שטייניץ: "הצלחנו לחבר את הגליל למרכז הארץ"

(עדכון) - נשיא המדינה שנאם בוועידת הגליל ה-6 התייחס בהרחבה לנושא האיראני ולתגליות הגז והנפט האחרונות בישראל ■ "מדינות המערב אינן מעוניינות שאיראן תשיג שליטה במזרח התיכון באמצעות תוכנית הגרעין שלה ולכן יעצרו אותה"

סילבן שלום, השר לפיתוח הנגב והגליל, טוען היום (ג') כי בכוונת הממשלה לשקם השנה יותר מ-700 יחידות דיור נטושות בגליל ולשווקן בחזרה לשוק הנדל"ן. שלום אמר את הדברים בוועידת הגליל ה-6 הנערכת היום, בה ישאו דברים גם נשיא המדינה שמעון פרס, שר האוצר יובל שטייניץ, שר השיכון אריאל אטיאס, שר התמ"ת שלום שמחון ועוד. אתר "גלובס" מעביר את הוועידה בשידור חי.

"בשנת 2011 עברו כמעט 4,000 משפחות לגליל והמטרה היא להשאיר אותם בגליל באמצעות תמריצים שונים בחינוך ובתעסוקה", אמר שלום. "מנהלת הגליל הקימה שתי פרוייקטים גדולים בגליל הכוללים יותר מ-500 יחידות דיור ומתכוונת לשקם יותר מ-700 יחידות דיור נטושות ולהוציא אותן אל השוק".

שלום התייחס גם לאפשרויות התעסוקה בצפון ואמר בין היתר כי בית הספר לרפואה שהוקם בצפת יכשיר 130 רופאים בשנה. "שיפרנו את כל מערך הרפואה בצפון והקמנו טיפות חלב בפוריה, מחלקות חדשות בבתי החולים בהיקף של 400 מיליון שקל. לא ייתכן שתוחלת החיים באזור הצפון תהיה נמוכה יותר משום שהבריאות יקרה יותר המצב בעתיד יישתנה באופן ניכר", הוסיף שלום.

שלום ציין גם שבכוונתו לקדם הקמת "מכון מחקר שיעסוק ברפואה שיביא עוד אנשי אקדמיה ועוד רופאים שיבואו להתיישב בצפת ובגליל. המשימה של כולנו הוא להקים אוניברסיטה רק תחומית בגליל שתמשוך לפה יותר אנשים, וכבר עכשיו התחלנו לתכנן זאת ביחד עם אוניברסיטת בר-אילן".

הנשיא פרס: "איראן עומדת בראש קואליצייה של טרור"

נשיא המדינה התייחס בנאומו לנושא האיראני וטען כי האיום האיראני הוא עניין של העולם כולו ולא רק של ישראל. "צריך להבין שלנשיא איראן יש קואלציה עולמית של טרור המגבה אותו, הכוללת בין היתר את סוריה וחיזבאללה. מנגד קיימות מדינות המערב שגם הם רוצות לבנות קואליציה רחבה שתילחם בטרור שמרכזת איראן".

"הנושא האיראני חוצה את העולם, זו קואליציה של שלום כנגד קואליציה של טרור. אני מניח שקואליצית השלום אינה מעוניינת שאיראן תשיג שליטה במזרח התיכון באמצעות תוכנית הגרעין שלה. שכן, יהיו לכך השלכות בכל התחומים ובעיקר השלכות כלכליות משום שמחיר הנפט יאמיר עוד יותר וייפגע בצמיחה העולמית. אני מאמין לנשיא ארה"ב שאמר כי הוא לא ישלים עם איראן גרעינית, אך מאמציו לבנות קואליציה עולמית יהיו קשים במיוחד שכן קשה יהיה לתרום הן את אירופה והן את סין ורוסיה לקואליציה זו", דברי פרס.

פרס התייחס גם לתגליות הגז והנפט האחרונות בישראל ואמר כי יש להשקיע בחכמה את הכסף שיוזרם מתגליות אלה. "יש להשקיע את הכספים מהגז בחינוך ובבריאות. יותר בטוח להשקיע בילדי ישראל מאשר בנקים בשווצריה. ילדי ישראל תמיד יהיו ובנקים להשקעות יכולים לקרוס. אין לנו מספיק משאבי טבע ולכן יש להשקיע במשאב הלאומי היחיד שלנו- החינוך וההי-טק".

אראיל אטיאס: "הצלחנו להוריד את מחירי הדיור"

שר השיכון והבינוי אריאל אטיאס,שהשתתף בוועידה, התייחס בדבריו לפעולות הממשלה בשנה החולפת הנוגעות למחירי הדיור המאמירים ולתוכניות הדיור הציבורי. "אנו צריכים לשים דגש על הדיור באזור הגליל ופעלנו רבות בשנים האחרונות להגדלת היצע הקרקרעות בכל רחבי הארץ וכעת אנו רואים את הפירות של צעדים אלו. כאשר מגדילים את ההיצע אז מורידים את הביקושים וכפועל יוצא מכך גם את המחירים".

"הממשלה העבירה ביום ראשון את פרק הדיור בדוח טרכטנברג, ואני התחברתי מאוד לנושא של הדיור הציבורי. הגענו להסכם שבו כל מי שממתין לדיור ציבורי יקבל עד 3,000 שקל בחודש ללא הגבלת זמן עד שהם יקבלו את הדירה שהובטחה להם במסגרת התוכניות לדיור הציבורי. זהו צדק חברתי".

יובל שטייניץ: "חיברנו את הנגב והגליל למרכז באמצעות רכבות וכבישים"

שר האוצר יובל שטייניץ, שהשתתף גם הוא בוועידה, התייחס בדבריו למאמצים הרבים שעשתה ממשלת ישראל כדי לעודד השקעות והתיישבות בגליל והנגב.

"כשמשקיעים מיליארדים לוקח זמן עד שרואים תוצאות. המאמצים לחיזוק הנגב והגליל מתרכזים בשלושה נדבכים. הנדבך הראשון הוא ההשקעה המאסיבית של ממשלת ישראל בתשתיות התחבורה בשנתיים האחרונות, ביניהם חיבור הפריפריה באמצעות הרכבת וכן בניית כבישים חדשים מהירים שיובילו למרכז, בצורה כזו שתאשפר התפתחות מקצועית. כדי לפתח אזור, אז קודם כל הוא צריך להיות נגיש.

"המאמץ השני הוא פחות גלוי לעין אך לא פחות משמעותי. אנו עושים מאמץ מזה שנתיים וחצי להביא משקיעים זרים לארץ כדי שישקיעו בנגב ובגליל. רמת ההשקעות בנכסים הריאליים קפצה בשנתיים האחרונות ב-35% וזה מה שאפשר לנו את הצמיחה היחסית גבוהה. אפל מתכוונת לפתוח מרכז מחקר פיתוח בישראל. אנו עושים מאמץ מיוחד שחלק מההשקעות הללו יגיעו יותר לנגב ולגליל. אנו עושים זאת באמצעות החוק לעידוד השקעות החדש שחוקקנו בשנה האחרונה. בחוק זה קבענו מס חברות לחברות גלובליות הכי נמוך בעולם המערבי - 12%, אך לגבי הגליל והנגב ירדנו ל- 6%, אומנם לא רואים זאת כמו הכבישים והרכבות אך זה עניין משמעותי שכן חברות זרות יקימו את עסקיהן בנגב ובגליל".

"המאמץ השלישי מתייחס לתחום החינוך, כאשר במרכזו הקמת הבית הספר לרפואה בצפת שהוקם והחל לפעול בתקופת שיא של שנה וחצי. זהו פרוייקט עוגן שיחייה את צפת והגליל. בנוסף יש כל מיני תיכנונים של שיפור והקמת מכללות חדשות בגליל, שיסייעו להקים מרכזי פיתוח של תעשיות ביו-טכנולוגיה והי-טק. הגליל הולך להיות מחובר טוב יותר למרכז הארץ. העובדה שכל חברה בינלאומית יודעת שמי שמגיע לגליל זוכה להטבות מס נמוכות שלא נראו בעולם המערבי, שם מס החברות עומד על 25%", דברי שטייניץ.