יפנאוטו של גד זאבי מציעה "הסדר חוב קטן" למחזיקי האג"ח

יבואנית סובארו, שאינה עומדת בתשלום קרן של 27 מיליון שקל, מציעה פירעון מדורג במשך שמונה חודשים

גד זאבי מצטרף לרשימה הארוכה של אנשי עסקים ישראלים, המבקשים הסדר חוב עם מחזיקי האג"ח של חברות שבשליטתם. יפנאוטו החזקות, יבואנית סובארו שבשליטת זאבי, פרסמה היום הצעת הסדר, המתייחסת לחוב אג"ח של כ-27 מיליון שקל שלא שולם בחודש פברואר.

לפי הצעת יפנאוטו, 4 מיליון שקל ישולמו עד 19 באפריל; 7 מיליון שקל ישולמו עד 30 ביוני; ועיקר החוב ישולם מכספי מימוש קרקע בוואדי סאליב בחיפה הנמצאת בבעלות זאבי - 10.5 מיליון שקל בתוך חמישה חודשים, ו-5.9 מיליון שקל בתוך שמונה חודשים.

בכל אחד מתשלומי הפירעון יקבלו מחזיקי האג"ח תוספת ריבית כפיצוי, בשיעור של 1% מעבר לשיעור הריבית הקבוע בשטר הנאמנות של האג"ח. הקרקע בוואדי סאליב כבר שועבדה לטובת נאמן האג"ח, ולפי הערכת משרד רואי החשבון קינן-ממן, המלווה את זאב בתהליך, שווי הקרקע גבוה משווי יתרת החוב.

האג"ח של יפנאוטו החזקות נסחרות ב"תשואת זבל" של 54%; והמחזיקים, שלהם חייבת החברה 120 מיליון שקל, חוששים כבר זמן רב מיכולת החזר החוב של יפנאוטו. רק בתחילת השנה הודיעה החברה, שלא תוכל לפרוע במועד את תשלום הקרן.

שחיקה בנתח שוק

רואי החשבון של יפנאוטו הבהירו בדוחות הכספיים האחרונים, שמאחר שאין ודאות לגבי תשלום החוב, קיים ספק משמעותי בדבר המשך פעילותה של החברה כ"עסק חי". יפנאוטו החזקות סיימה את שנת 2011 בהפסד של 71 מיליון שקל, והשלימה הפסד תלת-שנתי של כ-150 מיליון שקל. הכנסותיה בנסיגה כבר מספר שנים, וכך גם בשנה החולפת אלו ירדו ב-28% ל-490 מיליון שקל, בעיקר כתוצאה מקיטון במכירות כלי רכב שצנחו ב-31% ל-401 מיליון שקל.

בשנת 2011 חלה האטה בכמות מכוניות סובארו שנמכרו, ובנתח השוק של המותג. אשתקד נמכרו 3,211 מכוניות (קיטון של 31.4%), ונתח השוק של סובארו בשוק הרכב המקומי צנח ל-1.4% לעומת 2.2% בסוף 2010. הירידה במספר כלי הרכב שנמכרו, חלה בשל צמצום מדיניות ההנחות ללקוחות מוסדיים; זאת בין השאר כתוצאה מהצונאמי שאירע ביפן במארס 2011, אשר הביא לשיבוש באספקת כלי הרכב, וכן בשל עלייה חדה של שער היין היפני. גם בהכנסות מחלקי חילוף ושירותי מוסך חלה שחיקה של 9.3%.

למרות ההידרדרות העקבית בשנים האחרונות, זאבי ממשיך לתמוך בחברה. במהלך 2011 המיר בעל השליטה הלוואות בעלים נחותות בסכום של כ-130 מיליון שקל להון (למרות שמדובר בחברה שהנפיקה אג"ח בלבד), וכתוצאה מכך יש ליפנאוטו החזקות הון עצמי חיובי של 44 מיליון שקל.