דש: האבטלה תעלה ל-7% השנה; הממשלה לא תעלה מסים

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות דש, צופה המשך הרעה בשוק העבודה ואף הרחבת הגירעון בשנים 2013-2014

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות דש, מזהיר מפני עלייה בשיעור האבטלה נוכח "ההרעה בשוק העבודה בפברואר" וטוען כי ממשלת נתניהו לא תוכל עוד להעלות מסים, מה שמגביר את החשש להגדלת הגירעון ול"שינוי ביחס השווקים" לכלכלת ישראל.

בסקירתה השבועית שהוציא ללקוחותיו מתייחס זבז'ינסקי לשינוי שיטת חישוב האבטלה ע"י הלמ"ס, מהלך שנכפה בשל בדיקת ה-OECD ואשר הביא לזינוק פתאומי של 20% באבטלה, ועורר הלם במשרד האוצר ובבנק ישראל. (לסיפור המלא)

"בחודשיים האחרונים חלה ירידה בהשתתפות בכוח העבודה בהמשך למגמה שהחלה ב-2011", כותב זבז'ינסקי. "אלמלא הירידה בהשתתפות בפברואר, שיעור האבטלה היה דווקא עולה". נזכיר כי לפי הנתון הרשמי של הלמ"ס, האבטלה ירדה מ-6.6% ל-6.5% בפברואר (בהשוואה לינואר).

לפי זבז'ינסקי, מלבד הירידה בהשתתפות בשוק העבודה, היו בנתוני פברואר איתותים שליליים נוספים: "מספר המועסקים ירד ב-10,000, מספר המועסקים במשרה מלאה ירד ב-52 אלף, ואילו מספר המועסקים במשרה חלקית גדל ב-16 אלף".

זבז'ינסקי מעריך כי עד סוף השנה יעלה שיעור האבטלה ל-7%. בפסגות, אגב, צופים אבטלה גבוהה יותר - 7.5% עד סוף השנה.

אך התחזיות השליליות של זבז'ינסקי על המשק הישראלי לא מסתיימות בשוק העבודה. האנליסט מעריך כי נוכח אווירת הבחירות והזעם הציבורי על יוקר המחיה ונטל המסים העקיפים, ממשלת נתניהו לא תוכל עוד להעלות מסים אלא תיאלץ להגדיל את הגירעון בתקציב הדו-שנתי לשנים 2013-2014.

"באווירה הציבורית הנוכחית רווית הפופוליזם ובהתחשב בעובדה שהבחירות לכנסת אמורות להתקיים כבר בשנת 2013, קיים סיכון שהממשלה תתמודד עם החריגה בתקציב על ידי שינוי של היעדים הפיסקאליים ארוכי הטווח בתקציבה לשנים 2013-2014 (אם יוחלט על המסגרת הדו-שנתית). הממשלה עלולה לבחור בדרך הקלה להתמודד עם הגירעון במקום באמצעות קיצוצים והעלאת מסים", כותב זבז'ינסקי.

זבז'ינסקי מזהיר כי העלאת יעד הגירעון עלולה להוביל לעליית תשואות האג"ח של ישראל ואולי אף לפגיעה בתחזית דירוג האשראי של ישראל. לדבריו, הרחבת הגירעון "עלולה להוביל לשינוי ביחסם של השווקים, של חברות הדירוג ושל בנק ישראל להתנהלות המדיניות הפיסקאלית, ולבוא לידי ביטוי בעלויות המימון".