עמוס עוז תוקף: "אייפא"ק - גוף מיליטנטי, ניצי, קיצוני"

כך אמר אמש הסופר עמוס עוז בפתיחת הוועידה השנתית של J סטריט ■ הצהרת עוז משתלבת במאמצי J סטריט לבדל עצמה מאייפא"ק

אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית הממסדית בוושינגטון, היא גוף "מיליטנטי, ניצי קיצוני" - כך אמר אמש (מוצ"ש) הסופר עמוס עוז בפתיחת הוועידה השנתית של J סטריט, השדולה היונית בוושינגטון שמגדירה עצמה פרו-ישראלית ובעד שלום שמושתת על שתי מדינות לשני עמים.

הצהרת עוז משתלבת במאמצי J סטריט לבדל עצמה מאייפא"ק. השדולה הליברלית ממצבת עצמה כחלופה לאייפא"ק, שאותה היא רואה כגוף שמוטה אוטומטית למדיניות ממשלות הימין בישראל.

בפתח הנאום, שהתקבל בהתלהבות רבה בקהל, אמר עוז: "אני נוסע לאמריקה מזה 45 שנה, פעם או פעמיים בשנה, לקהילות יהודיות ולקמפוסים, ובמשך כל אותן שנים מארחיי תמיד ניסות להסות אותי באומרם, 'בישראל אתה יכול להפגין חילוקי דעות, אך כאן, באמריקה, אנו מעדיפים להתיצב מאוחדים'. תשובתי היא: להתאחד? בהחלט. בואו נתאחד כולנו, אבל למה להתאחד תחת הדגל המיליטנטי, ניצי קיצוני של אייפא"ק? למה לא להתאחד תחת הדגל של J סטריט, שמייצגת משהו שתמיד האמנתי בו: יש יותר מדרך אחת להיות יהודי טוב, ציוני טוב, ולהתייצב לימין ישראל".

"אף אחד לא יכול לנכס את הציונות לעצמו"

"ציונות היא פדרציה של חזונות ורעיונות", אמר עוז. "אף אחד לא יכול לנכס את הציונות לעצמו". הוא טען, שהסכסוך הישראלי - פלסטיני, בניגוד לסכסוך הישראלי - ערבי, הוא טרגדיה אמיתית, התנגשות בין צדק לצדק, ולפעמים בין עוולה לעוולה. הישראלים חיים בישראל כי זו מולדת היהודים, בדיוק כפי שאיטליה היא מולדת האיטלקים וספרד - מולדת הספרדים. ליהודים מעולם לא היתה מדינה אחרת כפי שלפלסטינים מעולם לא היתה מדינה אחרת.

יש עתה קולות חדשים שמטיפים למדינה אחת לשני העמים, אך אנו לא יכולים לחיות יחדיו כמשפחה שמחה ומאושרת מפני שאנו לא משפחה ואנו לא אוהבים אלה את אלה, אמר עוז. זה לא מציאותי שישראלים ופלסטינים ייכנסו יחדיו למיטת הכלולות אחרי עשרות שנים של מלחמות ושפיכות דמים. לא נישואין אנו צריכים אלא גירושין הוגנים וכואבים - וזה הפיתרון של שתי מדינות. צריך לחלק את הבית בין בני הזוג, כי אף צד לא מסתלק. צריך להחליט מי יקבל את חדר שינה א' ומי יקבל את חדר שינה ב', ואיך נחלוק את השימוש במטבח ובשירותים.

יבוא יום, ותהיה שגרירות פלסטינית בישראל ושגרירות ישראלית בפלסטין ושתי השגרירויות יהיו במרחק הליכה זו מזו - אחת בירושלים המערבית ואחת בירושלים המזרחית, אמר עוז, ברמז ברור לחלוקת ירושלים כחלק מהפיתרון.

"הישראלים והפלסטינים מוכנים מוכנים לניתוח מכאיב"

הוא אמר, כי ממשלת ישראל וההנהגה הפלסטינית נושאות יחדיו באחריות לקיפאון. "הפציינטים, הישראלים והפלסטינים, מוכנים מוכנים לניתוח מכאיב; הרופאים הם שפוחדים", אמר הסופר.

הוא יצא נגד התקפת מנע ישראלית באיראן. "המשטר באיראן הוא מכוער, פנטי ותוקפני, אך לא כך העם האיראני", אמר עוז. "לאיראן יש מעמד בינתים פרגמטי. מיליוני האיראנים אינם שונאי ישראל..."

אי אפשר להפציץ את הידע לייצור נשק גרעיני וגם לא את המוטיבציה, הוסיף עוז. זו תהיה שגיאה לתקוף את איראן. איננו יכולים להתיר שיטעו אותנו ע" השוואה בין ישראל כיום לבין היהודים בשואה. ישראל רחוקה מלהיות חסרת הגנה ואיראן היא בעיה של העולם כולו.

"J סטריט, חכיתי לכם כל חיי. תודה לכם", אמר עוז.

צדק חברתי, גם בארה"ב

סתו שפיר, מנהיגות מחאת האוהלים, הביאה עמה את סיסמת המחאה בישראל: "העם רוצה צדק חברתי". המאזינים אימצו את הקריאה וחזרו אחריה במקהלה.

שפיר סיפרה על תנועת המחאה, על ההתנגשויות עם המשטרה ועל סדר העדיפויות המוטעה של הממשלה, שמעצים את המצוקה החברתית. רבים מחברינו עזבו את ישראל, אמרה. הם עזבו לא רק בגלל כסף אלא בגלל העדר תקווה, אחרי שממשלות ימניות העמיקו במשך שנים את אי השוויון במדינה.

היא טענה, כי יחסית לגודל האוכלוסיה, מספר המפגינים בישראל, כחצי מיליון לדבריה, הוא הגדול ביותר במדינות המערב. "כאילו 19 מיליון אמריקנים יצאו לרחובות", אמרה.

נואם אחר מישראל היה מיכאל ביטון, ראש עיריית ירוחם. הוא הדגיש כי המתנחלים אינם האויב. אנו צריכים לאמץ אותם. קליטת רבבות מתנחלים בתחומי הקו הירוק, אחרי פינויים תהיה אתגר עצום, לדבריו.

את ממשל אובמה ייצגו בוועידה ואלרי ג'ארט, יועצת בכירה של הנשיא, וטוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי של סגן הנשיא, ג'ו ביידן.

שגרירות ישראל בוושינגטון תיוצג השנה ע"י ברוך בינה, סגן השגריר, שעד לעת האחרונה היה סמנכ"ל אמריקה הצפונית במשרד החוץ ונושא בתואר אישי של שגריר. דובר השגרירות, ליאור ויינטראוב, אמר ל"גלובס": "אנו מקיימים הידברות שוטפת עם הארגון. אנו מאמינים בקיום שיח".

בין המשתתפים באירוע: ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט; ענת הופמן, ראש המרכז לפלורליזם יהודי של התנועה הרפורמית בישראל וראש עמותת "נשות הכותל"; הח"כים אבישי ברוורמן וזהבה גלאון; עמירם מצנע; תא"ל (במיל.) שלמה ברום, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי; דניאל קרצר, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל; אלוף (במיל.) נתן שרוני; והקולונל (בדימוס) לורנס ווילקרסון, שהיה ראש המטה של קולין פאואל, שר החוץ האמריקני לשעבר.