חוו"ד לפיס: היו"ר דיין הפעיל סמכות באופן שרירותי

חוו"ד הוזמנה ע"י ועדת הביקורת של מפעל הפיס ■ היו"ר עוזי דיין: העיכוב במינוי של ואקים לתפקיד המנכ"ל - בתיאום עם הפרקליטות

נמשכת הסערה סביב מינוי מנכ"ל חדש למפעל הפיס. לידי "גלובס" הגיעה חוות דעת של משפטית לפיה אין אין כנראה יסוד לטענה כי יש לפסול את מועמדותו של ג'קי ואקים כיוון שהחסיר פרטים בטופס הגשת המועמדות. בנוסף, נודע כי שמואל ריפמן, דירקטור במפעל הפיס, שלח השבוע בשם מרכז המועצות האזוריות בישראל, מכתב ליועץ המשפטי הממשלה, יהודה וינשטיין, ובו בקשה למנות חוקר לפעולותיו של יו"ר מפעל הפיס.

הפרשה החלה לאחר שמנכ"ל מפעל הפיס הקודם, שאול סוטניק, פרש מתפקידו בסוף 2011. מי שאחראי למציאת מחליף הוא יו"ר מפעל הפיס, עוזי דיין, שמונה לתפקיד אשתקד, במקומו של שמעון כצנלסון. החילופים בצמרת הנהלת מפעל הפיס התרחשו על רקע ממצאים של מבקר המדינה לגבי תפקוד מפעל הפיס ועלויות השכר הגבוהות של ההנהלה.

בדוח, שהוזמן לבקשת ועדת הביקורת של מפעל הפיס, ואשר נערך ע"י צוות משפטנים בראשות השופט בדימוס אליהו וינוגרד, שותף במשרד גדעון פישר ושות', נכתב כי "עוזי דיין הפעיל את סמכותו באופן לא ראוי, שרירותי, ללא שהציג שיקולים ענייניים, ללא נימוקים כדבעי, בוודאי לא כאלה שהיה בהם כדי להוות נימוק כבד משקל בעטיו ניתן היה לסטות מהמלצת ועדת האיתור, ותוך ששקל שיקולים פסולים, והכל תוך שניסה להסתירם תחת מעטה של שיקולים ראויים...יתכן שדברי יו"ר הדירקטוריון בהקשר ובפורום בו נאמרו עלולים היו להוות הוצאת הוצאת לשון הרע כלפי מר ואקים".

העדיף להסיר מעליו את הלחץ

לפי תקנון מפעל הפיס, היו"ר מגיש רשימת מומלצים, והדירקטוריון בוחר מתוכו מנכ"ל, אך עוזי דיין העדיף להסיר מעליו לחץ של חברי מרכז הליכוד, המפלגה שבה הוא חבר, והקים ועדת איתור בת 6 חברים, שלא כללה אותו. בתחילת השנה המליצה הוועדה על ג'קי ואקים, גזבר עיריית חיפה, רואה חשבון ומשפטן בהשכלתו.

ואקים (45), לא ציין בטופס המועמדות כי התנהלו נגדו בעבר חקירות שונות על ידי רשויות המדינה, על אף שנשאל על כך. בא כוחו של ואקים, עו"ד טומי נדשי, הבהיר שאף אחת מחקירות לא הסתיימה בהרשעה. מנגד, עו"ד אלי זהר, שגויס ע"י יו"ר מפעל הפיס, הציג את הרשימה של הכשלים השונים של ואקים.

למרות המלצת ועדת האיתור, דיין מסרב להביא את מינוי ואקים לדירקטוריון, מה שהוביל לפתיחתה של מלחמת עולם בין הצדדים, כאשר רוב חברי הדירקטוריון תומכים במינוי ואקים.

"פועל משיקולים פוליטיים"

באחת מישיבות הדירקטוריון האחרונות אמר הדירקטור שמואל ריפמן ליו"ר דיין "אתה לא רוצה את ואקים כי הוא ערבי".

יו"ר ועדת הביקורת של מפעל הפיס, עו"ד מיכאל שניידר, אמר היום ל"גלובס" כי "אם היינו יכולים, היינו מפטרים את עוזי דיין. הוא פועל משיקולים פוליטיים".

שלמה בוחבוט, יו"ר מרכז השלטון המקומי, מסר ל"גלובס": "אני מודאג מאוד מהאישיות של עוזי דיין. כאילו אנחנו העובדים שלו. הוא שכח שמפעל הפיס שייך לרשויות, ולא לו. הוא צריך לרדת מהעץ ולאשר את המועמד לתפקיד המנכ"ל. אם הוא לא יהיה טוב, אנו נהיה הראשונים שנתלונן. יש תקנון של מפעל הפיס, ולפיו נפעל. הניסיון להגיד שהוא לא מתאים ומצד שני שיש לו חמאה על הראש זה חמור מאוד".

תפקיד מנכ"ל מפעל הפיס נחשב ליוקרתי, עם הרבה מאוד כוח. מעבר לתנאי השכר המפליגים, למנכ"ל מפעל הפיס השפעה גדולה כיוון שהוא חולש על תקציב של מיליארדי שקלים ומחליט אילו רשויות מקומיות יקבלו כסף ולאיזו מטרה.

במסגרת המאבק בין הצדדים הועלתה לאחרונה ביקורת כי ד"ר אביעד הכהן, שנבחר לפני מספר חודשים לתפקיד היועץ המשפטי החיצוני של מפעל הפיס, ייצג בעבר את מפלגת תפנית שייסד עוזי דיין. בנוסף, הועלתה ביקורת על כך שירון לוסקי, מזכיר מפעל הפיס, שמונה על-ידי דיין לתפקיד בדצמבר 2011, תרם לו כספים במערכת הבחירות האחרונה, כשדיין התמודד על מקום ברשימת הליכוד.

לוסקי שירת כראש לשכת דיין כאלוף פיקוד המרכז, וכן כשדיין שימש כסגן הרמטכ"ל. בין המועמדים לתפקיד מנכ"ל מפעל הפיס עלה שמו של אבנר יהודאי, שגם הוא תרם בעבר כספים לעוזי דיין.

מהות קיומו של מפעל הפיס הוא גיוס כספים מהציבור באמצעות הגרלות ומשחקי מזל למען הגשמת מטרות ציבוריות ושיפור איכות חיי הקהילה בישראל בתחומי חינוך, בריאות, ספורט קהילתי, אמנות ואיכות סביבה.

דיין: מידע ממספר מקורות

עו"ד אלי זהר הגיב על הטענות בשמו של יו"ר הפיס דיין. "להנחות המוצא של הכתבה אין כל יסוד. ליו"ר הדירקטוריון הגיע מידע ממספר מקורות לגבי מר ואקים וכשירותו לתפקיד המנכ"ל. היו"ר נועץ עם הגורמים המוסמכים בפרקליטות המדינה ועם אנשי מקצוע שונים... לא נותרה ברירה זולת עיכוב תהליך בחירת המנכ"ל עד לבירור העניין".

עו"ד זהר מוסיף עוד, כי המידע שהתקבל בנוגע לואקים "נבדק אף עם המועמד עצמו".