פרופ' ברנע: "בנק הפועלים עולה על לאומי בכל פרמטר"

ברנע אמר את הדברים במסגרת כנס בנושא תקנות באזל 3, הלימות הון ומתודולגיית דירוג ■ דן קולר, מנהל חטיבת ניהול סיכונים בבנק הפועלים, אמר כי "אנו בתחילת הדרך ביישום באזל 3 ובוחנים את השלכותיו על פעילותינו"

במסגרת כנס בנושא "בנקאות 2012: באזל 3, הלימות הון ומתודולגיית דירוג", שהתקיים היום (ג') במרכז רוטשילד קיסריה לשוק ההון ולניהול סיכונים במרכז הבינתחומי הרצליה, פרופ' אמיר ברנע, דיקן ומייסד בית ספר אריסון למנהל עסקים, המרכז הבינתחומי הרצליה טען כי בנק פועלים עולה על בנק לאומי כמעט בכל פרמטר כלכלי, וכי רווחי הבנקים לשנה החולפת נמוכים יותר ממה שהוצג.

פרופ' ברנע השווה בין בנק הפועלים ובנק לאומי ואמר, כי מדובר בהשוואה פשוטה. לדבריו, "בנק הפועלים עולה על בנק לאומי כמעט בכל מימד כלכלי שאפשר לאמוד אותו, כמו נכסים מניבים, הכנסות מימון, הכנסות תפעוליות והון עצמי, הן במגזר הקמעונאי והן במגזר העסקי".

הכנס נפתח בדבריו של עו"ד דוד אפרתי, סגן יו"ר קרן רוטשילד קיסריה, שציין כי הבנקים בישראל נמצאים כיום בשיאו של תהליך יישום באזל 3 והוכיחו שהם עומדים בתהליך זה, כאשר הציגו תוצאות מעל למצופה בדו"חות האחרונים. כמו כן, ציין כי בנק ישראל עושה את עבודתו ודואג שהבנקים יעמדו על הרגליים וקרא לפוליטיקאים: "עזבו את הבנקים, תנו להם לשמור על עצמם ועל יציבותם. יש את בנק ישראל שידאג לפקח עליהם."

רו"ח אור סופר, סגן המפקח על הבנקים בבנק ישראל, שסקר את ההתפתחויות ברגולציה הבנקאית, טען כי במוקד הלקחים שהביאו לבאזל 3 עמדו: השאיפה לאחידות בין מדינות שונות, "החזרה ליסודות" בכל הנוגע לעבודה הפיקוחית, ביקורות וציות.

סופר התייחס לחידושים של באזל 3 בהם הערך "מאקרופרודנשיאל" המדגיש את הצורך במאקרו יציבות ושם דגש על כך שצריך להפריד בין רמת הבנק לבין המשק כולו ויש, לזהות איומים וכשלים ברמה המאקרו של כל המשק והמערכת הבנקאית, ולא רק של בנק ספציפי. סופר הדגיש כי על הפיקוח להיות צופה פני העתיד ויש לשים דגש רב יותר על תרחישי קיצון.

דן קולר, מנהל חטיבת ניהול סיכונים בבנק הפועלים, אמר כי "אנו בתחילת הדרך ביישום באזל 3 ובוחנים את השלכותיו על פעילותינו. קולר הוסיף כי לבאזל 3 יש השפעה עצומה על בנקים באירופה, המוביל להורדה משמעותית של יחסי ההון של הבנקים שם. לעומתם, בארץ הפגיעה במערכת הבנקאית תהיה קטנה יותר, לטענתו.

קולר התייחס להשפעה של באזל 3 לבנק הפועלים ואמר, כי "אנחנו בבנק הפועלים צריכים לחשב מדדים מורכבים של יחסי נזילות ובניהול סיכונים בצורה הרבה יותר מורכבת, בהתאם לדרישות בבאזל 3, מהלך שידרוש זמן והשקעה רבה של כסף." קולר הוסיף, כי "גם השיקולים למתן מסגרת אשראי משתנה עם באזל 3, וידרוש מאיתנו להרחיב טיפול במדידת גורמי סיכון, גידול בעלויות המימון ועלות לגיוס כסף, ניהול הון רגולטורי לעומת הון כלכלי."

קובי הבר, ראש החטיבה לכספים וכלכלה, בנק לאומי, אנחנו בעולם שכל נושא תכנון ההון הולך ומשתנה בצורה משמעותית. העולם בו ההון לא מהווה מגבלה לא קיים יותר.

הבר הדגיש, כי הקשר בין צמיחה במשק לבין האשראי הוא חד ערכי, וכי משק צומח צריך אשראי. הבר התייחס למשק הישראלי ואמר, כי הוא אינו ממונף באופן דרמטי ביחס לעולם וכי, סקטור משקי הבית בישראל ממונף עוד פחות באופן משמעותי ביחס למדינות אירופה.