חברת המדפסות אובג'ט תגיש בשבוע הבא תשקיף לגיוס 100 מיליון דולר

חברת אובג'ט (Objet), יצרנית מדפסות תלת ממד מישראל, בדרך לאקזיט ■ צפויה להגיש בקשה להנפקה לפי שווי של כ-500 מיליון דולר

חברת אובג'ט (Objet), יצרנית מדפסות תלת ממד מישראל, בדרך לאקזיט. בדומה לרוב חברות הטכנולוגיה שמתחילות כיום את המסע לוול סטריט, גם אובג'ט פועלת במסלול הדואלי - כלומר יציאה להנפקה ציבורית עם אופציה להירכש בדרך. החברה, שהגישה לפני כמעט שנה תשקיף חסוי לרשות ני"ע האמריקנית (ה-SEC), צפויה להגיש את הבקשה להנפקה בשבוע הבא, מתוך כוונה לגייס בסוף אפריל/תחילת מאי סכום של כ-100 מיליון דולר לפי שווי של כ-500 מיליון דולר.

כמו במקרים רבים אחרים, יתכן והתעניינות שהייתה מסביב לחברה בפרט ולתחום מדפסות התלת ממד בכלל, יביאו לפתחה של אובג'ט גם אופציות אחרות, כגון רכישה על-ידי אחת מחברות ההדפסה ומוצרי האלקטרוניקה הגדולות בשוק לפי 500-600 מיליון דולר. כרגע, ככל הידוע, הצעה שכזו אינה עומדת על הפרק, או לפחות לא מגיעה מבחינת סדרי הגודל לסכומים המבוקשים. את ההנפקה צפויים להוביל בנקאי ההשקעות של JP מורגן וגולדמן זאקס.

אובג'ט פועלת בתחום שנראה כמו מדע בדיוני. החברה הוקמה בשנת 1998 על-ידי ותיקי תחום ההדפסה בישראל, ביניהם גרשון מילר, שהיה גם בין מייסדי עידנית, שנרכשה על-ידי סאיטקס ויז'ן ב-1998. מנכ"ל החברה הוא דיוויד ריס, שמגיע עם ידע מצטבר של עשרות שנים בתחום ההדפסה לאחר ניהול נור, סאיטקס ויז'ן ועידנית בתקופת המכירה שלה.

על-פי נתוני IVC בחברה הושקעו כ-28 מיליון דולר על-ידי מספר משקיעים ביניהם איש העסקים אלן יגלום וקרן גלנרוק של לאון רקנאטי. המשקיע הטרגי בחברה היא סאייטקס ויז'ן, שמכרה את חלקה, כ-23%, בשנת 2005, ערב מכירתה ל-HP, תמורת 3 מיליון דולר בלבד ומחקה בכך השקעה של מיליוני דולרים.

המדפסות שמייצרת החברה עובדות עם טכנולוגיית הזרקת דיו, בדומה למדפסות הזרקת הדיו המוכרות. אלא שבמקום להשפריץ דיו על נייר, החומר המתכלה איתו עובדות מדפסות התלת ממד של החברה הוא פולימר נוזלי, שמוקפא ויוצר את החומר שממנו נבנה המוצר. החברה מוכרת מדפסות, תוכנה וחומרים מתכלים, וחלק ניכר ממאמצי המו"פ והתפעול שלה מתרכזים בפיתוח וייצור החומרים.

המחירים יורדים

למרות שמדפסות התלת ממד יקרות יחסית למדפסות רגילות, מחיריהן נמצאים במגמת ירידה. מחיר מדפסת בסיסית מתחיל בעשרת אלפי דולרים, ויכול להגיע עד ל-250 אלף דולר. רוב הלקוחות כיום הם לא משתמשים הפרטיים, אלא חברות שמעוניינות לקבל דוגמא מוחשית לאחר תכנון מוצר באמצעות תוכנות מסוג CAD, בתחומי אלקטרוניקה, רכב וביגוד. לקוחות אחרים הם משרדי אדריכלים ומעצבים.

שוק הדפסות התלת ממד הרבה יותר מפותח מכפי שנראה. בוול סטריט נסחרות שתי החברות המתחרות: Stratasys ו-3D Systems, לפי שווים של כ-800 ו-1.15 מיליארד דולר, בהתאמה, ונהנות מקצבי צמיחה גבוהים. על פי הערכות חברת המחקר IBISWorld, היקף השוק אשתקד עמד על כ-1.4 מיליארד דולר ועתיד יותר מלהכפיל את עצמו עד ל-2016. אובג'ט סיימה את 2011 עם מכירות של כ-150 מיליון דולר והיא רווחית כבר מספר שנים.

בחברה סרבו להגיב לדברים.