פרשת "האח הגדול": האם הרגולטורים יעצרו את הריאליטי?

על רקע בדיקות הרשות השנייה ומועצת הכבלים, אבי ניר הודיע כי גם קשת תבצע בדיקה של תוכניות הריאליטי שלה ■ מה הרגולטור יכול לעשות? ניתוח מיוחד

מנכ"ל זכיינית ערוץ 2 קשת, אבי ניר, הודיע לחברי מועצת הרשות השנייה כי הזכיינית תבצע בשבועות הקרובים בדיקה של תפעול תוכניות הריאליטי, הכוללת בחינה אפשרית של שינויים בהליכי המיון והקבלה, וכן בליווי ובהפעלה של גורמים חיצוניים להפקה כגון סגל רפואי, נפשי ואחרים. עוד אמר ניר כי קשת תציג בתוך מספר שבועות בפני המועצה את כל השיפורים האפשריים לעתיד והלקחים שיעלו מהבדיקה.

יש לציין כי בתגובות לתקשורת ובדיונים בכנסת ובמועצת הרשות השנייה עומדת קשת בהתנגדותה לקבלת אחריות על מעשיו לכאורה של הפסיכיאטר ד"ר אילן רבינוביץ' בבית "האח הגדול".

כך, הטענה המרכזית שנשמעה בדיון בכנסת על-ידי סמנכ"ל התוכן של קשת, רן תלם, ועל-ידי מפיק התוכנית, אלעד קופרמן, היא שקיימת הפרדה מוחלטת בין אנשי הטלוויזיה והתוכן לבין אנשי הרפואה, שמסתובבים על הסט כל אימת שעולה בעיה המצריכה את התערבותם.

בין אם טענה זאת תתברר כנכונה ובין אם לאו, אין ספק כי בעקבות הממדים התקשורתיים העצומים שתפסה הפרשה, תצטרך המערכת הרגולטורית החיצונית להתערב, כדי למזער את האפשרות שסיפור כזה יתפוצץ בעוצמות כאלה פעם נוספת.

מועצת הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין עוסקות בנושא באינטנסיביות מאז פרסום הפרשה. ברשות השנייה מספרים כי הם לא בהכרח רואים עין בעין את טיעון ההפרדה הטוטאלית בין ההפקה לבין "נותני השירותים" הנפשיים, רפואיים וכו'. בין היתר דובר ברשות על כך שיש לזכיינית "אחריות כוללת" על הנעשה בתוכנית.

מה הרגולטור יכול לעשות?

1. האופציה הראשונה היא לבחון מחדש את כל נושא תוכניות הריאליטי ולקבוע מחדש כללים חדשים ומחמירים יותר. לא עוד חופש פעולה נרחב להפקה, אלא גבולות גזרה ברורים יותר ובוודאי ונוקשים יותר מהקיימים. אלה יכולים לכלול הרשאות ואיסורים מוגדרים של אופן הליהוק, אופי המתמודדים, זמני השידור, סיווג של ריאליטי "רך" וריאליטי "קשה", בחינת תנאי לחץ במהלך צילומים וכו'.

2. אופציה שנייה היא הקמת צוות בדיקה רפואי שיבדוק את התנהלות ד"ר רבינוביץ' ואת התנהלות ההפקה. צוות הפסיכיאטריים יכלול את יו"ר הוועדה לאתיקה של האיגוד הפסיכיאטרי, ד"ר מיכאל שניידמן; ונציגי הלשכה - פרופ' אריה בס, שישמש כיו"ר הוועדה; פרופ' ראובן פורת; וד"ר אלינור גושן; בשיתוף סמנכ"לית הטלוויזיה ברשות השנייה, איילת מצגר; ועו"ד אדווה פרי-אבישי כיועצת המשפטית של הוועדה.

הוועדה תבחן היבטים שונים בטיפול הנפשי שניתן למתמודדי "האח הגדול". בין היתר תבחן הוועדה האם הטיפול הרפואי והנפשי שניתן עומד בסטנדרטים ובהנחיות המקצועיות והאתיות של מערכת הבריאות; האם הפרטים שנחשפו ביחס לטיפול ולקשר שהתקיים מעבר לגבולות התוכנית מקובלים מבחינה רפואית; וכן האם הטיפול הושפע באופן כלשהו מרצונות ההפקה.

אחד הדברים העיקריים כעת הוא לנסות להבין האם ד"ר רבינוביץ' פעל לבד, כפי שהוא וקשת הצהירו בשבועות האחרונים, או שהייתה התערבות של ההפקה. גורם בשוק אומר כי "הרשויות המפקחות, ובמיוחד ועדת האתיקה של הסתדרות הרופאים, יצטרכו לברר האם רבינוביץ' היה האקדח, בעוד ההפקה תפקדה כזרוע שהפעילה אותו כראות עיניה".

3. לרגולטורים ברור כי החל מעכשיו הם יצטרכו לקבוע סטנדרטים חדשים ביחס למעורבותם של רופאים בהפקות של תוכניות ריאליטי. תחום זה, שהיה פרוץ במידת מה עד כה ונסמך בעיקר על רצונה הטוב של ההפקה, יצטרך להיסגר הרמטית.

4. על-פי לוחות השידורים של הזכייניות, כמעט מדי ערב משודרת תוכנית ריאליטי בשידור חי או חוזר. בכוונת מועצת הרשות השנייה לבחון מחדש את הסוגייה. נראה כי הרוח נושבת לכיוון צמצום זמן הריאליטי בפריים-טיים.

5. אם אכן הייתה התערבות של ההפקה בטיפול הפסיכיאטרי, הרשות השנייה לא תהסס לשלוף את נשק יום הדין. בכיר בתעשייה העריך בשיחה עם "גלובס" כי "אם ממצאי הבדיקות יעלו כי הייתה מעורבות כלשהי של ההפקה בטיפול הנפשי או הפסיכיאטרי שניתן למתמודדים, יש סיכוי גדול מאוד שהתוכנית תרד לגמרי מהמרקע".

6. אחת השאלות המסקרנות היא כיצד יפעלו הרשויות ביחס לתוכניות ריאליטי כמו "בית-ספר למוסיקה", "כוכב נולד", "The Voice" ו"היפה והחנון", בהן חלק מהמתמודדים הם ילדים וצעירים. לא אחת נכוו אלה נפשית בשל חוסר היכולת להתמודד עם פרסום מהיר או לחילופין הידרדרות מהירה לאחר ספיגת אבק הכוכבים.