בלופים של חברות השמה

מחפשי העבודה, במיוחד המתקשים, הם פוטנציאל עסקי. כמה קל לנצל את ייאושם

מקובל להאמין בחברות השמה ולראות בהן סוכנות אישיות שדואגות לאינטרסים של מחפשי העבודה. במיוחד המתקשים בחיפוש בעצמם בשל חוסר זמן, היעדר קשרים, חוסר ניסיון ביצירת קורות חיים ובחיפוש עבודה וקושי לשווק את עצמם.

הפתרון המושלם

מה הפלא? חברות ההשמה מציגות עצמן כפתרון המושלם, ופורטות על מיתרים מקצועיים ורגשיים. מקצועית - הן מתגאות בידע ובניסיון שלמועמדים רבים חסר, וכן בקשרים ייחודיים ובמשרות בלעדיות שאין דרך להגיע אליהן עצמאית (דיסקרטיות, או משרות של חברות קטנות).

עובדיהן מכונים "יועצי קריירה" שמכווינים מועמדים לפי לצרכיהם ובחשיבה על עתיד הקריירה שלהם. ומאחר שהם מכירים היטב את לקוחותיהם המגייסים, ביכולתם לייעץ למועמדים כיצד לנהוג כדי להיענות במדויק לצרכי כל חברה ומשרה.

החברות מתגאות גם בקשיחותן באשר לדיסקרטיות המועמדים שעדיין מועסקים וחוששים להיחשף, וגורמות להם להאמין שמבחינתן הם הראשונים בחשיבותם.

רגשית - חברות ההשמה פשוט נחמדות. לפחות יותר מרוב המגייסים. הן יודעות שתהליך החיפוש מורכב ומבלבל, שביטחון המועמדים פגיע, ושתחושת אי-הוודאות גואה. בידיעה שרבים ישמחו לצעוד יד ביד בדרך הפתלתלה, הן מציעות עצמן כ"מלוות אישיות", כשבפיהן תמיד מילה טובה ועדכונים שוטפים, להקלת הציפייה הדרוכה. הן גם חוסכות מהמועמדים המשאבים הנפשיים הכרוכים בשיחות הפולו-אפ והקידום העצמי שלאחר ריאיון.

הלא הגיוני לתת למי שמומחה לעשות את העבודה? ועוד כשבניגוד למתווכים אחרים (נדל"ניסטים, עורכי דין, יועצים) - כאן זה ללא תשלום ובלא מאמץ?

מושלם למי?

חברת ההשמה היא עסק כלכלי. מטרתה להרוויח כסף מלקוחותיה, המגייסים. המועמדים הם הכלי שבאמצעותו הכסף מגיע. לכן, למרות היתרונות הרבים שבחיפוש עבודה בעזרת חברות השמה, אין לשכוח שאינטרס המועמד אינו הראשון בחשיבותו מבחינתן. בעסקים, מי שלא משלם לא בהכרח מקבל שירות. ומי שמקבל שירות בלא תשלום - אין לסמוך בעיניים עיוורות על טיבו.

בנוסף לכך, לרוב מי שמקבלים שירות מחברות ההשמה הם המועמדים שקל יחסית למצוא להם עבודה, כי באותה תקופה ברשותן משרות שמתאימות להם. במילים אחרות - קל לעשות מהם כסף מהיר. אולם למרבה האירוניה, אותם "מועמדים קלים" הם גם המועמדים הנחשקים, שיסתדרו מצוין גם בזכות עצמם ובלי עזרה מחברת ההשמה.

לא למועמדים עם קמטים

כדאי לקחת בחשבון ששירות חברות ההשמה בעייתי ל"מחפשים ותיקים", שמחפשים עבודה מזה זמן רב. רבים מאלה כושלים בגלל פרמטר בעייתי כלשהו, שקשה למכרו למגייסים, ופונים לחברת ההשמה מיואשים. לעתים הם מגיעים "שרופים" בשוק, אחרי שרואיינו וסומנו במקומות עבודה פוטנציאליים רבים כ"בלתי מתאימים".

במצב כזה נציגי ההשמה מבינים שיש סיכוי קלוש שיוכלו לעזור להם (ולהרוויח מהם), ובפועל יוצאים ידי חובה ורק מכניסים את פרטיהם למאגר מבלי להתאמץ למענם.

לא לפּתּיִים

מנגד, לעתים חברות ההשמה מזהות דווקא במועמדים המתקשים פוטנציאל עסקי. הן יודעות שיש להם מוטיבציה עצומה לקדם את עצמם, ולעתים מנצלות את ייאושם.

במסווה הרגיל של מי שדואגות לקריירה שלהם, הן מציעות סל שירותים נלווים, והפעם בתשלום: ייעוץ קריירה, שיפוץ קורות חיים, הכנה לראיונות ולמבחני מיון, אימון אישי. אולם שום שירות מאלה הוא לא הסיבה שלשמה הוקמה חברת ההשמה, או הסיבה שלשמה המועמד פנה אליה מלכתחילה, ואיש לא מבטיח שלאחר שיעבור טיפול "עשרת אלפים", חברת ההשמה תמצא לו עבודה.

נעזרים בחכמה בחברת השמה

  1. 1. למצוא חברת השמה מתאימה: הכרחי למצוא חברת השמה טובה ומקושרת היטב, ושמתאימה לצרכי המועמד. למשל, למהנדסת מזון - חברת השמה רצינית וידועה המתמחה בהשמה לביוטכנולוגיה.

  2. 2. להרשים: יועצי ההשמה, כמגייסים עצמם, עסוקים מאוד, ולכן חשוב ללכוד את תשומת ליבם ולא לא לסמוך על המסר "שירות לכל פונה". גם בפנייה אליהם יש להדגיש היבטים אטרקטיביים, כדי לא להיפסל כמועמדים בעייתיים או "שרופים" בשוק, לא להציק בצורה מוגזמת, ולדאוג לקורות חיים ממצים, מקדמים ולא מייגעים.

  3. 3. לדאוג לדיסקרטיות: לא כדאי לקחת את הבטחת הדיסקרטיות כמובנת מאליה. יועץ ההשמה הממוצע הוא מעין לוליין אדמיניסטרציה ומכירות, שתמורת שכר יחסית נמוך מטפל בו זמנית במועמדים ובלקוחות, וגם מעדכן משרות במערכת. אין לצפות שיצליח בהכרח לשמור על דיסקרטיות בפני כל מועמד.

  4. 4. לעבוד קשה: חברת ההשמה לא מחליפה את המועמד. היא אולי חוסכת ממנו מאמצים כמו פנייה חוזרת למראיינים קודמים, אך אין זה אומר שהוא יכול לגזור על עצמו פאסיביות. עליו לקחת חלק פעיל בתהליך, לחתור להכיר בעצמו את רזי המשרות המוצעות לו, לבחון כל העת את שיקול הדעת של הנציג המטפל, ולהתעדכן בהתפתחויות התהליך.

  5. 5. להיקשר לבעל הקשרים: כדאי לזכור את שמו של נציג ההשמה ולהתחבב עליו. זה יועיל למוטיבציה שלו להתאמץ למען המועמד, ויסייע ביצירת מחויבות להמשך הטיפול. קשר טוב גם יעודד פתיחות בין השניים, כך שהמועמד יוכל לדלות מהנציג מידע מועיל על החברות והמשרות המוצעות לו.

- מהו ניסיונכם בחיפוש עבודה דרך חברת השמה?

- ממה כדאי להימנע כמועמד בהתנהלות עם חברת השמה?

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים במאמרים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר יש לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר ליצור עמה קשר גם בפייסבוק.