"השוק המקומי יצמצם את הפער מול חו"ל וישיג תשואה עודפת"

ערן בן שושן מאימפקט מגדיל את החשיפה לסקטור האנרגיה וסבור כי "במניות היתר הכסף שוכב על הרצפה"

"העליות בשוקי חו"ל לא נעלמת מעיני המשקיעים בישראל, והעדר פונה החוצה. זוהי יציאה מבורכת, אך לא מהטעמים הנכונים. עליה להיות קבועה ולטווח הרחוק, ולא עד יעבור זעם האיראנים והרגולטור". האמירה המרעננת הזו מיוחסת לערן בן שושן, מנהל השקעות באימפקט ניהול תיקי השקעות מקבוצת בנק אגוד. למה מרעננת? כי בניגוד לרוב מנהלי ההשקעות שהתארחו עד כה במדור והעדיפו להגדיל חשיפה לחו"ל על חשבון השוק המקומי, בן שושן מעלה ביקורת על האופן שבו זה נעשה. וכן, הוא עדיין ממשיך להאמין בשוק הישראלי למרות החולשה שהפגין בהשוואה לחו"ל.

"השוק בישראל יצמצם את הפער שנוצר בינו ובין השווקים בחו"ל, ולעניות דעתי אף ישיג תשואה עודפת, פשוט חסר לו טריגר", הוא אומר.

מאז שהתארח במדור בפעם האחרונה, בן שושן ביצע כמה שינויים בתיק. כעת הוא מקצה 75% ממנו לטובת אג"ח (לעומת 70% בפעם הקודמת), הוא ממשיך להקצות 20% לטובת אג"ח ממשלתיות שקליות, אך לאפיק הקונצרני הוא נותן עדיפות עם 45% מהתיק - 35% לטובת אג"ח מדורגות צמודות מדד, ו- 10% לטובת אג"ח בחו"ל.

את 10% הנותרים הוא ממשיך להקצות לטובת אג"ח High Yield (אג"ח זבל), כגון פטרוכימיים אג"ח ב', ופלאזה סנטרס א', אשר נסחרות בתשואה של 20% ו- 10%, בהתאמה.

לדבריו, ההשקעה באג"ח High Yield, שסבלו מירידות חריפות בשנה שעברה, נתגלתה ככדאית, וכיוון שעוד נותר מקום לעליות הוא ממליץ להמשיך להשקיע באפיק זה. "בשונה משוק המניות, שיכול להמשיך 'להיות זול' לאורך שנים, לאג"ח יש מועד פירעון. עם אנליזה נכונה אין סיבה ליפול למלכודות, ובפיזור רחב רכיב זה יוכל להעניק למשקיעים תשואה נאה, אפילו בטווח הקצר של שנה-שנתיים - כמובן על חשבון רכיב המניות בתיק".

"עסקה מכיוונו של בן דב - בקרוב"

במקביל לשינויים אלה, בחר בן שושן להקטין את האפיק המנייתי מ-30% ל-25% מהתיק, תוך שהוא ממשיך להקצות שליש ממנו לטובת חו"ל, ובעיקר לחברות אנרגיה וסחורות, חברות קמעונאיות אמריקניות גלובליות ומדינות כמו רוסיה וברזיל.

רוב האפיק המנייתי בתיק של בן שושן עדיין מופנה לטובת שוק המניות המקומי, תוך מתן עדיפות למניות הבנקים, הנדל"ן המניב וחברת הדשנים כיל. בין המניות המומלצות שלו נזכיר את הפועלים וגזית גלוב, אשר מאז הסבב הקודם הוסיפו לערכן כ-9% ו-8%, בהתאמה, וכן את מניית פרטנר, אשר איבדה מאז כ-12.5%.

- קשיי הנזילות של אילן בן דב, בעל השליטה בפרטנר, הולכים וגדלים. מדוע אתה ממליץ הן על המניה והן על אג"ח של סקיילקס?

"החשיפה לפרטנר עדיין נכונה מבחינתנו, הן ישירות למניה שלהערכתנו תחלק דיבידנד בסופו של דבר, והן באמצעות חשיפה לאג"חים של סקיילקס שמגובות במניות פרטנר. בסדרה ו' של סקיילקס שווי הביטחונות (של מניות פרטנר) הוא הגבוה ביותר מכל סדרות סקיילקס, ופוטנציאל הרווח גם הוא מהגבוהים שבהן, נוכח המח"מ הארוך והתשואה לפדיון הגבוהה. לכן אני ממשיך להמליץ עליה. השוק מחכה לעסקה מכיוונו של בן דב, ולהערכתנו היא תתממש בקרוב. אך גם אם התרחיש הזה לא יקרה, באג"חים של סקיילקס יש פוטנציאל רב. לטעמי, שוק ההון מגיב בקיצוניות להשקעותיו השונות של בן דב".

בהמשך לאפיק המנייתי המקומי, מציע בן שושן להגדיל חשיפה לחברות הגז והאנרגיה. "ברמות המחירים הנוכחיות יש מקום לחברות הגז בתיק, אך חשוב להבין כי מדובר ברמת סיכון גבוהה יחסית ועם צפי לתנודתיות גבוהה".

לדבריו, בפני בעלי המניות במאגר תמר ולוויתן עומדים אתגרים רבים, מאחר שמדובר במניות עם רמת ודאות מאוד קטנה וביכולת נמוכה להעריך את הסיכונים בפרויקטים של הולכת גז ומתקני הנזלה. בן שושן ממליץ להיחשף לסקטור זה בעיקר דרך אבנר דלק קידוחים, חברות הבנות של קבוצת דלק, שלדעתו נהנות מתזרים אמיתי ממכירות גז של ים תטיס, החזקה במאגר המוכח תמר, והחזקה במאגר ליוויתן ופוטנציאל הנפט הגלום בו.

כאמור, בן שושן מקצה 15% לטובת מניות בישראל (לעומת 20% בפעם הקודמת), אולם כעת 5% מהם הוא מקצה לטובת השקעה במניות היתר. "למשקיעי טווח ארוך כדאי להסתכל על מניות היתר וה-75, שבהן קיים עיוות אדיר בין השווי האמיתי של החברות לבין שוויין הסחיר".

בין היתר, הוא ממליץ על מניותיהן של חברות כגון ספקטרוניקס, אפריקה מגורים ובנק דקסיה ישראל. "לכאורה, ההשקעה בחברות אלו יכולה להניב רווח ביום אחד של הצעת רכש או הודעה משמעותית, ולכן נדרשת סבלנות, אך בפועל הכסף מונח על הרצפה ואיש אינו מתכופף להרימו".

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

תיק השקעות
 תיק השקעות