קניון ארנה למרות המרינה ועשירי הרצליה פיתוח הקונים עוצרים בשבעת הכוכבים

הישראלים מגיעים לים כדי לבלות ולאכול, בעוד שאת הקניות הם מעדיפים לעשות בקניון אליו התרגלו; גם החלפת הבעלים לא עזרה לפי שעה להבטחה הגדולה של קניון ארנה

קניון ארנה נפתח במרינה בהרצליה ביוני 2003, בהשקעה של 153 מיליון דולר - סכום שהוגדר בזמנו כגבוה ביותר שהושקע אי פעם בקניון בישראל. מוטי זיסר, יו"ר קבוצת אירופה ישראל שהקימה את הקניון, התגאה ביום הפתיחה בקונספט המיוחד, שבו יותר מ-50% מהשטח יועד לבידור. זיסר הדף מהיום הראשון את הביקורת ואמר שהקונספט בנוי על ניסיון מצטבר בהבנת התנהגות הציבור.

זיסר כל כך האמין בקניון שהקים על רצועת החוף אותה ייבש, בלב אזור בילוי שמושך את טובי עשירי הארץ (שגרים בסמוך), עד כדי כך שהחליט, בניגוד לאמונתו כאיש דתי, לפתוח בשבת. הציפייה היתה שקניון ארנה, ששטחו הבנוי 98 אלף מ"ר (28 אלף מ"ר להשכרה), ייתן פייט לקניון שבעת הכוכבים בעיר, לקניון רמת אביב ולקניוני השרון.

די מהר היה ברור בענף שזיסר מנסה למכור את הקניון, ולא רק בגלל פתיחתו בשבת, ובפברואר 2007 הוא נמכר לחברת מנופים פיננסיים של ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי בכ-540 מיליון שקל.

מאז הרכישה השקיעה מנופים בשיפוץ הקניון יותר מ-50 מיליון שקל ושינתה את המיתוג ל-Fashion Arena. נכון לרבעון השלישי של 2011, שיעור התפוסה הממוצע בקניון היה 89% - המחוויר לעומת 100% תפוסה שהציג קניון שבעת הכוכבים. דמי השכירות עמדו על 140 שקל למ"ר לחודש בממוצע (206 שקל למ"ר בחוזים חדשים). גם כאן "אוכל" קניון שבעת הכוכבים את ארנה בלי מלח: דמי השכירות הממוצעים עליהם דווח ברבעון השלישי עמדו על 215 שקל למ"ר, 500 שקל למ"ר בחוזים חדשים.

לדברי תמיר בן-שחר, מנכ"ל צ'מנסקי בן-שחר, "מלכתחילה הקניון נבנה לא נכון קונספטואלית. בצד המערבי של הקניון - ממנו נכנסים - יש דגים ולא כוח קנייה".

לדברי ג'קי מוקמל, מנכ"ל מ.א.ן נכסים: "קניון ארנה הוא אכזבה מאוד גדולה כי הוא נמצא במיקום אסטרטגי וטוב, אבל התמהיל הראשוני שלו היה טעות".

"החנויות, המסעדות ובתי הקפה על המרינה עובדים פיצוץ", מדגיש גורם בענף, "אבל הם לא מצליחים לגרום לקונים להיכנס לקניון. כל התנועה המרשימה של שטחי החוץ לא מתרגמת גם לשטחי הפנים".