ברקליס: ישראל עומדת בפני האטה; אבל לא תיכנס למיתון

בבנק טוענים שבגלל שישראל נכנסה לתקופת ההאטה כשמצבה הכלכלי היה איתן היא לא תתדרדר למיתון ■ בברקליס מעריכים שמחירי הדיור והאנרגיה הם אלה שתומכים ביעד האינפלציה

בנק ברקליס פרסם היום (ה') סקירה מקיפה יחסית על מצב הכלכלה הישראלית וממנה עולה שלמרות ההאטה המורגשת במשק, ישראל לא תיכנס למיתון כפי שהעריכו חלק מהאנליסטים. בברקליס טוענים שהסיבה לכך נובעת בעיקר מהעובדה שנקודת הכניסה של ישראל לתקופה הזאת הייתה גבוהה יחסית, לכן גם כשהתהיה האטה בצמיחה היא לא תוביל לטריטוריות של מיתון.

למרות זאת, בברקליס טוענים שתוצאות הרבעון הרביעי של 2011 של ישראל "קצת מדאיגות" ומהוות נקודה כניסה חלשה לרבעון הראשון של 2012. בבנק טוענים שהירידה בהיקף הצריכה הפרטית, ההשקעות העסקיות והייצוא פגעו בתוצאות הצמיחה, מנגד העלייה בצריכה הממשלתית, בבניית הדירות והמלאים הצליחו לבלום ירידה חדה בצמיחה של המדינה.

בבנק מעריכים שהצריכה הממשלתית והיקף בניית הדירות לא ימשיכו לעלות בקרוב ואפילו יש סימנים לכך שחלה התכווצות בהיקפי הבנייה. בתחום הייצוא טוענים בבנק שמדובר בירידה זמנית והם מצפים שהיקף הייצוא יגדל בחצי השני של השנה כשגם הכלכלה העולמית תתחיל להתאושש.

בברקליס אומרים שניתן לראות את הסימנים להאטה במשק על ידי בחינת האינפלציה שנמצאת כעת מתחת לנקודת האמצע של יעד האינפלציה של בנק ישראל שעומד על 1%-3%, בעוד שלפני כשנה האינפלציה הייתה כ-4%. בבנק טוענים ששני הסקטורים היחידים שמחזיקים את האינפלציה ברמתה הנוכחית זה סקטור האנרגיה ומחירי הדיור.