לבנת פורן לא תוכל לפרסם את עצמה כמסייעת למימוש זכויות רפואיות

המחוזי קיבל חלקית את תביעת לשכת עוה"ד נגד פורן והמרכז למימוש זכויות רפואיות בגין הסגת גבולות המקצוע ■ פורן: אערער לעליון; ביצוע פסק הדין עוכב ב-15 יום

"המרכז למימוש זכויות רפואיות", בראשות לבנת פורן, איננו רשאי להמשיך לפרסם את עצמו כמי שמסייע לזכאים לממש זכויות רפואיות - כך קבע אתמול (ג') שופט בית המשפט המחוזי בירושלים יוסף שפירא, בפסק דין שבו התקבלה באופן חלקי תביעתה של לשכת עורכי הדין כנגד פורן והמרכז שבניהולה.

השופט שפירא החליט לעכב את ביצוע פסק הדין בעניינה של פורן והמרכז למימוש זכויות רפואיות ב-15 יום, זאת כדי לאפשר לפורן לערער לבית המשפט העליון על פסק דינו. שפירא נענה לבקשה להוציא צו ארעי למשך 15 יום, שהגישה פורן לאחר מתן פסק הדין, וזאת כדי לאפשר ללשכת עורכי הדין להגיב לבקשת עיכוב הביצוע.

בפסק הדין אסר השופט על פורן "לייצג לקוחות או לטעון בשמם בפני כל גוף בעל סמכות שיפוטית או מעין שיפוטית, לרבות ועדות ערר על החלטות גורמים מינהליים ברשויות ובמוסדות השונים; לערוך מסמכים בעלי אופי משפטי עבור לקוחות, לרבות הכנת כתבי ערעור וערר, ולרבות מילוי טפסים עם תוספות מלל וצירוף חוות-דעת; לפעול למתן ייעוץ וחוות-דעת משפטית; לפנות בדרישה לתשלום פיצויים או להכרה בנזק למוסד לביטוח לאומי, קצין תגמולים, רשויות המס, וחברות הביטוח - למעט פנייה באמצעות יועץ מס מוסמך; ולפנות בשם הלקוחות לפקיד שומה במס הכנסה ולמסגרות מעין שיפוטיות בביטוח הלאומי ולנסח עבור הלקוחות ערעורים או עררים על החלטות המתקבלות במוסדות אלה".

עוד הורה בית המשפט לפורן לפנות לכל מי שנרשם כלקוח בחברה וליידע אותו כי המרכז "לכל היותר מסייע למלא טפסים באופן טכני בלבד, אך אינו מסייע או מייעץ איזה טופס יש למלא ואיננו מסייע במימוש זכויות כלשהן".

השופט שפירא קבע כי "חלק ניכר מפעולות 'המרכז למימוש זכויות רפואיות' מסיגות את גבולות מקצוע עריכת הדין, ועליהם לחדול מפעילות". פורן תיאלץ גם לשנות את הפרסומים הרבים בהתאם לאיסורים שנקבעו בפסק הדין.

הסגת גבולות המקצוע

את התביעה נגד "המרכז למימוש זכויות רפואיות" ובעליו לבנת פורת הגישה הלשכה באמצעות עורכי הדין אסף פוזנר ואתי ליבמן-עפאים ממשרד כהן, וילצ'יק קמחי.

הלשכה טענה כי פעולות "המרכז" מסיגות את גבול מקצוע עריכת הדין באופן מובהק, וכי הנתבעים מפרים חובה חקוקה של חוק לשכת עורכי הדין.

פורן והמרכז טענו מנגד כי הם אינם מעניקים ללקוחותיהם שירות משפטי, אלא מסייעים לאנשים בעלי בעיות רפואיות להציג את מצבם בפני הגופים השונים, תוך שהם נעזרים ברופאים מומחים.

בית המשפט קיבל את טענות הלשכה וקבע כי "גם עזרה טכנית במילוי טפסים, הנעשית בתשלום על-ידי גורם המעיד על עצמו כי יש לו 'הידע המקצועי והניסיון בטיפול במימוש זכויות רפואיות', עלולה להוות בעיה ולחשוף את הציבור למחדלים רבים, מבלי שניתן לפקח על טיב פעולתו, ומבלי שניתנת הגנה אמיתית לפונים אליו לצורך מימוש זכויות שהוקנו בחוק".

בית המשפט קבע עוד כי "ההחלטה איזה טופס למלא היא בגדר ייעוץ משפטי. אין מדובר במצב שבו המבוטח מגיע עם טופס ומבקש עזרה במילויו בשל קושי בשפה, אלא בלקוח המשלם ממיטב כספו כדי שייעצו לו מהם זכויותיו המשפטיות, איזה טופס למלא, מה לרשום בו ואף מצרפים לטופס חוות-דעת רפואית".

לדברי עו"ד פוזנר, "מדובר בנדבך חשוב במאבקה של הלשכה במסיגי גבול המקצוע. בדעת הלשכה לפעול בהתבסס על פסק דין זה כנגד גופים רבים המסיגים את גבול המקצוע, ולפנות למוסד לביטוח לאומי, לרשות המסים, לקצין התגמולים ולחברות הביטוח, על מנת שיימנעו מלהתייחס לפניות לא חוקיות. כמו כן, בדעת הלשכה לפנות לרשות השידור ולעיריות המאפשרות פרסום חוצות, על מנת להפסיק את הפרסום הבלתי חוקי". (ת"א 9270/07).

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, ציין כי "פסק הדין מהווה אבן-דרך חשובה בתופעה המתגברת של הסגת גבול מקצוע עריכת הדין. בית המשפט הציב גבולות ברורים בכל הנוגע למתן שירותים משפטיים מתוך ראיית טובת הציבור, שיהיה זכאי לקבלת שירותים רק מאלה שהוסמכו והוכשרו לכך. הלשכה מעמידה את המאבק במסיגי גבול המקצוע בראש סדר העדיפויות".

יו"ר ועד מחוז תל-אביב בלשכה, עו"ד אפרים נוה, מסר כי "מדובר בפסק דין חשוב מאוד המבטא את המאבק הבלתי מתפשר שלנו בהסגת גבול המקצוע. זוהי אבן-דרך חשובה, אבל זו רק ההתחלה, ויש עוד דרך ארוכה לפנינו. אנו מתכוונים להמשיך להפעיל את מלוא עוצמתנו נגד כל מי שפוגעים בפרנסתנו בניגוד לחוק, עד שנמגר לחלוטין את התופעה. הגיעה העת שכל אותם גופים החודרים ברגל גסה לתחומי מקצוע עריכת הדין יפנימו שהם מפרי חוק ופועלים בניגוד לדין, וכל אזרח חשוב שיידע כי אל לו לפנות לגופים שרלטנים שאין להם כל הסמכה מקצועית והרשאה על-פי דין לעסוק בעיסוק משפטי".

פורן: אערער לעליון

לבנת פורן הודיעה כי תערער על פסק הדין לבית המשפט העליון. "'המרכז למימוש זכויות רפואיות' פועל בזירה הרפואית בלבד, מול ועדות רפואיות, באמצעות חוות-דעת רפואיות ואינו פועל כלל בזירה המשפטית", נמסר בתגובה לפסק הדין. "'המרכז למימוש זכויות רפואיות' מסייע לאזרחים שמרגישים נרמסים על-ידי הביורוקרטיה, באמצעות רופאים מומחים ואנשי מקצוע.

"פסק הדין אינו מצביע על פגיעה בלקוחות. מדובר בניסיון של גילדת עורכי הדין, השומרת על האינטרסים שלה, על מנת לנכס לעצמה באופן בלעדי גם תחומים רפואיים. פסק דין זה פוגע בערכי היסוד של חופש העיסוק ובחופש הבחירה של האזרח, ולכן נפנה לערעור בבית המשפט".