שטייניץ נופל - ונתניהו מושיע

תאוות התקשורת של שר האוצר שטייניץ מפילה אותו בכל פעם מחדש

1.

זה לא שטייניץ, זה נתניהו. נתניהו מנצל לרעה את כוחו כראש הליכוד, משתמש בציניות בעובדה ששר האוצר, הבחירה האישית שלו, הוא פוליטיקאי מנומס, רב-דברן, שגם מעריץ אותו, גם כפוף לו וגם תלוי בו לעתידו הפוליטי. רק בגלל זה יכול להרשות לעצמו ראש ממשלה לתת לשר האוצר שלו ללכת למרוח טקסטים לא רלבנטיים בתוכנית "פגוש את העיתונות", להתבזות בחלקיקי רמיזות, לטפח את ההיגיון הצרוף בהעלאת מחיר הדלק, להצמיד את הבלו לאיום האיראני - ושעה קלה אחרי כן, בשיא הפריים טיים, חדשות מוצ"ש, לצאת ולבשר לעם המדוכא בציון שהוא, רק הוא, כבוד ראש הממשלה החברתי הרחום והחנון, מפחית לו את מחיר הדלק בכמה אגורות. נתניהו אפילו לא פרגן לשטייניץ את מסירת הבשורה.

2.

זה גם שטייניץ, שכל פעם מחדש נופל לבור התאווה לתקשורת. היא משתלטת על הרציונל שלו ונראה כאילו שר האוצר חולה תקשורת. מכור לאולפנים, למיקרופונים, למצלמות, למילים, לתיאורי הישגים.

הוא ידע היטב לאיזו מלכודת הוא מכניס את עצמו. הוא ידע היטב שהוא נכנס לאולפן טלוויזיה ואסור לו לדבר על הפחתת מחיר הדלק, כי כמה דקות אחרי כן יצטרך לבלוע את הכובע ולהתבזות, והוא לא התאפק. לא השתלט על היצר. לחלופין, הוא לא התגבר על הרספקט לנתניהו, לא העז לעשות לו "דווקא", כפי שאפשר שנתניהו היה עושה אילו היה במקומו, ולא יצא עם הבשורה בעצמו. כך או כך הוא בא, אמר ונפל.

3.

ההחלטה על ההפחתה במחיר הדלק התקבלה כבר ברביעי בערב, בדיון שנמשך אל תוך הלילה בהשתתפות ראש הממשלה והאוצר. אגף תקציבים הציג חלופות, וראש הממשלה ביקש שיפורים. ביום חמישי התכנסו שוב כל הנוגעים בדבר. ההתייעצויות נמשכו גם בשישי וגם בשבת. ההחלטה על שיעור ההפחתה התקבלה לאחר שנבחנו כמה חלופות וראו את נתוני המסחר של ארבעת הימים האחרונים.

ביום שישי, כשהתחילו בערוץ 2 לשדר את הקדימונים ל"פגוש את העיתונות" עם שטייניץ, הרימו בלשכת ראש הממשלה גבה. הרי רק בשבוע שעבר, בעודם טסים יחד במסוק מישיבה מיוחדת בטבריה, דיברו על כך שיורידו את שיעור ההתייקרות ונקבע כי ההחלטה על שיעור ההפחתה תתקבל ממש ברגע האחרון, במוצאי שבת. שטייניץ היה שותף בכיר בשיחה. "הוא עשה טעות טקטית אישית", אמרו גורמים בלשכת ראש הממשלה, "בהחלטה לשבת אל מול האומה בידיעה ששעה אחר כך יתהפכו הדברים". והוסיפו בלי רחמים: "זה ההבדל בין חכם לטיפש".

הטור המלא - הערב בעיתון "גלובס"