עובדי תנובה יקיימו שביתות אזהרה וישבשו אספקת מוצרים בצפון

(עדכון) - הוועד החליט הערב על שביתות אזהרה של 24 שעות במרכזי ההפצה של תנובה ■ מוקדם יותר היום הפסיק הוועד לשווק את מוצרי יופלה, בנוסף להפסקת שיווק הקוטג' והשוקו בשבוע שעבר ■ הנזק לתנובה: 1.5-2 מיליון שקל ביום

מה שהתחיל כהשבתה של אספקת הקוטג' מצד העובדים, נראה היום (א') כמו תחילתו של משבר חדש בתנובה או ליתר דיוק משבר חדש-ישן. בסוף השבוע החליט ועד העובדים של תנובה להחריף את העיצומים ולעצור גם את אספקת מוצרי היופלה, זאת בנוסף לשוקו ולקוטג' ששיווקם הופסק בשבוע שעבר.

הערב החליט הוועד על שביתות אזהרה של 24 שעות במרכזי ההפצה של תנובה. הלילה יתקיימו עיצומים במרכז ההפצה בצפון. מחלקים ועוזרים דור ב' קבועים לא יגיעו לעבודתם. מדובר ב-10 עובדים האחראים ל-4-5 קווי חלוקה בצפון שלא יגיעו כלל לעבודה. לפיכך ההערכה היא כי באותם קווים יחולו שיבושים באספקת כלל מוצריה של תנובה.

עם זאת, ייתכן כי מנהלי מרכז ההפצה יערכו שינוי בשיבוץ על מנת לצמצם ככל הניתן את העיכוב באספקת המוצרים לנקודות המכירה. יצוין כי כל קו חלוקה מפיץ מוצרים ל-15-25 נקודות מכירה, לדברי הוועד.

נציגות העובדים תקיים הערב במרכז הצפוני אסיפת הסברה. מתנובה נמסר בתגובה: "אנו קוראים לוועד ללכת להידברות ולא לנקוט צעדים חד-צדדיים. נעשה הכול כדי להקטין את הפגיעה בצרכנים ובחברה".

בוכים על חלב שנשפך?

בוועד התייחסו הבוקר לפרסומים לפיהם עשויה תנובה לשפוך טונות של חלב גולמי בשל עיצומי העובדים, וביקשו להזכיר את פסק הדין שפרסם לאחרונה בית המשפט העליון בנוגע ל"פרשת הסיליקון" בחלב של החברה.

לפי אותה פסיקה, תנובה נדרשה לשלם 38.5 מיליון שקל באמצעות הוזלת מחירים, הקמת קרן מחקרים ומלגות, כאשר גולת הכותרת הייתה - חלוקת חלב בחינם לנזקקים.

"אם תנובה טרם השלימה את מחויבותה על-פי פסק הדין, אז ברור לכל כי אין כל הצדקה לשפוך חלב, שהרי עובדי הייצור לא שבתו ואינם שובתים", אמרו היום בוועד.

עוד מוסיפים בוועד כי "גם אם יתברר כי תנובה מילאה את חובה לציבור בעקבות שערוריית הסיליקון, ראוי שתתעשת - בוודאי ובוודאי לאור התנהלותה בעבר - תימנע מלשפוך את החלב ותחלק אותו לנזקקים גם בלי פסק הדין".

"תנובה חייבת לציבור - והרבה"

עו"ד בני כהן, המלווה את ועד העובדים, מוסיף כי "אין כל סיבה וכל הצדקה לשפוך את החלב. בהצהרותיה של הנהלת תנובה, נראה כי היא מעוניינת ביצירת ספקולציות ולא בחתירה אמיתית לחתימה על הסכם שכר חדש עם העובדים".

לדבריו, צעדי המחאה של העובדים ננקטו מתוך תחושת אחריות למנוע נזק מהציבור. "מהלך של שפיכת חלב הוא מיותר, והוא רק מציג את דמותה האמיתית של תנובה 2012, להבדיל מתנובה של פעם. תנובה חייבת לציבור - והרבה", אמר.

מנגד מבהירים בהנהלת תנובה כי ייצור הקוטג', השוקו והיופלה דווקא כן הופסק, וכי לא יהיה מנוס בשלב מסוים משפיכת החלב. בהנהלה מסבירים כי למרות שיבושי העובדים, מחויבת החברה לקלוט את החלב הגולמי מהרפתות בכמות הרגילה, ולכן בסופו של יום, אין מה לעשות בכל הכמויות הנותרות ללא שימוש.

לגבי פסק הדין של העליון, מזכירים בהנהלת תנובה כי התובעים בתיק המדובר ביקשו בחינה נוספת של פסק הדין, ומציינים כי ממילא תנובה תורמת מוצרים רבים לצה"ל, לארגון "לתת" ולעמותות רבות.

גם אספקת הבשר תופסק?

לפי ניתוח "גלובס", הנתק במשא-ומתן בין הצדדים אינו נובע מהתעקשותה של ההנהלה לשלם תוספת שכר של 3% בלבד בשנה במקום 5% כפי שדורשים העובדים. גם הדרישה להשוות בין התנאים של עובדי דור ב' לעובדי דור א' פתירה בעיני ההנהלה.

לב-לבו של הסכסוך הוא על כוחה של העבודה המאורגנת בחברה אל מול מה שמכונה "גמישות ניהולית". הנהלת תנובה דורשת לאפשר לה לפטר מדי שנה עובדים "בעלי תפוקה נמוכה", מבלי שהדבר יהיה תלוי בוועד. בנוסף, בהנהלה זועמים על כך שהעובדים לא מוכנים לדון בתוכנית לשינויים מבניים, אף שהיא אינה כוללת פיטורי עובדים.

לפי שעה לא נקבעה פגישת משא-ומתן נוספת, והערב צפוי ועד העובדים להתכנס ולדון בהחרפת העיצומים.

עדיין לא ברור אם בוועד ימשיכו באסטרטגיה לפיה משביתים רק את האספקה של מוצרים שיש להם תחליף אצל המתחרים, או שמא יעברו לאסטרטגיה מאיימת יותר במסגרתה תופסק האספקה של מוצרי הבשר ואולי גם החלב - בהם תנובה שולטת בשוק.

הערכות: הנזק לתנובה עלול לגדול ל-2 מיליון שקל ביום

כאמור, לאחר הפסקת המשא-ומתן בין ההנהלה לוועד העובדים, הודיע בסוף השבוע הוועד כי יפסיק החל מהיום לשווק את המותג יופלה. מלאי הקוטג' של תנובה כבר אזל מהחנויות לחלוטין, ואת השוקו לא ניתן למצוא במרבית נקודות המכירה.

הפסקת שיווק היופלה לא צפויה לפגוע בתנובה בטווח הקצר, שכן מדובר במוצר בעל חיי מדף ארוכים יחסית ואשר המלאי הנוכחי שלו בסופרמרקטים ובנקודות המכירה השונות מספיק ליומיים-שלושה הקרובים.

לפי שעה, הנזק לתנובה כתוצאה מאובדן מכירות מוערך בכ-1.5 מיליון שקל ביום, ואף עלול לגדול לכ-2 מיליון שקל ביום.

"ממשיכים בשלנו"

"אנחנו ממשיכים בשלנו, והם בשלהם. הם לא פונים, לא מדברים, אז אנחנו ממשיכים קדימה", אומר ל"גלובס" יו"ר ועד עובדי תנובה, אחיאב שמחי.

בהתייחס למחסור בנקודות המכירה, אומר שמחי כי "קוטג' בטח שאי-אפשר למצוא, שוקו אולי עוד אפשר. ממה שאני שומע בשטח, יש מחסור גדול של המוצר".

- מתי יורגש מחסור ביופלה?

"יופלה יש מספיק בשוק. הם עשו שיווק מוגבר בשבוע שעבר מחשש שלא יהיה. ביומיים הקרובים בטח לא יחסר להם יופלה, אבל גם זה ייגמר באיזשהו שלב. אנחנו עושים צעדים לא כדי לגרום נזק, אלא כדי לגרום לתנובה להתעורר ולנהל משא-ומתן ברצינות. אם המצב הנוכחי נוח להם - זו בעיה שלהם ולא שלנו".

- תנובה הציעה לכם שורה של הטבות ותוספת שכר של 3%.

"מה שהציעו לנו לא מספק. נתנו לנו 3%, אבל בשאר הדברים שדרשנו הם נשארו בסירובם. יש להם את הדרישות שלהם, כמו האפשרות לפטר עובדים ומזעור כוחו של ועד העובדים".

- כמה עובדים תכננו לפטר?

"220-300 עובדים בטווח של ההסכם שנחתום. אין שום סיבה שיפטרו עובדים. אצלי כל העובדים מאוגדים. אם הם רוצים לגעת בחברות-בת אחרות - שיטפלו בהן".

נתח שוק כספי
 נתח שוק כספי