טלפוניקה תקים חממת סטארט-אפים בישראל

הענקית מספרד תציע לסטארט-אפים 50 אלף אירו תמורת 10% מהחברה ■ טלפוניקה היא מפעילת שירותי הטלפוניה השלישית בגודלה בעולם

ענקית הטלקום הספרדית טלפוניקה צפויה להקים חממת סטארט-אפים בישראל. כך נודע ל"גלובס". ההיסטוריה של טלפוניקה בזירה המקומית רצופה עד כה בחוויות חיוביות. החברה רשמה החזר מרשים על השקעתה בחברת אמובי, שנמכרה לפני מספר שבועות תמורת כ-300 מיליון דולר. בשלהי 2009 רכשה טלפוניקה את Jajah, ספקית שירותי טלפוניה באינטרנט, והקימה על בסיסה מרכז פיתוח בישראל. בנוסף הייתה טלפוניקה מעורבת במגוון השקעות נוספות.

ל"גלובס" נודע כי בכירים בחברה מקיימים בימים אלו סבב פגישות בישראל מתוך כוונה לפתוח חברת חממה לחברות סטארט-אפ, במודל דומה לתוכניות ההאצה לסטארט-אפים (Accelerators) שקיימות בעיקר בארה"ב ומתחילות להתפשט גם בישראל. טלפוניקה משתפת פעולה בישראל עם מגוון חברות החל מאמדוקס וכלה בסטארט-אפים בתחום התקשורת.

שלישית בעולם

טלפוניקה היא מפעילת שירותי הטלפוניה השלישית בגודלה בעולם. לחברה, שנסחרת לפי שווי של 75 מיליארד דולר בוול סטריט, יש כ-306 מיליון משתמשים, שני שליש מהם במדינות אמריקה הלטינית. שלושה רבעים מכלל הלקוחות הם בתחום המובייל.

החברה, שמנהל סזאר אליירטה, התרחבה בשנים האחרונות גם למרכז אירופה, וסיימה את 2011 עם מכירות של 62 מיליארד יורו ורווח נקי של 5.4 מיליארד אירו.

פורמט החממות אינו זר לטלפוניקה. החברה השיקה ב-2011 תוכנית חממות, שנקראת Wayra, בשמונה מדינות באמריקה הלטינית ובספרד. לפני כחודש, הודיעה החברה על פתיחת חברת חממה חדשה באנגליה, וככל הנראה היעד הבא הוא ישראל. המוטיבציה של טלפוניקה להשקיע באופן משמעותי בנושא החדשנות היא בכדי לקבל נקודות גישה לטכנולוגיות בתחומי הדיגיטל, שמספקות הזדמנויות צמיחה בשוק. החממות כפופות לחטיבת טלפוניקה דיגיטל, זרוע הטכנולוגיות הדיגיטליות של החברה, שהייתה אחראית על רכישת Jajah.

תנאי החממה שמציעה טלפוניקה מעניינים, אך הם לא מתאימים בהכרח לכל חברה. טלפוניקה מספקת השקעה של עד 50 אלף אירו, תוכנית של שישה חודשים שבמסגרתה יקבלו החברות הדרכות, שירותי משרד, תמיכה טכנית ושירותים שונים מטלפוניקה, וכן אופציה להפצת המוצר בקרב קהל הלקוחות של ענקית הטלקום. החברות שמעניינות את טלפוניקה פועלת בתחום האינטרנט ושירותי שונים שניתנים לאספקה על גבי תשתיות של תקשורת ניידת.

מצד שני, לפי תנאי ההשקעה שהתפרסמו לאחרונה באנגליה, טלפוניקה רוצה בתמורה 10% מחברות הסטארט-אפ, זכות ראשונים להשקעה עתידית ולהפצת המוצר בשוק.