניות הפיננסית באירופה "דחו בכוונה" את הארגון מחדש של חובותיה של יוון, בכדי להעניק למערכת הפיננסית זמן מספק כדי להתכונן למהלך.

"למה לא ניתן היה לפרוס מחדש את חובותיה של יוון לפני שנתיים?", שואל וינברג. "זה היה מונע מכלכלתה להתכווץ בכ-15%, זה היה חוסך את התספורת לבעלי האג"ח, מונע טלטלות בכלכלה וחוסך את הפעלת חוזי הביטוח שנכתבו על האג"ח (CDS)".

והסיבה? לדברי וינברג, "זה פשוט היה לא נוח לבנקים".

וינברג מתייחס בדבריו לתוכנית החילוץ היוונית, אשר כוללת חילופי אג"ח במסגרתם צפויים לספוג בעלי האג"ח היווניות "תספורת" של כ-53.5% - בהיקף כולל של 100 מיליארד אירו.

במסגרת התוכנית, שהוכרזה כ"אירוע אשראי", יזכו בעלי האג"ח שיבטחו עצמם נגד חדלות פירעון האיגרות - על ידי רכישת CDS-ים, חוזי ביטוח מפני חדלות פירעון - בפיצויים בהיקף של 2.5 מיליארד דולר. (לסיפור המלא)