שנה שלישית ברציפות: ביטוח לאומי הוא שיאן תלונות הציבור

‎‎לפי דוח נציב תלונות הציבור שהוגש היום ליו"ר הכנסת, ב-2011 התקבל מספר שיא של כ-15 אלף תלונות ■‏‎‎‏ כ-30% מהתלונות נמצאו מוצדקות ‏

‎‎נמשך הגידול במספר התלונות המוגשות לנציבות תלונות הציבור: ב-2011 התקבלו כ-15 אלף תלונות על משרדי הממשלה, המדינה וגופי השלטון המקומי - מספר שיא של תלונות, המצביע על גידול של כ-6.5% לעומת 2010. בין השנים 2005 ל-2012 מספר התלונות שהוגשו בשנה לנציבות תלונות הציבור כמעט הוכפל.

נתונים אלה ונתונים סטטיסטיים נוספים נאספו בדוח השנתי ל-2011 של נציבות תלונות הציבור, שהוגש הבוקר (ג') ליושב ראש הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, על-ידי מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מיכה לינדנשטראוס.

מהדוח עולה כי בשנת 2011 הסתיים הטיפול ב-14,540 תלונות (חלקן התקבלו ב-2010), ונמצא כי שיעור התלונות המוצדקות מתוכן עומד על כ-30% - שיעור גבוה מהמקובל בעולם.

‏בין הגופים ששיעור התלונות המוצדקות נגדם היה גבוה מהממוצע בולטים רשות השידור, דואר ישראל, משרד התמ"ת, משרד התחבורה, עיריית פתח-תקווה, עיריית בני-ברק, משטרת ישראל ומשרד האוצר.

‏הגוף המוביל במספר התלונות כנגדו, זו השנה השלישית ברציפות, הוא המוסד לביטוח לאומי, בפער גדול מהגופים האחרים: 1,388 תלונות ב-2011. שיאני תלונות אחרים הם משטרת ישראל, משרד האוצר, משרד המשפטים ומשרד התחבורה.

‎‎עיקר התלונות - שירות לקוי

‏לפי הדוח, רוב התלונות נסובו על שירות לקוי לציבור (27.4% מהתלונות). עוד העסיקו את המתלוננים נושאי תשלומי חובה ותשלומים אחרים (8.8%), בריאות, רווחה ושיקום (6.4%), הליכי מעצר, חקירה ודיונים משפטיים ואחרים (6.2%), גמלאות (6.2%), הליכי גבייה והוצאה לפועל (5.7%), נושאי צרכנות ורכש (5.6%) וכן נושאי תשתיות ותכנון ובינוי (5.4%).

‏נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה הפכה כתובת גם לחברי הכנסת המגישים תלונות בשם אחרים. השנה הגישו חברי כנסת 67 תלונות - גידול של 109% לעומת 2010. השיאן היה זבולון אורלב, שהגיש לא פחות מ-46 תלונות לנציבות.

‎‎מאבק בשחיתות

‏במסגרת המאבק המתמשך בשחיתות הציבורית, ייחדה גם השנה נציבות תלונות הציבור חלק משמעותי מעבודתה להגנה על עובדים שחשפו שחיתות ונפגעו בעקבות זאת על-ידי מעסיקיהם.

המבקר כותב כי לעתים אין די בהוצאת צווי הגנה לעובדים וראוי לשפר את הנורמות בחברה הישראלית, כך שחושף השחיתות לא ייחשב "בוגד" בקרב חבריו לעבודה והממונים עליו.

‏באחרונה פנתה נציבות תלונות הציבור לרשות להגנת עדים מאוימים במשרד לביטחון פנים, כדי לבדוק אפשרות להסתייע בה לצורך הגנה ותמיכה בחושפי שחיתות הסובלים מאיומים.

‏אחת הדוגמאות המובאות בדוח היא של קצין כבאות ודובר איגוד ערים אזור אשקלון, אשר התלונן על כך שממלא מקומו של מפקד השירות באיגוד החליט שהוא יפסיק למלא את תפקיד הדובר, וזאת בשל לחץ שהפעיל ועד העובדים על הנהלת האיגוד בעקבות חלקו בחשיפת מעשי שחיתות של יו"ר הוועד וחבר ועד נוסף ב-2007 - חשיפה שבעקבותיה הועמדו לדין משמעתי והורשעו בעסקת טיעון.

המתלונן טען כי שילם מחיר כבד על מעורבותו בחשיפה, וכי ההתנכלויות כלפיו החמירו לאחר שנודע על התפטרותו של מי שהיה מפקד השירות באיגוד ב-5 השנים שקדמו לכך.

‏בתום הבירור, שנמצא מוצדק, הוציא הנציב צו הגנה המורה להחזיר למתלונן את מלוא סמכויותיו כדובר האיגוד. בעקבות הוצאת הצו התפטר ממלא-מקומו של מפקד השירות מתפקידו. במקביל, השר לביטחון הפנים מינה ועדת חקירה לבחינת אופן תפקודו של האיגוד, ונוכח מסקנותיה החמורות התפטרו גם יו"ר האיגוד וחברי ההנהלה מתפקידם.

מספר התלונות הרב ביותר
 מספר התלונות הרב ביותר