"אחרי השמפניה החברות צריכות להתאים עצמן למציאות"

ענת נשיץ מקרן אורבימד: "שוק המיזוגים חזר כמעט לממדים של 2008" ■ "שותפים עם כיסים עמוקים, יכולים להציע תוכנית לטווח ארוך, אולי אפילו תוכנית בשלבים שבה הערך של החברה משתפר ככל שמתקדמים ועומדים ביעדים"

"אחרי כל גיוס הון", אומרת ענת נשיץ, שותפה בקרן אורבימד, "מגיע רגע האמת. החברות הציגו לבעלי המניות החדשים שלהם תוכניות יפות, בעלי המניות רצו להאמין בהן, אך רגע לאחר השמפניה צריך להפסיק את הריקודים, ולהתחיל לדבר ביחד בכנות, על מה שצריך לעשות כדי להגיע מהתוכניות היפות לביצוע".

נשיץ דיברה במסגרת כנס ביואינווסט ישראל שקיימו בחיפה חברת TBN של סיגל וייסווסר והחברה הכלכלית חיפה. במהלך ההרצאה ניסתה נשיץ להעניק לחברות כלים להתמודדות עם היום שאחרי הגיוס.

"כנות של החברה עם עצמה ועם המשקיעים שלה מראש, תמנע מצב שבו, למשל, החברה נתקעת בלי כסף לפני שהגיעה לאבן דרך מהותית, משום שהתוכנית שלה היתה אופטימית מדי. עדיף לנצל את ההזדמנות ולהקשיב לפרספקטיבה אובייקטיבית של מישהו שהוציא הרבה זמן וכסף על בדיקת החברה שלכם", אמרה נשיץ.

המלצה נוספת של נשיץ הייתה למצוא משקיעים יציבים. "שותפים עם כיסים עמוקים, יכולים להציע תוכנית לטווח ארוך, אולי אפילו תוכנית בשלבים שבה הערך של החברה משתפר ככל שמתקדמים ועומדים ביעדים", אמרה, "אורבימד עשתה לאחרונה אקזיט של 1.1 מיליארד דולר בחברה בשם אנוביה. שתמכנו בה לאורך כל הדרך וזה חסך לה הרבה מאמץ של גיוסי הון".

נשיץ התייחסה לנטייה של חברות מכשור רפואי היום לוותר בשלב הראשון על השוק האמריקני, משום שהוא מסובך ויקר, לטובת מכירות באירופה. "זה מהלך נכון רק אם אתם פועלים בתחומים חמים. בתחומים שאינם לוהטים, הרוכשים ירצו לראות פעילות אמריקנית, או מכירות של כמה עשרות מיליוני דולרים, שאותן קשה להשיג בשיווק לאירופה בלבד".

היא דיברה גם על הקושי המהותי להנפיק חברות באקלים הנוכחי. "בסקר שנערך לאחרונה בקרב מנהלי חברות וקרנות הביומד בארה"ב, רק 4% אמרו כי הם מאמינים שיוכלו להגיע לאקזיט בהנפקה" סיפרה, "הנקודה המשמחת היא ששוק המיזוגים והרכישות חזר ב-2011 כמעט לממדים של 2008.

"בחברות הפארמה 24% מהעסקאות בחמש השנים האחרונות היו בשלב פרה קליני או בשלב I של הניסויים, לפני הוכחת היתכנות בבני אדם. בשלב II כ-15%, בשלב III כ-11% והיתר כבר הגיעו לשיווק".