מחפשים את הכמצ'יינה הבאה: משרדי רו"ח מעניינים רוכשים בחו"ל

עקב המלצות ועדת הריכוזיות, משרדי רוה"ח מעניינים רוכשים בחו"ל בקניית חברות ישראליות ■ רו"ח הזנפרץ: "אנו פועלים ליצירת הזדמנויות עסקיות עבור לקוחותינו"

המלצות ועדת הריכוזיות טרם יושמו, אך בשוקי ההון והעסקים כבר מתחיל לגעוש ולהתכונן לקראת השלכותיהן. בעלי נכסים ריאליים ופיננסיים כבר מתלבטים מאיזה "בייבי" להיפרד, וחברות פירמידה מתארגנות ליום שאחרי. אבל לא רק הפעילים בשוק ההון מתכוננים. גם המייצגים שלהם - רואי חשבון ועורכי דין - עושים חושבים ושואלים את עצמם "איך ניתן לסייע ללקוח להרוויח מהמצב?"

במשרד רואי החשבון RSM שיף-הזנפרץ, לדוגמה, מיישמים, במסגרת יעדי המשרד ל-2012, גישה פרואקטיבית לזיהוי נקודות עניין של חברות זרות בשוק המקומי ויצירת עניין בקרב חברות רב-לאומיות להשקעות בישראל. זאת, כדי שלקוחותיהם יהיו מוכנים ליישום המלצות ועדת הריכוזיות ואף ידעו לנצל את המצב לטובתם.

יצירת הזדמנויות

רו"ח יהושע הזנפרץ, שותף בכיר וממייסדי משרד RSM שיף-הזנפרץ, מסביר את המדיניות החדשה במשרד: "לאור המלצות ועדת הריכוזיות, ובהנחה שיהיו הרבה חברות ישראליות גדולות שיוצעו ב-4 השנים הבאות למכירה, או לחלופין יחפשו לצרף שותפים בינלאומיים - אנו פועלים ליצירת הזדמנויות עסקיות עבור לקוחותינו. חברות ישראליות יחויבו למכור נכסים, ולא בטוח שיימצאו הקונים המתאימים דווקא בישראל".

בחודש שעבר הציגה ועדת הריכוזיות את המלצותיה הסופיות. הוועדה החמירה את המלצותיה לגבי החזקות צולבות בגופים פיננסיים וריאליים על-ידי החמרת הקריטריונים להגדרת תאגיד ריאלי משמעותי. נקבע כי בעל שליטה בגוף ריאלי משמעותי המחזיק גם גוף פיננסי משמעותי, ייאלץ למכור תוך 4 שנים גוף אחד מהם - לפי בחירתו.

אם ההמלצות יתקבלו, קבוצת אייפקס תחויב למכור את חברת תנובה; בעלת השליטה בקבוצת עופר, ליאורה עופר, תצטרך לבחור בין מזרחי-טפחות למליסרון; צדיק בינו יצטרך למכור את השליטה בפז או בבנק הבינלאומי; נוחי דנקנר יצטרך למכור את כלל ביטוח; ויצחק תשובה יצטרך למכור את הפניקס. כך, 6 חברות מהגדולות במשק - לרבות שתי חברות ביטוח, שני בנקים (בפוטנציה), קונצרן מזון וחברות נדל"ן ענקיות - יוצעו בו-זמנית לרכישה בשוק.

לדברי הזנפרץ, "עלול להיווצר בארץ שוק של מוכרים, כי החברות הגדולות והיזמים שבדרך-כלל מסוגלים לרכוש חברות בסדר גודל כזה יהיו בצד של המוכרים".

לפתוח דלתות בחו"ל

- בעבר עלתה טענה שאם כל הטייקונים ייאלצו למכור, לא יהיה כאן מי שיקנה.

הזנפרץ: "יהיו קונים, אך מטבע הדברים מדובר בנכסים בעלי שווי גבוה. כדי שיהיו קונים בארץ, צריך שיהיה להם יותר קל לגייס כספים, כי בהגדרה חלק גדול מהעסקים יהיו גדולים עליהם. לכן אנחנו צריכים שוק דינאמי שיאפשר להם לגייס כספים הן מבנקים והן בבורסה ביתר קלות ממה שזה נעשה היום; והן גם בשיתופי-פעולה עם גופים מחו"ל שיחברו אליהם כדי לספק להם גם את הידע הנדרש.

"לנהל חברות כאלה נדרשים גם ידע וגם כספים. הגישה שלנו היא לנסות להקדים תרופה למכה ולראות או לחזות מה עומד להיות, על מנת לפתוח דלתות בחו"ל ולעניין גופים בחו"ל, שיוכלו לחבור למשקיעים ישראלים אחרים, כדי שיוכלו להתמודד עם מה שיכול להיות שיקרה בשוק בשנים הקרובות".

את הגישה הזו יישמו במשרד באמצעות הרשת הבינלאומית לראיית חשבון RSM, שהוא מייצג אותה בישראל. רשת RSM International, הפועלת כיום באמצעות יותר מ-730 משרדים ב-86 מדינות בעולם, דורגה גם השנה על-ידי ביטאון החשבונאות הבינלאומי (IAB), "סקירה עולמית", כרשת הבינלאומית השישית בגודלה בעולם. בצפון אמריקה (ארה"ב וקנדה), בסין ובהודו מדורגת הרשת במקום החמישי בגודלה. ב-2011 גדלו הכנסותיה של RSM International ביותר מ-3.9 מיליארד דולר לעומת 2011.

לדברי הזנפרץ, כל משרד גדול עם קשרים בינלאומיים צריך להיערך לכך, וזה אף האינטרס של המדינה לעודד את המדיניות הזו. "תהליכים כאלה - של מכירת קונצרנים ענקיים - לא קורים מטבע הדברים ביום אחד. כבר היום המשק הישראלי צריך להיערך להכין את השווקים בחו"ל לקראת מה שהולך לקרות בישראל. זה אומר ליצור עניין".

סין - יעד משמעותי

לדבריו, "אנחנו הקמנו צוותים שיטפלו בכך החל מהיום, כדי שבעוד שנה-שנתיים, כשהחברות יהיו על המדף, הלקוחות שלנו יהיו מוכנים. ראינו מהלך מאוד חכם ונכון שעשה שר האוצר, יובל שטייניץ, כשנסע לפרנקפורט יחד עם איתן ורטהיימר כדי לעניין משקיעים זרים בחו"ל. זה יהיה נכון מאוד שהמדינה תיעזר במשרדי ראיית החשבון הגדולים שחברים ברשתות בינלאומיות גדולות, כמו גם במשרדי עורכי דין גדולים, כדי להתחיל לפעול בשווקים בחו"ל שמוכרים להם, כדי להתחיל ליצור עניין בישראל".

לדברי הזנפרץ, סין היא אחד היעדים המשמעותיים שבו כדאי ליצור עניין. החל מחודש מאי יקיימו גורמים במשרדו פגישות ראשונות עם חברות גדולות בסין לצורך בחינת שיתופי-פעולה עם חברות ישראליות.

לדבריו, "הסינים מעוניינים לשמוע עוד על פעילות עסקית בישראל, לאור ההצעות שהצגנו בפניהם לרכישת חברות ישראליות. סין מתעניינת בנו, ואנחנו מתעניינים בסין, כפי שראינו אשתקד כאשר כמצ'יינה רכשה את השליטה במכתשים אגן. אני מניח שלאור הצלחת העסקה נמצא יותר חברות סיניות שיהיו מוכנות להסתכל על השוק הישראלי הקטן ולהשקיע בו".

מי ימכור מה
 מי ימכור מה