בני לנדא: דפוס דיגיטלי חדש המבוסס על ננו-טכנולוגיה

תהליך הדפוס הננוגרפי של חברת לנדא הוא מבוסס-מים, חסכוני באנרגיה וידידותי לסביבה

"זה נפלא לחזור", במילים אלה פתח היום (ב') בני לנדא, מי שמוגדר כאבי הדפוס הדיגיטלי, את ההכרזה הרשמית על טכנולוגיית ההדפסה הדיגיטלית החדשה, הננוגרפיה (Nanography). הטכנולוגיה החדשה, שמלווה בקו מוצרים שכולל שש מדפסות, תוצג בהרחבה בתערוכת drupa 2012 במאי. הטכנולוגיה מספקת פתרונות הדפסה שמבוססים על דיו בסדר גודל ננו-מטרי (מיליארדית המטר), מה שמאפשר איכות ויעילות גבוהות בתהליך ההדפסה.

עשור בדיוק חלף מאז הפעם האחרונה שפעילות ההדפסה בראשות לנדא עלתה על הרדאר, כך שלא פלא שהוא מדגיש את החזרה שלו לעניינים. את אינדיגו, החברה הקודמת שהובילה את פתרונות הדפוס הדיגיטאלי לבתי דפוס, הוא מכר ל-HP בשנת 2002 תמורת 720 מיליון דולר, עסקה שנחשבת לאחד האקזיטים הבולטים שהתבצעו בישראל מאז מעולם. מה גם, שהפעילות שנרכשה, נשארה בישראל ואף התרחבה מעבר למפעל ומרכז הפיתוח ברחובות.

זוהי הפעם השנייה שלנדא ינסה לשנות את פני תעשיית הדפוס במסגרת השקת פתרון חדש בתערוכה. הפעם הראשונה בה זה נעשה הייתה בשנת 1993 אז השיקה אינדיגו, אותה הקים ב-1977, מדפסת שמאפשרת להדפיס קבצים דיגיטליים צבעוניים ישירות מהמחשב. גם הפעם, כמו בהשקה הראשונה של המוצר מבית אינדיגו, התבסס קו המוצרים על תהליך מו"פ ארוך. הפעם הוא ארך עשר שנים, והתבצע כחלק מפורטפוליו המוצרים שמפתחת חברת לנדא לאבס, של לנדא, שמתמחה בננו-טכנולוגיה, כלומר טכנולוגיות בסדרי גודל של ננו-מטרים.

הכוונות של לנדא הן גדולות. "אני לא יודע אם תצא מכאן אינדיגו יום אחד, או פי 20 ממנה, אבל אני מאמין שכן", הוא אמר בראיון ל"גלובס" לפני כשלוש שנים כאשר התבקש להתייחס לחברת לנדא לאבס. בהודעה אמש, על המוצרים החדשים שמיועדים לשוק ההדפסה נשמע לנדא שאפתני לא פחות. "זוהי פריצת דרך אמיתית המאפשרת למכונות הדפוס שלנו להשיג תוצאות מדהימות", צוטט בהודעה לעיתונות.

הדיו אחראי לכל הרווח

שוק הדפוס אומנם מוגדר כחלק משוק החומרה, אך הוא מתנהל בצורה שונה לחלוטין. גודלו של השוק הוערך על-ידי IDC בכ-58 מיליארד דולר ב-2011, כאשר הוא נשלט באופן מוחלט על-ידי הספקים הגדולים: HP (18%), זירוקס (16%), Canon (14.5%), ו-Ricoh (13%). לצד החומרה (כלומר המדפסות), השוק החשוב באמת הוא של המוצרים הנלווים, ובעיקר הדיו, שאחראיים על כל הרווח בתעשייה.

למרות הצפיפות של השוק, הגודל המוערך שלו - כ-300 מיליארד דולר בשנה הבאה, על-פי HP - מסמן כי יש הרבה לאן להתפתח. החשיבות של יכולות המו"פ היא קריטית ליצור שונות עבור החברות המתחרות, וכמו כן להיכנס לשוק העצום של בתי הדפוס שעדיין לא עברו להדפסה דיגיטלית.

בהקשר זה, לנדא תמיד החזיק מעצמו איש מחקר. ברשותו כ-700 פטנטים שסביבם הקים והפעיל את החברות. אינדיגו, לדוגמא, התפרנסה בין השנים 1977-1993 באמצעות מכירת רישיונות שימוש לפטנטים שפיתחה החברה. גם בלנדא לאבס ברור שהדגש הוא על מו"פ. לנדא הוא המשקיע היחיד בחברה, שמונה כיום כ-200 עובדים. החברה מורכבת מארבע פעילויות סביב תחומי ההדפסה, אנרגיה חילופית, ננו חומרים בתחומי התרופות והקוסמטיקה, קרן השקעות (לנדא ונצ'רס), וגוף פילנטרופי (Landa Fund) לתרומות בישראל.

הקשיים של HP

לנדא מעריך היום, בתשובה לשאלת גלובס, כי "נוכל להתחרות באופן אפקטיבי ולהוביל בשוק ההדפסה". ההובלה הזו יכולה לפגוע, בשוליים, באינדיגו, החברה לשעבר של לנדא, שכיום נמצאת בשליטת HP. שתי החברות מספקות פתרונות הדפסה לבתי דפוס, כאשר אינדיגו מתמחה בהדפסת תמונות ותוויות, עם דגש על הדפסות שמיועדות לצרכן הסופי באמצעות האינטרנט, ואילו הפתרונות של לנדא לאבס מיועדים לנישה כללית יותר שמתרכזת סביב ספרים, מגזינים ודיוור ישיר, וכן להדפסות יותר מגוונות כגון תוויות, קרטונים, אריזות גמישות ועוד.

לדברי לנדא, ששימש בשנים האחרונות לאחר רכישת אינדיגו כיועץ מיוחד להנהלת HP, "בשוק של מאות מיליארדי דולרים יש מקום לכולם. זה לא מרגיש מוזר להתחרות מול אינדיגו ואני מאוד גאה בהצלחה שלה". HP מצידה, סובלת מקשיים בביצועים של חטיבת ההדפסה והודיעה לאחרונה על איחוד חטיבת המחשוב האישי ופעילות ההדפסה.

מדפיסים הצלחה
 מדפיסים הצלחה