פישר: "מי שמקצץ מסים 10 דקות לפני בחירות לא מנצח"

נגיד בנק ישראל התראיין ל"בלומברג" ואמר כי הגדלה של 5 או 6 מיליארד שקל בתקציב הבטחון תצריך תוספת מסים ■ "הגישה הזו תמיד מסתיימת בצרות"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, אמר היום (ו') כי על ישראל לא להרחיב את הגרעון התקציבי שלה על מנת להגדיל את תקציב הבטחון, והזהיר מפני הסיכונים הטמונים בפופוליזם לפני הבחירות הבאות, שאמורות להתקיים בנובמבר 2013, אם לא יוקדמו.

פישר התראיין ל"בלומברג", ואמר כי ישנו לחץ גובר מצד מערכת הבטחון להגדיל את הוצאותיה. הוא ציין כי הוצאות של עד 3 מיליארד שקל יהיה ניתן לממן דרך קיצוצים במקומות אחרים, אולם הגדלה של 5 או 6 מיליארד שקל בתקציב הבטחון יהיה קשה לבצע, וזה יצריך תוספת מסים.

השבוע פרסם בנק ישראל את הדוח השנתי שלו. במסגרת הדוח סבר פישר כי יהיה צורך לקבל הכרעות כבר לקראת תקציב 2013, שגיבושו צפוי להתחיל בשבועות הקרובים, וזאת כדי למנוע את פריצת מסגרת התקציב. לפי הדוח, הגירעון ב-2012 צפוי לחרוג מהמתווה עקב ההאטה בצמיחה והפחתות המס ולעמוד על 3.2% מהתמ"ג, אם לא תהיה פריצה תקציבית.

כלכלני בנק ישראל טוענים כי הממשלה תיאלץ לשקול העלאת מסים "ולחזור לנטל המס בשנים 2007-2006, רמה דומה של מרבית המדינות המפותחות". עם זאת, מציינים בבנק גם השנה כי נטל המס העקיף (מע"מ, מס על דלק ועוד) בישראל כבד לעומת מדינות ‏ה-OECD‏ - יותר מ-50% מההכנסות ממסים. מס עקיף פוגע אמנם פחות בצמיחה, אך הוא מגדיל את הפערים החברתיים.

פישר הוסיף בראיון ל"בלומברג" כי עד כה הממשלה נהגה באחריות ונשארה בתוך המגבלות התקציביות, אולם כעת המדינה לא יכולה להרשות לעצמה טירוף הוצאות המונע על ידי הבחירות הקרבות. "ממשלות שעושות דברים קשים אולם הכרחיים בשנות בחירות מתוגמלות לאחר מכן", אמר פישר. "לא תמיד מי שמקצץ מסים 10 דקות לפני בחירות מנצח".

הביקורת של פישר לא נגמרה בכך. "פופוליזם זו האשליה שיש ארוחות חינם בכל מקום ושניתן להגדיל את ההוצאות ללא מקור מימון ולא לסבול מההשלכות של זה. הגישה הזו למדיניות כמעט תמיד מסתיימת בצרות".

"נראה שסוף סוף יש אצלנו יותר אנשים שהולכים לעבוד", התייחס פישר לירידה בעוני שתוארה בדוח בנק ישראל. "אם נוכל לשמור על המגמות הללו, אנחנו בדרך להתמודדות עם העוני".