בין טבע לזיסאפל

1. טבע , ענקית הגנריקה הישראלית, אורזת את מטלטליה, נפרדת לשלום מה"טיימס סקוור" ומבניין הנאסד"ק שכבר מזמן הפך לסלב, קונה כרטיס לרכבת התחתית, ויורדת בתחנת דאונטאון מנהטן, כמה שיותר קרוב לרחוב "וול סטריט". כן, מניית טבע עוברת להיסחר בבורסת ניו יורק (NYSE), אחרי שני עשורים שבמהלכם דרה בבורסת מניות הטכנולוגיה. איזו התרגשות!

רגע, מה כאן מרגש? אז זהו, שאין. אין שום דבר מרגש או מיוחד בעובדה שטבע עוברת להיסחר בפלטפורמת מסחר אחרת בשוק ההון האמריקני. למעבר לא תהיה השפעה על המניה (אולי רק מעטה, ולזמן ממש קצר בגלל יציאתה ממדדי נאסד"ק רלוונטיים), על מחזורי המסחר בה, ועל עתיד החברה/המניה באופן כללי. שום השפעה. כלום. נאדה. גורנישט. המעבר נובע רובו ככולו ממניעי אגו, מוניטין, יוקרה, כבוד או כל מילה אחרת מהמשפחה הזו.

למשקיע הישראלי, ובמיוחד למקבילו האמריקני, לא ממש משנה באיזו בורסה מניה כמו טבע נסחרת - על אחת כמה וכמה כשהברירות הן נאסד"ק או NYSE. כל עוד מדובר במניה סחירה במידה מספקת (שההון הצף בה מספיק גבוה), זה לא ממש משנה היכן היא דרה - ב"טיימס סקוור" הצבעונית או בדאונטאון האפרורי יחסית.

2. די מדיקל גוססת. החברה, יצרנית של משאבות אינסולין, הגיעה בשבוע שעבר למסקנה המתבקשת כי הגיע הזמן לעצור. החברה פיטרה את רוב עובדיה, והחלה לחפש רוכש לטכנולוגיה שפיתחה. אפי ארגמן, המנכ"ל, בחר להפנות אצבע מאשימה כלפי שוק ההון המקומי ולא כלפי עצמו: "לא ניתן לגייס הון משמעותי לחברת מדעי החיים. התחום נזנח. המשקיעים המוסדיים משכו את ידיהם ממנו. הבורסה היא ערוץ סגור", אמר ל"גלובס". ובכן, מר ארגמן, אולי קשה כרגע לגייס הון, ואולי הבורסה המקומית מתייבשת ואולי הרצפה עקומה, אך במקרה של די מדיקל, אף לא אחד מהתירוצים הללו תופס. די מדיקל כשלה. מוצריה כשלו, ואתה, כמנכ"ל, כשלת בתפקידך. חברה טובה תמיד תצליח לגייס הון, בתקופות קשות כבטובות. חברה טובה לא תגייס 11 מיליון דולר בנאסד"ק, ותשרוף אותם דקה אחרי בלי לייצר סנט אחד של ערך למי שפתח בפניה את ארנקו. די מדיקל כשלה, ואולי הדבר הטוב האחרון שאתה יכול לעשות, הוא להודות באחריותך לכישלון ולא להתנער ממנה.

3. זהר זיסאפל התראיין בסוף השבוע האחרון למוסף G של "גלובס", ושוב סיפק לנו תובנות מעט משעשעות. "אני עדיין רוצה להגיע לחברה בגודל של מיקרוסופט. אולי זה עוד יקרה", אמר. ובכן, מר זיסאפל, זה ממש מחמם לנו את הלב שאתה עדיין מאמין שטבע הבאה תצמח כאן, אך אמונה לחוד ומעשים לחוד. את רדוור, שיש לה סיכוי לא רע להפוך לחברה גדולה ממה שהיא כרגע, עמדת למכור לפי שווי של כמיליארד דולר, ולא נראה לנו שנעמדת על רגליך האחוריות כדי שהיא תהפוך למיקרוסופט הבאה (ששווה "רק" 269 מיליארד דולר).

זיסאפל, בוא נהיה כנים. לפני שרדוור, סרגון, או כל חברה אחרת שהקמת, תאותת כי יש לה סיכוי להפוך למיקרוסופט הבאה - היא תימכר, ולמרבה במחיר כפי שאתה יודע למכור, וממש כמו שהעדת על המו"מ שניהלת מול מי שרכשה את רדוויז'ן במחיר יחסית גבוה.