האם ביה"ד יעצור את פיטורי הטאלנטים ברשות השידור?

אגודת העיתונאים מבקשת צו נגד הליכי השימוע והפיטורים של 100 עובדי הרשות, בהם למעלה מ-80 עובדים בחוזים אישיים וחוזי טאלנט, כגון קרן נויבך, יעקב אחימאיר ואיילה חסון ■ באגודה טוענים: "ההליך לא חוקי כי הרפורמה טרם נכנסה לתוקף"

האם בית הדין יעצור את פיטורי הטאלנטים של רשות השידור? אגודת העיתונאים בירושלים פנתה הבוקר (ג') לבית הדין לעבודה בבקשה כי יוציא צו מניעה באשר להליכי השימוע והפיטורים של כ-100 מהעובדים ברשות, בהם למעלה מ-80 עובדים המועסקים בחוזים אישיים וחוזי טאלנט.

האגודה טוענת כי הליכי הפיטורים אינם חוקיים, בין היתר בגלל שהם מנוגדים למתווה הרפורמה שעדיין לא נכנסה לתוקף. עוד נטען כי הרושם שעולה מהמהלך הוא שהרשות החליטה "לשפר עמדות" עוד בטרם כניסת הרפורמה לתוקף.

במקביל, יו"ר אגודת העיתונאים, דני זקן, פנה אתמול (ב') בשני מכתבים למנכ"ל רשות השידור, יוני בן-מנחם, בדרישה כי יבטל את הליכי השימועים.

בסוף השבוע שעבר נודע כי רשות השידור העבירה מכתבים ללמעלה מ-80 עיתונאים המועסקים בחוזים אישיים וחוזי טאלנט. במכתבים צוין כי במסגרת היערכויות למימוש הרפורמה תיתכן הכנסת שינויים לחוזים האישיים ואף פיטורים.

עוד נכתב כי העיתונאים מוזמנים להעביר מכתב להנהלה ובו טיעונים נגד סיום העסקתם או שינוי תנאי החוזה. "אי-מתן תשובה במועד הנ"ל תיחשב כוויתור על זכות השימוע העומדת לך", נכתב.

במקביל, כ-20 עיתונאים המועסקים פחות מ-3 שנים ברשות קיבלו מכתבי זימון לשימוע לפני פיטורים.

בבקשה לצו מניעה שהוגש על-ידי באי-כוחה של האגודה, עורכי הדין אופיר טל ולואיז ספורטס, נכתב כי רשות השידור "הגדירה את עילת הפיטורים (בחלקה) כהכנה לרפורמה, ואולם היא עושה זאת בניגוד מוחלט לקבוע בהסכם הפרישה, ומבלי שמוחל חלקו השני של הסכם הרפורמה - הסכם השכר".

עוד טוענת האגודה כי הרשות "פועלת בחוסר תום-לב מוחלט, כשהיא מבקשת לעוות מציאות קיימת כדי להתחמק מחובותיה על-פי הסכם הפרישה - הן ביחס למועדים, הן ביחס לעלויות, הן ביחס למספר המפוטרים והן ביחס לזהותם".

במכתבים שנשלחו למנכ"ל בן-מנחם, כתב יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, דני זקן, כי האגודה דורשת כי "הליכי הפיטורים ייעצרו לאלתר, עד לכניסתה של הרפורמה לתוקף (הליך הצפוי להימשך מספר שבועות בודדים מהיום)". לטענת האגודה, ההליכים אינם במסגרת מתווה הרפורמה בו נקבעו מועדים קבועים לפיטורים.

בנוסף התייחס זקן גם לעיתונאים שמועסקים פחות מ-3 שנים ברשות, שקיבלו זימון לשימוע בנימוק של משבר כלכלי והצורך בהתארגנות חדשה בטלוויזיה וברדיו.

"לאור העובדה כי מדובר בפיטורי צמצום, ומבלי לגרוע מטענותינו בדבר איסור קיום הפיטורים כעת אלא במסגרת הרפורמה", כותב זקן,"הרי שיש חובה בקיום היוועצות אמיתית עם האגודה בטרם יוחלט על הצורך בפיטורים ואף לגבי זהות המועמדים לפיטורים".

זקן דורש כי הליך הפיטורים יבוטל ו"יבוצע אך ורק בהתאם לרפורמה - הן מבחינת לוחות הזמנים ואופן ביצוע הפיטורים והן מבחינת התגמול הכלכלי למפוטרים".

יצוין כי בין העיתונאים המועסקים בחוזים אישיים וחוזי טאלנטים נמצאים חלק מהפרצופים היותר מזוהים של רשות השידור, ובהם חתן פרס ישראל לתקשורת ל-2012, יעקב אחימאיר; הכתבת הבכירה והמגישה איילה חסון; מגישת "סדר יום", קרן נויבך, ששמה נקשר בשנה האחרונה לאחר הדחתה מהתוכנית "מבט שני"; הכתבת הצבאית הוותיקה, כרמלה מנשה; הכתב והפרשן הבכיר לענייני ערבים, עודד גרנות; המגישים גאולה אבן ויגאל רביד ועוד רבים אחרים.

מרשות השידור נמסר בתגובה כי "רשות השידור איננה מגיבה לעניינים משפטיים התלויים ועומדים".