האם המלחמה בין קשת ו"ידיעות אחרונות" עולה מדרגה?

עיתון "האח הגדול" פורסם דווקא ב"ישראל היום" - המתחרה של "ידיעות אחרונות"

האם המלחמה בין קשת ל"ידיעות אחרונות" מעלה הילוך? הפרסום שניתן אמש (א') בשידור חי בתוכנית "האח הגדול" לעיתון "ישראל היום" - המתחרה הגדול של "ידיעות אחרונות" - והפרסום לו זכתה הבוקר (ב') התוכנית בחינמון, הביא גורמים בתעשייה לתהות האם מדובר בפרק נוסף במלחמה המתנהלת בין שני גופי התקשורת, רק באמצעים אחרים.

במסגרת שידור התוכנית עתירת הרייטינג של קשת, "האח הגדול", הוצגה המשימה האחרונה של הדיירים בבית. 5 המתמודדים על הזכייה בגמר הערב התבקשו לכתוב עיתון שזכה לשם "מהדורה אחרונה". פורמט העיתון כפי שהוצג אמש דומה מאוד לזה של "ישראל היום", כך גם לגבי לוגו הכותרת שלו שדומה לזה של החינמון. בנוסף, מגישי התוכנית ציינו אתמול במהלך השידור כי תכני העיתון יופיעו הבוקר ב"ישראל היום".

"האח הגדול" זכתה אמש לרייטינג של 36.7% בקרב משקי-הבית היהודיים ולכ-1.3 מיליון צופים במצטבר.

תחרות אסטרטגית

בין "ידיעות אחרונות" וזכיינית ערוץ 2 קשת מתנהלת יריבות קשה בת כמה שנים. יחד עם התחזקותה של קשת, הפכה זאת לאחד מגופי התקשורת הדומיננטיים בארץ. בין היתר הדבר קרה הודות להתחזקותה בפלטפורמות הדיגיטליות החדשות ובמיוחד זאת של mako באינטרנט, שמאיימת להוות תחרות אסטרטגית מול אתר ynet.

מאז החל המאבק, חל נתק בין קשת לבין קבוצת "ידיעות", שנמנעות על-פי רוב מלסקר האחת את השנייה. כמו כן, בעקבות הסכסוך שהפך מתוקשר מאוד באחרונה הידקה קשת את שיתוף-הפעולה התוכני והמסחרי מול "ישראל היום", המופץ מדי יום בכ-275 אלף עותקים.

הסכסוך בין שני ענקי התקשורת הגיע לשיאו בחודש האחרון, כאשר "ידיעות אחרונות" פרסם כתבת תחקיר של רז שכניק, שבה נטען כי משתתפי "האח הגדול" קיבלו תרופות פסיכיאטריות שלא כדין. סכסוך זה סחף במשך מספר שבועות את גופי התקשורת האחרים להתעסק בנעשה בבית "האח הגדול" ולהטיל ספק בהתנהלות ההפקה מול משתתפי התוכנית.

תלונה במועצת העיתונות

בחודש שעבר, נציגי "ידיעות אחרונות" החליטו ברגע האחרון לא להופיע בבית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות, לדיון בתלונה שהוגשה נגד העיתון על-ידי קשת. למרות העיתוי - ימי השיא של פרשת הכדורים הפסיכאטריים - התלונה עצמה הוגש בנובמבר 2010.

קשת טענה בכתב התלונה כי הן ynet והן "ידיעות אחרונות" מסקרות אותה באופן שלילי ומוטה בגלל התחרות העסקית ביניהן, ולכן פועלת ממניעים שאינם עיתונאים גרידא.

כך, לדוגמה, קשת טענה גם כי "ידיעות" פירסמו כתבה שלילית באופן מוגזם נגד ערוץ 24 שהיא מחזיקה 44% ממניותיו, וכי שבוע לאחר מכן פורסמה כתבה שלילית נוספת על אייל שני, שופט התוכנית "מאסטר שף" של קשת. חצי שעה לאחר מועד הדיון הנקוב, החליט בית הדין לפזר את הישיבה.

מקשת נמסר כי "הערב יתקיים גמר 'האח הגדול'. כמו בהרבה פלטפורמות אחרות, גם ב'ישראל היום' בחרו להתייחס לאירוע הגמר, ואנו שמחים על כך".

מ"ידיעות אחרונות" טרם נמסרה תגובה לדברים. ב"ישראל היום" סירבו להתייחס לדברים.